«Χαμένος» πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι επανεκτιμάται στις 120 εκατ. λίρες!
Ένας πίνακας που πωλήθηκε το 1956 έναντι 45 λιρών σε δημοπρασία, αναγνωρίστηκε ως ένα από τα έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι και η αξία του πλέον επανεκτιμάται στο ποσό ρεκόρ των 120 εκατομμυρίων λιρών.
Η ελαιογραφία πάνω σε ξύλο, με το όνομα «Salvator Mundi» (Σωτήρας του Κόσμου), απεικονίζει τον Χριστό με το δεξί του χέρι ανασηκωμένο να ευλογεί και το αριστερό του χέρι να κρατάει μια γυάλινη σφαίρα. Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια της σφαίρας, αποτέλεσε και το στοιχείο που απέδειξε ότι ο πίνακας ανήκει στο μεγάλο ζωγράφο.
Ο ντα Βίντσι είχε πολλούς μιμητές το 16ο αιώνα, αλλά κάθε προσπάθεια άλλου, ήταν κατώτερή του. Επανεξετάζοντας και καθαρίζοντας προσεκτικά τον πίνακα «Salvator Mundi», ο οποίος θα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου το φθινόπωρο, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι η διαφανής σφαίρα, είναι πάρα πολύ έξυπνα ζωγραφισμένη για να αποτελεί έργο ενός από τους μαθητές του.
Ο ντα Βίντσι είχε εμμονή με τα προβλήματα όπως το πώς να δημιουργεί διάφανα αντικείμενα στη ζωγραφική και πώς να συλλαμβάνει το μυστήριο του φωτός - τα ίδια προβλήματα που υπάρχουν στο να απεικονίζει σε πίνακα κάποιος μια γυάλινη σφαίρα.
Τέτοια θέματα που αφορούν τον ντα Βίντσι, «μετέτρεψαν» έναν πίνακα που μέχρι τώρα δεν είχε εκτιμηθεί σωστά και είχε πουληθεί για 45 λίρες το 1956, σε ένα αριστούργημα που τώρα υπολογίζεται πως αξίζει 120 εκατ. λίρες. Το 2005, ο πίνακας κατέληξε στα χέρια των εκπροσώπων μιας Κοινοπραξίας Τεχνών, συντηρήθηκε και έτσι διαπιστώθηκε η δημιουργία του από το μεγάλο ζωγράφο.
Ο αριθμός των χαμένων έργων του Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι σχεδόν ίσος με τα γνωστά έργα του. Ο «Salvator Mundi», περιγράφεται σε έγγραφα του 17ου αιώνα, αλλά πιστευόταν μέχρι τώρα πως ήταν χαμένος.
Στον πίνακα, ο Χριστός έχει ήρεμο και σοφό βλέμμα και διαθέτει σγουρά μαλλιά –άλλο ένα αγαπημένο χαρακτηριστικό του ντα Βίντσι- και υψώνει το δεξί του χέρι ευλογώντας. Το πολύπλοκο σχέδιο του χιτώνα του μοιάζει με έναν πίνακα που βρίσκεται στη Βασιλική Βιβλιοθήκη του Windsor και αποτελεί αναμφίβολα σπουδή για το «Salvator Mundi», ενώ επίσης ο πίνακας συνδέεται ξεκάθαρα με το «Μυστικό Δείπνο» του ντα Βίντσι, καθώς ο Χριστός έχει την ίδια αιθέρια και «άπιαστη» μορφή με την ξεθωριασμένη φιγούρα στο κέντρο της εξαίσιας τοιχογραφίας του ντα Βίντσι.







