Ένας διάσημος τσελίστας στο Μέγαρο
Τον διάσημο δεξιοτέχνη του τσέλου από τη Λετονία, Μίσα Μάισκι φιλοξενεί για άλλη μια φορά το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου.
Τον διάσημο δεξιοτέχνη του τσέλου από τη Λετονία, Μίσα Μάισκι φιλοξενεί για άλλη μια φορά το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου. Στον ίδιο χώρο, ο Μάισκι είχε εμφανιστεί πριν από δύο χρόνια, τον Απρίλιο του 2008, πλαισιωμένος από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Αυτή τη φορά, όμως, στο ρεσιτάλ του θα τον συνοδεύει με το πιάνο της, η κόρη του Λίλι Μάισκι.
Όταν έκανε το ντεμπούτο του ο Μάισκι με τη Φιλαρμονική του Λένινγκραντ το 1965, χαρακτηρίστηκε ως «ο Ροστροπόβιτς του μέλλοντος». Και μάλλον, όχι άδικα, αφού ο μεγάλος δάσκαλος σύντομα αναγνώρισε στο πρόσωπο του μαθητή του έναν άξιο συνεχιστή του, πλέκοντας με παρρησία το εγκώμιό του με τα εξής λόγια: «Ο Μίσα Μάισκι είναι ένα από τα εξαιρετικά ταλέντα της νέας γενιάς. Το παίξιμό του συνδυάζει ποίηση και άκρα ευαισθησία με έντονο ταμπεραμέντο και θαυμάσια τεχνική».
Από τον Κλασικισμό στην Ισπανική Εθνική Μουσική Σχολή
Έργα αρχικώς γραμμένα για φωνή σηματοδοτούν την αρχή και το τέλος του ρεσιτάλ του Μίσα Μάισκι στο Μέγαρο. Το πρόγραμμα αρχίζει με έναν από τους εμβληματικούς εκπροσώπους του Κλασικισμού, τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και το απόσπασμα από τον «Μαγικό αυλό» του Μότσαρτ με τη μελωδία από το φινάλε της δεύτερης σκηνής της πρώτης πράξης, όπου η Παμίνα και ο Παπαγκένο υμνούν τις χαρές της αγάπης.
Το σύντομο αυτό έργο θα διαδεχθούν τα «Κομμάτια Φαντασίας», έργο 73 του Ρόμπερτ Σούμαν, ενός εκ των επιφανέστερων πρεσβευτών του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού. Η σκυτάλη παραδίδεται αμέσως μετά, στον Ιμπρεσιονισμό και τον Κλωντ Ντεμπισί. Θα ακουστεί η «Σονάτα σε ρε ελάσσονα» που συνδυάζει το σαρκαστικό χιούμορ με την μελαγχολική ποιητικότητα.
Το δεύτερο μέρος του προγράμματος είναι αφιερωμένο στην Ισπανική Εθνική Μουσική Σχολή. Αρχίζει με το «Intermezzo» από τη σουίτα για πιάνο «Goyescas» του Ενρίκε Γρανάδος, η οποία συνιστά την κορωνίδα του πιανιστικού έργου του. Πηγή έμπνευσής του αποτέλεσαν οι πίνακες του Γκόγια, του οποίου την τέχνη θαύμαζε ο Γρανάδος. Επίσης, στο μέρος αυτό περιλαμβάνεται κι ένα απόσπασμα από τους «Ισπανικούς χορούς» του.
Ακολουθούν δύο πιανιστικές συνθέσεις του Ισαάκ Αλμπένιθ, γνωστού για την ιδιαίτερη αγάπη του στην ιβηρική μουσική παράδοση, και το πρόγραμμα θα συνεχιστεί με το έργο «Requiebros» του Καταλανού Γκασπάρ Κασσαντό. Στον Μανουέλ Ντε Φάγια ανήκει ο επίλογος της βραδιάς, που κλείνει με τη «Λαϊκή Ισπανική Σουίτα» του γνωστού μουσικού.
Βιογραφικό σημείωμα
Γεννημένος το 1948 στη Ρίγα της Λετονίας, ο Μίσα Μάισκι πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής στη γενέτειρά του. Το 1962 έγινε δεκτός στο Ωδείο του Λένινγκραντ. Βραβεύτηκε στον περίφημο Διεθνή Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι και στη συνέχεια θήτευσε κοντά στον «θρύλο» του βιολοντσέλου, Μστισλάβ Ροστροπόβιτς.
Όμως, τα σχέδιά του για επέκταση της καριέρας του εκτός σοβιετικών συνόρων, άργησαν να ευοδωθούν. Στα 21 του συνελήφθη και φυλακίστηκε, λόγω της αυτομόλησης της αδελφής του από την Ε.Σ.Σ.Δ. Ο ίδιος χρειάστηκε να περιμένει έως το 1971, για να εγκαταλείψει την Σοβιετική Ένωση, να επαναπατριστεί στο Ισραήλ και να μετεγκατασταθεί εν τέλει στο Βέλγιο.
Έχοντας κερδίσει το 1973 το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Γκασπάρ Κασαντό, έκανε το ντεμπούτο του, στο Κάρνεγκι Χολ, όπου ένας ανώνυμος θαυμαστής τού προσέφερε ένα βιολοντσέλο Μοντανιάνα του 18ου αιώνα, με το οποίο ο Μάισκι παίζει μέχρι σήμερα. Το 1974, έγινε μαθητής ενός ακόμη μυθικού τσελίστα, του Γρεγκόρ Πιατιγκόρσκι. Έκτοτε, η πορεία του υπήρξε εντυπωσιακή. Οι μουσικές σκηνές όλου του κόσμου τον υποδέχθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και μετακλήθηκε σε πολλά φεστιβάλ διεθνούς φήμης, συνεργαζόμενος με κορυφαίους διευθυντές ορχήστρας και με λαμπρούς σολίστ.
Πληροφορίες: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 2107282333, στις 8.30 μ.μ. Τιμές εισιτηρίων 15, 27, 38, 55 ευρώ, www.MischaMaisky.com .







