Δύο ξενοδοχεία αντιπαραβάλλονται στη Σάμο
Μετά από τις εκθέσεις των Harum Farocki το 2012, Slavs and Tatars το 2013 και Nevin Aladağ 2014, φέτος το Art Space Pythagorion στη Σάμο παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Aleksandra Domanović με τίτλο «Hotel Marina Lučica», η οποία διερευνά το επίκαιρο δίλημμα της διαμόρφωσης εθνικής και προσωπικής ταυτότητας μέσω του πολιτιστικού λόγου, και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο ο λόγος αυτός γίνεται λόγος κοινός.
Η προσωπική και η δημόσια ιστορία μπλέκονται στη δουλειά της Aleksandra Domanović. Αμφισβητώντας την ιδέα μιας άκαμπτης, συμπαγούς ιστορικής αφήγησης, η καλλιτέχνιδα γίνεται αφορμή και όχημα για την ιστορική έρευνα που καθοδηγεί την πρακτική της. Τα έργα της κινούνται σε διαφορετικά καλλιτεχνικά είδη, από γλυπτική και βίντεο, μέχρι φωτογραφία και εγκαταστάσεις και ασχολούνται με τη σιωπηρή ή μη ορατή πολιτική που διαμορφώνει τη σύγχρονη κοινωνία.
Η συγκεκριμένη έκθεση περιλαμβάνει έργα της τελευταίας πενταετίας, στα οποία συγκαταλέγονται μεγάλος αριθμός νέων αναθέσεων, έργα που εξετάζουν την πορεία προς τη διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας –όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε η Domanović– και τις επιπτώσεις της.
Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται άλλωστε, σε ένα παλαιό θέρετρο στις ακτές της Κροατίας. Η Domanović θυμάται, και αναβιώνει, το ξενοδοχείο αυτό στο οποίο παραθέρισε ένα καλοκαίρι με την οικογένειά της, λίγο πριν ξεσπάσει ο εμφύλιος πόλεμος. Σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, το 1992, το θέρετρο είχε μετατραπεί σε κέντρο στρατολογίας του Κροατικού στρατού, και αργότερα, καθόλη τη διάρκεια των πολέμων της Γιουγκοσλαβίας, φιλοξενούσε πρόσφυγες. Από τα τέλη της δεκαετίας 1990, το ξενοδοχείο παραμένει κενό με ζωγραφισμένα συνθήματα στους τοίχους του.
Στην είσοδο της γκαλερί βρίσκεται ένα ψηφιακό πορτραίτο του Γιόσιπ Μπροζ Τίτο, του αυταρχικού ηγέτη της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Προσωπογραφίες του Τίτο βρίσκονταν αναρτημένες στα περισσότερα δημόσια κτίρια – δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία και ξενοδοχεία. Πιθανότατα, ένα πορτραίτο του Τίτο θα κρεμόταν και στον τοίχο πίσω από τη ρεσεψιόν στο ξενοδοχείο.
Το Ξενοδοχείο Marina Lučica και το Art Space Pythagorion που υπήρξε παλαιότερα ξενοδοχείο, αντιπαραβάλλονται στην έκθεση της Domanović, σε μια διαδοχική χαρτογράφηση, δημιουργώντας ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον όπου τα όρια μεταξύ χώρων τέχνης και χώρων φιλοξενίας είναι δυσδιάκριτα. Ξενοδοχεία και μουσεία άλλωστε μοιράζονται και τα δύο τη δέσμευση να παρέχουν στους επισκέπτες τους καινούργιες εμπειρίες, ενίοτε καταλυτικές. Ενεργώντας ως πρεσβευτές πολιτισμού, και τα δύο επωφελούνται όλο και περισσότερο από την παρουσία διεθνών καλλιτεχνών και ενός διεθνούς κοινού που ταξιδεύουν ανά την υφήλιο παρουσιάζοντας και παρακολουθώντας, αντίστοιχα, εκθέσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μαζί με την «πειραγμένη» προσωπογραφία του Τίτο, η Domanović παρουσιάζει τρία βίντεο που φωτίζουν διαφορετικές πλευρές της γιουγκοσλαβικής Ιστορίας, καθώς και γλυπτά με στοιχεία που παραπέμπουν στο Ξενοδοχείο Marina Lučica.
Πληροφορίες: Art Space Pythagorion, Πυθαγόρειο, Σάμος, διάρκεια μέχρι τις 10 Οκτωβρίου.







