Δισκοκριτική: «13 Τραγούδια» Λένα Πλάτωνος

diskokritiki-13-tragoudia-lena-platonos

ΤΡΙΤΗ, 22 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011

Η Λένα Πλάτωνος με σύμμαχο τη φωνή του Γιάννη Παλαμίδα, ντύνει με μουσική 13 ποιήματα του Καβάφη.

Η Λένα Πλάτωνος είχε δηλώσει κάποτε πως ο Καβάφης δε μελοποιείται. Όπως η ίδια είπε όμως η ιδέα της σφηνώθηκε στο κεφάλι και αποφάσισε να το προχωρήσει. Στο ριψοκίνδυνο εγχείρημα της βρήκε σύμμαχο τη φωνή του Γιάννη Παλαμίδα και μαζί προσπάθησαν να ντύσουν με μουσική 13 ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή.

Το αποτέλεσμα αυτής της ιδιαίτερης συνεργασίας αποτέλεσε μεγάλο θέμα συζητήσεων. Πολλοί το έκριναν ως μία αποτυχία κι άλλοι σαν μία δουλειά της Πλάτωνος που δεν εκτιμάται σωστά. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι η μελοποίηση ποιημάτων είναι μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση και είναι αδύνατο να μη διχάσει τους ακροατές.

Συγκεκριμένα για τον Καβάφη, ο Δήμος Μούτσης στην «Τετραλογία» του το 1975 είχε καταφέρει να αναδείξει τα μέγιστα από το σύμπαν του ποιητή με τη φωνή της Άλκιστης Πρωτοψάλτη και τον Χρήστο Λεττονό, μελοποιώντας τρία ποιήματα του Καβάφη («Απολειπείν ο Θεός Αντώνιον», «Η Πόλις», «Η Θάλασσα του Πρωιου») τα οποία επέλεξε και η Πλάτωνος. Η σύγκριση της «Τετραλογίας» με τα «13 τραγούδια» κανονικά δε έπρεπε να υφίσταται, είναι όμως αναπόφευκτη.

Η Πλάτωνος επηρεάστηκε από την electronica, το trip hop και το industrial, για να φτιάξει ένα σκηνικό σκοτεινό και σπαρακτικό και σε αυτό συνδράμει η ερμηνεία του Παλαμίδα. Πολλές φορές βέβαια αυτή η ερμηνεία ακούγεται υπέρ το δέον θεατρική και «αταίριαστη» με το νόημα των στίχων. Η συνοχή λείπει, ένα ενιαίο μοτίβο απουσιάζει και στο τέλος ο ακροατής δεν αισθάνεται αυτά που θα έπρεπε ακούγοντας τα λόγια του Καβάφη. Τα κρυφά μηνύματα των λέξεων, οι ανησυχίες και το μεγαλείο του δεν βρίσκουν αντίκρισμα σε ηλεκτρονικές φωνές. Παρόλα αυτά υπάρχουν και όμορφες στιγμές όπως τα «Κεριά» και η «Δέησις».

Η Πλάτωνος είναι εκ των πραγμάτων μία «περίεργη» περίπτωση της μουσικής βιομηχανίας, μία αντισυμβατική προσωπικότητα που έχει δώσει στο παρελθόν συγκλονιστικές δουλειές που καλό θα ήταν κάθε μουσικόφιλος να ανακαλύψει. Η συγκεκριμένη δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτές, δεν μειώνει όμως το κύρος και την μαγεία της. Η μελοποίηση των 13 ποιημάτων του Καβάφη με ηλεκτρονικά στοιχεία (τα οποία μάλιστα θυμίζουν electronica περασμένων δεκαετιών) μπορεί να φαντάζει σε πολλούς κάτι πρωτοποριακό. Δεν χρειάζεται όμως πάντα να πρωτοτυπούμε.

Album: 13 Τραγούδια

Καλλιτέχνης: Λένα Πλάτωνος

Label: Inner Ear

Βαθμός: 6/10

ΡΟΖΙΝΑ ΑΡΑΠΗ