Τα ομηρικά τοπία μέσα από τον φακό του Φρεντ Μπουασονά

ta-omirika-topia-mesa-apo-ton-fako-tou-frent-mpouasona

ΤΕΤΑΡΤΗ, 28 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2011

Ο Φρεντ Μπουασονά, ο φιλέλληνας φωτογράφος των αρχών του 20ου αιώνα, είχε ακολουθήσει τα ίχνη του Οδυσσέα, καταγράφοντας με τον φακό του τα τοπία που είχε περιγράψει ο Όμηρος.

Το ξεχωριστό αυτό οδοιπορικό είχε ως αποτέλεσμα μια σειρά εκατοντάδων στιγμιότυπων του πρωτοπόρου φωτογράφου που αναδεικνύουν το μεσογειακό τοπίο.

Η περιπλάνηση αυτή του Μπουασονά ξεκίνησε χάρη στην παρότρυνση του ομηριστή Βικτόρ Μπεράρντ, ο οποίος είχε την ιδέα να ανοίξει αυτός ο διάλογος ανάμεσα στο κείμενο της Οδύσσειας και την εικόνα.

Οι λεπτομέρειες του ταξιδιού καταγράφονται στο καλαίσθητο λεύκωμα «Ακολουθώντας το πλοίο του Οδυσσέα» (Βικτόρ Μπεράρντ-Φρεντ Μπουασονά) που επανεκδόθηκε μετά από είκοσι χρόνια από τις εκδ. Άγρα.

Οι λεπτομέρειες του ταξιδιού των δύο ανδρών αναφέρονται στον πρόλογο του βιβλίου που συνοδεύεται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό: περίπου 165 θαυμάσιες φωτογραφίες του Μπουασονά περιλαμβάνονται στις σελίδες της ξεχωριστής αυτής έκδοσης και «σχολιάζονται» με αποσπάσματα της «Οδύσσειας».

Το λεύκωμα εκτός από την ιστορική αξία του, αποτελεί ένα είδος πυξίδας για τον αναγνώστη, οδηγώντας τον στην καρδιά του ομηρικού κειμένου. Ο Βικτόρ Μπεράρντ υποστήριζε ότι: «Η Οδύσσεια δεν είναι μια απλή συναρμολόγηση θρύλων: είναι ένα γεωγραφικό ντοκουμέντο, απεικόνιση ποιητική, αλλά όχι παραμορφωτική μιας συγκεκριμένης Μεσογείου, που είχε τις ναυσιπλοϊκές της συνήθειες, τις θεωρίες της για τον κόσμο και για τη ζωή των ναυτικών, τη γλώσσα της, τις οδηγίες προς ναυτιλομένους και το εμπόριό της.

Αντίστοιχα, η ίδια αυτή Μεσόγειος, αν την εξερευνήσουμε, μας δίνει την εξήγηση των οδυσσειακών περιπετειών στο σύνολό τους και στις λεπτομέρειες: ο Οδυσσέας δεν ταξιδεύει μέσα στην καταχνιά του θρύλου, σε τόπους φανταστικούς. Από κάβο σε κάβο, από νησί σε νησί, παραπλέει τις ακτές όπου ήδη ταξίδευαν οι έμποροι της Σιδώνος».

Πληροφορίες: «Ακολουθώντας το πλοίο του Οδυσσέα» (Βικτόρ Μπεράρντ-Φρεντ Μπουασονά), εκδ. Άγρα.