Ζωώδη ένστικτα πάνω σε καμβά
Huma Bhabha, Red Desert, 2010
Τα ζωώδη ένστικτα γίνονται έμπνευση και κοσμούν τους καμβάδες της έκθεσης «Animal Spirits» που θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ στο Σφαγείο της Ύδρας.
Τα έργα, που συγκεντρώνονται στο Σφαγείο της Ύδρας ανακαλούν κάποια από αυτά τα «ζωώδη ένστικτα» ή τα «ζωικά πνεύματα», αντικατοπτρίζοντας έτσι τα εκάστοτε άλματα πίστης, την πολιτική της εμπιστοσύνης, τις κοινωνικές ταξινομήσεις, την τυφλή πίστη, την εξάπλωση του φόβου και το διαστρεβλωμένο νόημα του θετικισμού όπως αυτό αναδύεται στον σύγχρονο κόσμο.
Οι δημιουργοί Huma Bhabha, Paul Chan, Folkertde Jong, Sam Durant, Adam Helms, Christian Holstad, Cameron Jamie, Kim Jones, Πάνος Κουτρουμπούσης, Dominique McGill, Tom Sachs, William Scott, Dash Snow και Kelley Walker αφήνουν τα έργα τους να συνδιαλέγονται τόσο μεταξύ τους όσο και με την αρχιτεκτονική του κτηρίου που τα στεγάζει, με την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα και με τα ίχνη που άφησαν οι δραστηριότητες του παρελθόντος, δημιουργώντας πολλαπλούς συνειρμούς και αφηγήσεις.
Ο τίτλος της έκθεσης αντλείται από μια έννοια του Βρετανού οικονομολόγου John Meynard Keynes, ο οποίος στο βιβλίο του «Η γενική θεωρία της απασχόλησης, του τόκου και του χρήματος» (1936) υποστήριξε ότι τα «ζωώδη ένστικτα» ή, τα «ζωικά πνεύματα» –ο ανθρώπινος συναισθηματικός παράγοντας που ως κάτι το ρευστό και μη μετρήσιμο παραγνωρίζεται συχνά από τους οικονομολόγους –είναι στην πραγματικότητα ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της οικονομίας και της δυναμικής της.
Ο Keynes πίστευε πως οι κινητήριες δυνάμεις πίσω από τους λεγόμενους οικονομικούς κύκλους δεν είναι άλλες από τα βασικά ένστικτα του ανθρώπου. Είτε στηρίζονται στην εμπιστοσύνη, την αυτοπεποίθηση και την αγάπη του δικαίου, είτε στην κακή πίστη και τη συνείδηση της διαφθοράς, τα ένστικτα αυτά αποτελούν τις γενεσιουργές αιτίες ενός αυθόρμητου οπτιμισμού, αφενός, ή, αφετέρου, ενός διαβρωτικού πεσιμισμού.
Kelley Walker, Andy Warhol and Sonny Liston Fly on Braniff (When You Got It – Flaunt It), 2005
Μεταχειριζόμενος τον ίδιο αυτό όρο του Keynes, ο Ιταλός κοινωνικός ερευνητής Matteo Pasquinelli συνέταξε το 2008 ένα προκλητικό εννοιολογικό «θηριολόγιο» (bestiary), που αποτελεί μια πολιτικά μη ορθή γραμματική για την ερχόμενη γενιά.
Σε αυτό το πλαίσιο οι δημιουργοί συνδιαλέγονται μέσα από τα έργα τους με την Κεϋνσιανική δυναμική, καθώς χρησιμοποιούν την ιδέα του «ζωώδους ενστίκτου» ως αφορμή για έναν νέο κοινωνικό σχολιασμό και ως μέσο για την επίτευξη μιας επειγόντως αναγκαίας συνειδητοποίησης της κρίσης, η σκιά της οποίας πέφτει ολοένα και βαρύτερη πάνω στον κόσμο.
Η έκθεση αυτή δεν συνιστά μια συμβατική «εικαστική παρουσίαση» αλλά περισσότερο μια επιλογή ορισμένων έργων τέχνης που προτείνεται ως σημείο εκκίνησης για τον σχολιασμό των σύγχρονων κοινωνικών διλημμάτων που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο.
Πληροφορίες: Σφαγεία Ύδρας, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, [email protected] , www.deste.gr , διάρκεια έκθεσης έως 23 Σεπτεμβρίου, ώρες λειτουργίας: καθημερινά 11:00 – 13:00 & 19:00 – 22:00, Τρίτη κλειστά, είσοδος ελεύθερη.







