Ο Καμίλο Νόλλα για τον ναρκισσισμό της ψηφιακής γενιάς

o-kamilo-nolla-gia-ton-narkissismo-tis-psifiakis-genias

ΠΕΜΠΤΗ, 21 ΙΟΥΛΙΟΥ 2011

Ο Καμίλο Νόλλα με όπλο τη φωτογραφική κάμερα του κινητού του περιπλανιέται στους δρόμους της Νέας Υόρκης.

Η κίνηση μας είναι οικεία: ένα κινητό απαθανατίζει μια σκηνή, ένα πρόσωπο, ένα τοπίο. Η ψηφιακή φωτογραφία αποτελεί πλέον την πιο εμφατική δήλωση ότι υπήρξαμε και εμείς σε ένα ενδιαφέρον κάδρο. Τι γίνεται όμως, όταν το κινητό το κρατά ένας καλλιτέχνης φωτογράφος που διερευνά τις δυνατότητες της τεχνολογίας;

Η απάντηση στο καλαίσθητο λεύκωμα «Mobile in Νew York» (εκδ. Καστανιώτη) που περιλαμβάνει το φωτογραφικό έργο του Καμίλο Νόλα. Η νέα αυτή έκδοση έρχεται να συμπληρώσει την ατομική έκθεση του γνωστού φωτογράφου που θαυμάσαμε στο Νέο Μουσείο Μπενάκη.

Ο Καμίλο Νόλλα αναζητεί τον παλμό της καθημερινότητας της Νέας Υόρκης, περνώντας την ευαίσθητη ματιά του μέσα από ένα μέσο που εξαπλώνεται διαρκώς. Τα αναπάντεχα στιγμιότυπα αιχμαλωτίζονται από την ψηφιακή κάμερα και βρίσκονται σε ένα διαρκή διάλογο, με τους «πρωταγωνιστές» και τον φωτογράφο.

Η μέρα και η νύχτα, το αυθεντικό και το παράδοξο, περίεργες αντανακλάσεις, εκρηκτικές χρωματικές αντιθέσεις. Η έκδοση προλογίζεται από τον Φρεντ Ρίτσιν και τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

Αν και ο Καμίλο Νόλλα φλερτάρει με την τεχνολογία, διατηρεί το κριτικό του μάτι απέναντί της: «με 750 εκατομμύρια φωτογραφίες αναρτημένες στο διαδίκτυο, μόνο το Σαββατοκύριακο της Πρωτοχρονιάς, αναρωτιέμαι αν υπάρχει λόγος να φορτώνουμε τόσες φωτογραφίες στη ζωή μας. Αν αναλογιστεί κανείς το αντίστοιχο ζήτημα που προκύπτει από τον Νιαγάρα πληροφοριών που πιέζουν τον εγκέφαλό μας, ίσως έχει κάτι λαθεμένο αυτή η υπερπροσφορά. Έχω την υποψία πως κάτι βαθύτατα ναρκισσιστικό κρύβεται μέσα σε αυτό, ένα αίσθημα αυτοεπιβεβαίωσης που πνίγεται μέσα από τις μυριάδες φωτογραφίες και πληροφορίες…». Η συμβουλή του; «φωτογραφίστε ψηφιακά αλλά με αναλογικό τρόπο». H έκδοση είναι δίγλωσση (ελληνικά και αγγλικά).

Πληροφορίες: «Mobile in NY» του Καμίλο Νόλλα, εκδ. Καστανιώτη.