Τα βιβλία της εβδομάδας
Τρεις εκδοτικοί οίκοι, έξι βιβλία για να βγάλουμε την εβδομάδα διαβάζοντας κατά προτίμηση σε εξωτερικό χώρο αφού ήλιος και αναγνώσματα πάνε περίφημα μαζί!
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ
Δίχως μαγνητόφωνα, φωνογράφους, δίσκους και μαγνητοταινίες, Δημήτρης Γαβαλάς

Τα ποιήματα αυτής της συλλογής καλύπτουν περίοδο 40 χρόνων, από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 έως το 2010. Για διαφόρους λόγους είχαν μείνει ανέκδοτα έως τώρα και συνεχώς προστίθενται και άλλα. Μπορούσε κάποιος να τα χαρακτηρίσει πράγματι «ετεροθαλή». Υπάρχουν Παλαιά Ποιήματα, Νέα Ποιήματα, Ενδιάμεσα Ποιήματα (Πεμπτουσία, Κέλυφος Κενού), Χαρισμένα (Χάρις), Ειδικά Ποιήματα εμπνευσμένα είτε από το Ζεν (Νοο-ποιήματα ή Zen Poems) είτε από τα Μαθηματικά (Πήγασος Μαθηματικός). Οι τόποι όπου γράφτηκαν, οι τρόποι που εκφράζονται, τα θέματα, οι διαθέσεις, οι στάσεις, είναι φυσικό να μεταβάλλονται στα σαράντα αυτά χρόνια. Αν κάτι μένει σταθερό είναι η ποιητική πρόσληψη των καταστάσεων του Κόσμου, που συμπληρώνει την ορθολογική. Όσον αφορά στον τίτλο της συλλογής, η ιστορία της πάει κάπως έτσι: όταν ξεκίνησαν να συγκεντρώνονται αυτά τα ποιήματα έτυχε να διαβάσω ένα λογοτεχνικό ανέκδοτο σύμφωνα με το οποίο νέος συγγραφέας συναντάει έναν διακεκριμένο και τον ρωτάει πώς να ονομάσει το πρώτο του βιβλίο. Έχει μέσα σάλπιγγες; ρωτάει ο φτασμένος. Όχι, απαντάει ο νέος. Έχει ταμπούρλα; ξαναρωτάει ο φτασμένος. Όχι, απαντάει ο νέος. Ε τότε ονόμασέ το «Χωρίς Σάλπιγγες και Ταμπούρλα» αποφαίνεται ο φτασμένος. Σκέφτηκα πως αφού κι εγώ δεν έχω μέσα στη συλλογή Μαγνητόφωνα, Φωνόγραφους, Δίσκους και Μαγνητοταινίες μπορούσα να ακολουθήσω τη συμβουλή του φτασμένου στον νέο. Μόνο που πράγματι έπαψαν, από την εποχή εκείνη, να υπάρχουν όλα αυτά και νέα τεχνήματα προσδιορίζουν πια τη σύγχρονη εποχή.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ

Ο Απόστολος είναι ένας νεαρός ζωγράφος από τη Θεσσαλονίκη με χόμπι τη μαγειρική. Σε μια βόλτα στα Λαδάδικα ανακαλύπτει ένα μαγαζάκι που εμπορεύεται εκλεκτά προϊόντα.
Εκεί διδάσκεται τα μυστικά της γεύσης και, συνδυάζοντας την αγάπη του για τη μαγειρική, την τέχνη και το γυναικείο φύλο, ανακαλύπτει το πολύ ιδιαίτερο ταλέντο του: μπορεί να αποκρυπτογραφήσει την ιδιοσυγκρασία όποιας γυναίκας επιθυμεί και να τη συνδυάσει με το κατάλληλο μενού, έτσι ώστε να κερδίσει τον έρωτά της.
Ένα απολαυστικό μυθιστόρημα-ύμνος στην ιδιόμορφη τέχνη της μαγειρικής και στα εκπληκτικά ερωτικά και γευστικά της σταυροδρόμια, το οποίο συνοδεύεται από 60 υπέροχες όσο και πρωτότυπες συνταγές.
Το αυγό του θεού, Χατζηνικολάου Σουζάνα

Στη θεοκρατική κοινωνία της Νεβάντε και της πρωτεύουσάς της, Βαγιαμόρεν, η αμφισβήτηση του Αρχιερέα και του ιερατείου ισοδυναμεί με θανάσιμη αμαρτία. Οι αμαρτωλοί θεωρούνται καταραμένοι από τον Θεό Γκνοφόσιρ και εξορίζονται σημαδεμένοι με τη Σφραγίδα, το σύμβολο των δαιμόνων. Η ποινή ισοδυναμεί με καταδίκη σε θάνατο, καθώς οι εξόριστοι έρχονται αντιμέτωποι με τον ακραίο φανατισμό και την προκατάληψη της Νεβάντε, και ελάχιστοι από αυτούς επιβιώνουν πάνω από δώδεκα μήνες. Ύστερα από τέσσερα σκληρά χρόνια εξορίας και βαριά άρρωστος, ο Φίλκε επιστρέφει στη Βαγιαμόρεν. Συναντά τον παλιό του φίλο Σίντρο κι εκείνος πηγαίνει μαζί του. Παρέα με τον Ίλυ και τον Άνικ, δυο αδέρφια από εξόριστη μητέρα, θα ξεκινήσουν ένα ταξίδι για κάποιο μοναστήρι στο Βορρά. Η πίστη όλων στον Θεό έχει κλονιστεί, και το μίσος για τον τύραννο Αρχιερέα Ζεσπίλκα είναι κοινό. Όμως κάποια στιγμή οι αληθινοί δαίμονες θα ξυπνήσουν και θα ψάξουν για συμμάχους ανάμεσα στους εξορίστους. Και τότε ο Φίλκε θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στη συγχώρεση και στην εκδίκηση. Και θα ανακαλύψει ότι η Σφραγίδα στον κρόταφό του είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ζωγραφιά.
Τα όνειρα μυρίζουν ταμπάκο, Περβάνα Σωτηρία

Η μεγάλη αυτοκρατορία των πέντε θαλασσών και των δύο ηπείρων πνίγεται από τους μαύρους καπνούς και τα ματωμένα νερά της Σμύρνης. Ο ξενιτεμός οδηγεί τη Σμυρνιά Πολύμνια με το ασαράντιστο λεχούδι της στη Θράκη. Η Κορνηλία ενηλικιώνεται μέσα στη δίνη των γεγονότων της οικονομικής πτώχευσης των αρχών της δεκαετίας του 1930, της δικτατορίας του Μεταξά, της βουλγαρικής κατοχής και του Εμφύλιου πολέμου, του οποίου ο απόηχος φτάνει στα χώματα της Θράκης που μυρίζουν ταμπάκο...
Η πορεία μιας ισχυρής οικογένειας, που εμπλέκεται στον αγώνα των ανταρτών και μένει χωρίς προστάτη και πόρους, εξελίσσεται παράλληλα με τις σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας του 20ού αιώνα.
Η Κορνηλία παίρνει στα χέρια της τη μοίρα της οικογένειάς της, γίνεται προστάτης και κηδεμόνας, καταφέρνει να βγει μέσα από λαίλαπες δυνατότερη κάθε φορά και, πιο αποφασισμένη από ποτέ, να ξαναδημιουργήσει την περιουσία που σπαταλήθηκε στον αγώνα για την απελευθέρωση. Κατορθώνει να ξεπεράσει κάθε προσδοκία και να χτίσει τη δική της αυτοκρατορία σιγαρέτων. Όμως, ένας φόνος από το παρελθόν επιστρέφει στις μνήμες και απειλεί να γκρεμίσει το έργο της ζωής της. Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα εποχής από τη δημιουργό του μπεστ σέλερ Στην άκρη του νήματος. Το βιβλίο βασίζεται σε μαρτυρίες και πραγματικά γεγονότα.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Η κρυφή πόρτα, Αλέξης Πανσέληνος

Ενώ η πόλη παρακμάζει και καταστρέφεται, ένας άντρας πασχίζει να διασώσει κάποια ψήγματα ευτυχίας κλεισμένος στο μικρό του διαμέρισμα. Έχει απομακρυνθεί από τους παλιούς του φίλους, έχει χωρίσει από τη γυναίκα του και βιοπορίζεται κάνοντας μεταφράσεις. Φιλοδοξία του: να εκδώσει κάποτε ξανά ένα βιβλίο δικό του.
Πολιορκημένος από τις απειλές της καθημερινότητας, με τα λεφτά του να τελειώνουν και τη φθορά της ηλικίας να πλησιάζει, θέλει να εξασφαλίσει την ύπαρξή του μικραίνοντας τον ορίζοντά της ώστε να μην εκτίθεται σε κίνδυνο. Όμως η συναισθηματική του απάθεια κινδυνεύει από μιαν απρόσμενη εισβολή μέσα στο ίδιο του το σπίτι. Το ξεχασμένο παρελθόν του επιστρέφει σαν απειλή και εκτροχιάζει τη ζωή του.
Ο Αλέξης Πανσέληνος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1943. Σπούδασε στη Νομική Σχολή Αθηνών και δικηγόρησε ως το 1997. Εμφανίστηκε το 1982 με τη συλλογή Ιστορίες με σκύλους. Ακολούθησαν η βραβευμένη με Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος Μεγάλη Πομπή (1985), τα μυθιστορήματα Βραδυές μπαλέτου (1991), Ο Κουτσός Άγγελος (2002), Ζαΐδα ή Η καμήλα στα χιόνια (1996, επανέκδοση από το ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, 2011) και ένας τόμος με δοκίμια (Δοκιμαστικές πτήσεις) το 1993. Επίσης, η συλλογή διηγημάτων Τέσσερις ελληνικοί φόνοι (2004), μεταφράσεις ξένης λογοτεχνίας όπως Ο Βλακοχορτοφάγος του John Barth (1999) και το αυτοβιογραφικό Μια λέξη χίλιες εικόνες (2004). Το μυθιστόρημά του Σκοτεινές επιγραφές τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορήματος του περιοδικού Διαβάζω 2012.
Το Παλάτι του Φεγγαριού, Πολ Όστερ

«Ήταν το καλοκαίρι που ο άνθρωπος πάτησε στο φεγγάρι. Ήμουν πολύ νέος τότε, αλλά δεν πίστευα πως υπήρχε κάποιο μέλλον. Ήθελα να ζήσω ριψοκίνδυνα, να ωθήσω τον εαυτό μου στα άκρα κι έπειτα να δω τι θα συνέβαινε όταν έφτανα εκεί».
Ορφανός και χωρίς κανέναν δικό του στον κόσμο, ο νεαρός Μάρκο Φογκ, ο οποίος μόλις αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο, θα εγκαταλείψει τη Νέα Υόρκη για να επιδοθεί σε μια μακρά και επώδυνη αναζήτηση του χαμένου του πατέρα. Από τα τσιμεντένια φαράγγια του Μανχάταν στα υπέροχα τοπία της Άγριας Δύσης, από την Ανατολική Ακτή έως τον Ειρηνικό Ωκεανό, οι περιπέτειες του Μάρκο συνιστούν ένα ταξίδι στον πυρήνα της Αμερικής∙ μια υπέροχη πορεία προς την αυτογνωσία.
Ο Πολ Όστερ (Paul Auster) γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου του 1947 στο Νιου Τζέρσεϊ από γονείς πολωνοεβραϊκής καταγωγής. Απόφοιτος του πανεπιστημίου Κολούμπια, μετά τις σπουδές του στην αγγλική, γαλλική και ιταλική λογοτεχνία, έζησε για ένα διάστημα στη Γαλλία, όπου έκανε τα πρώτα του βήματα στον λογοτεχνικό χώρο ως μεταφραστής (από τα γαλλικά) και ποιητής. Το πρώτο του πεζογραφικό βιβλίο είναι το αυτοβιογραφικό δοκίμιο Η επινόηση της μοναξιάς (1982). Ακολούθησε η Τριλογία της Νέας Υόρκης: Γυάλινη πόλη (1985), Φαντάσματα (1986), Το κλειδωμένο δωμάτιο (1986), μεταμοντέρνες παραλλαγές της ιστορίας μυστηρίου που έτυχαν πολύ θερμής υποδοχής από την κριτική και τον καθιέρωσαν ως έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους συγγραφείς. Ζει στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης και είναι παντρεμένος με τη συγγραφέα Σίρι Χούστβεντ.
Είναι μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων.







