Στο φως πίνακας του Πικάσο μετά από...τυπογραφικό λάθος
www.wikipaintings.org
49 ολόκληρα χρόνια ο πίνακας του Πικάσο «Καθιστή γυναίκα με κόκκινο καπέλο» παρέμενε στις αποθήκες του μουσείου της Ιντιάνα, λόγω …τυπογραφικού λάθους.
Σύμφωνα με τον guardian, ο πίνακας παρέμενε στην αποθήκη του μουσείου Τέχνης, Ιστορίας και Επιστήμης Evansville χωρίς να του δίνει κανείς την πρέπουσα σημασία, καθώς κάποιος από λάθος τον είχε γράψει στον κατάλογο του μουσείου ως έργο ενός όχι και τόσο γνωστού καλλιτέχνη με το όνομα Gemmaux.
Ωστόσο μία πιο κοντινή ματιά στο έργο αποδεικνύει ότι πρόκειται για έργο του σπουδαίου ισπανού εμπνευστή της τέχνης του κυβισμού, Πάμπλο Πικάσο. Οι τολμηρές γραμμές, η αισθητική της μοναδικής πινελιάς του ισπανού ζωγράφου και η ταυτόχρονη χρήση ολόκληρου του προφίλ και του προσώπου είναι αν μη τι άλλο στοιχεία που δείχνουν το ύφος του δημιουργού. Και αν αυτό δεν είναι αρκετό υπάρχει και η «κακογραμμένη» υπογραφή του Πικάσο .
Η διεύθυνση του μουσείου αναφέρει ότι ο πίνακας ήταν δωρεά του βιομηχανικού σχεδιαστή Raymond Loewy από το 1963 και καταγράφηκε τότε ως έργο εμπνευσμένο μεν από τον Πικάσο αλλά δημιουργία του Gemmaux. Αυτό που προέκυψε αργότερα είναι ότι το όνομα αυτό δεν είναι τίποτα περισσότερο από τον πληθυντικό αριθμό του υλικού του γυαλιού που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία του πίνακα, δηλαδή του «gemmail».
Οι ειδήμονες εκτιμούν ότι ο ισπανός δημιουργός είχε «μάθει» τη συγκεκριμένη τέχνη με το γυαλί από τον φίλο του Ζαν Κοκτώ στις αρχές του 1950 και δημιούργησε στο σύνολο περίπου 50 κομμάτια «gemmaux» στα δύο χρόνια που σπούδαζε στη Γαλλία.
www.wikipaintings.org
Κάπως έτσι λοιπόν, οι τότε υπεύθυνοι του μουσείου, έχοντας πλήρη άγνοια, έγραψαν ως δημιουργό του έργου τον «Gemmaux», ώσπου πριν λίγο καιρό ο οίκος δημοπρασιών από τη Νέα Υόρκη, Guernsey, επικοινώνησε με το μουσείο στο πλαίσιο της έρευνας που διεξήγαγε για τα έργα του Πικάσο, που είχαν φιλοτεχνηθεί με τη μέθοδο gemmaux.
Τότε ήταν που το προσωπικό του μουσείου αντιλήφθηκε τι υπήρχε στην αποθήκη.
«Αναμφίβολα ήταν μία εξαιρετική περίπτωση συμπτώσεων που αποκάλυψε τον θησαυρό που κρυβόταν μέσα στο μουσείο μας» λένε οι υπεύθυνοι. Ωστόσο επειδή ακριβώς πρόκειται για ένα έργο ανεκτίμητης αξίας, του οποίου η συντήρηση και η διαφύλαξη κοστίζουν αρκετά, το μουσείο της Ιντιάνα θα παραδώσει τον πίνακα στον οίκο Guernsey προκειμένου να τον θέσει σε πλειστηριασμό.
Η τιμή του έργου ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμα γνωστή.







