Τίτλοι τέλους για την έντυπη Britannica
Θύμα της διαδικτυακής εποχής ή προσαρμογή στο μέλλον,η Εγκυκλοπαίδεια Britannica σταματάει την έντυπη έκδοσή της, μετά από 244 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον εκδοτικό χώρο.
Οι ιθύνοντες τηε εταιρείας της Britannica ανακοίνωσαν ότι μετά από 244 χρόνια, δεκάδες εκδόσεις και περισσότερα από 7 εκατομ. πωλήσεις, ολοκληρωμένων εκδόσεων, η Britannica δεν πρόκειται να επανακυκλοφορήσει τουλάχιστον σε έντυπη μορφή.
Φαίνεται πως οι 32 τόμοι που κυκλοφόρησαν το 2010 ήταν και οι τελευταίοι καθώς οι επόμενοι θα διατίθενται πλέον μόνο σε διαδικτυακή μορφή. Η τελευταία έντυπη κυκλοφορία μάλιστα ζυγίζει περισσότερο από 58 κιλά και για την έκδοση της εργάστηκαν 4.000 ειδικοί.
Η Εγκυκλοπαίδεια Britannica εκδίδεται από το 1768, όταν πρωτοεμφανίστηκε στο Εδιμβούργο της Σκωτίας. Γεγονός, που σε ορισμένους αναγνώστες η συγκεκριμένη είδηση θα προκαλέσει μελαγχολία, ενώ άλλοι μπορεί να αναρωτηθούν γιατί, στην εποχή της Wikipedia, χρειάστηκε τόσο καιρό για τον έντυπο αυτό «δεινόσαυρο» να αφανιστεί. Το θέμα είναι πάντως ότι μαζί με την έντυπη αυτή μορφή εξαφανίζεται και μία εποχή πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ο Jorge Cauz, πρόεδρος της Εγκυκλοπαίδεια Britannica Inc, ανέφερε σύμφωνα με τον Guardian, ότι από καιρό η εγκυκλοπαίδεια ήταν ήδη κάτι σαν κειμήλιο για την επιχείρηση, η οποία έχει προ πολλού μεταθέσει την κύρια δραστηριότητά της, σε διαδικτυακά «εργαλεία» εκπαίδευσης.
«Η εταιρεία παρέχει πλέον διδακτικές λύσεις. Μόλις το 15% από τα φετινά έσοδα προέρχονται από την έκδοσή, και αυτά κυρίως είναι από τους συνδρομητές. Η πλειοψηφία του 85% των εσόδων αναμένεται να προέλθει από εκπαιδευτικά προϊόντα και υπηρεσίες».
Ιδιοκτήτης της εταιρείας Encyclopedia Britannica, Inc, είναι ο Ελβετός μεγιστάνας των τραπεζών Jacqui Safra ενώ οι ιστοσελίδες της εταιρείας, που περιλαμβάνει και τα λεξικά Merriam-Webster, προσέλκυσε περισσότερους από 450 εκ. χρήστες το 2011.
Εάν βέβαια η κίνηση της εταιρείας κατά την τελευταία δεκαετία στην αγορά της εκπαίδευσης είναι ένα εντυπωσιακό παράδειγμα εταιρικής ευελιξίας, τότε είναι εύκολο να γίνουν κατανοητές οι ανταγωνιστικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η εγκυκλοπαίδεια.
Η αγγλική Wikipedia διαθέτει 3.9 εκατ. άρθρα ενώ η ανταγωνιστική Britannica περίπου 120.000. Η Wikipedia είναι δωρεάν ενώ το DVD της Britannica, το οποίο περιλαμβάνει δύο λεξικά και το σύστημα «thesaurus», κοστίζει 30 δολάρια στην Amazon».
Ο πρόεδρος Jorge Cauz δήλωσε ότι το προϊόν βέβαια, αξίζει τα λεφτά του ενώ τόνισε «Μπορεί να μην είμαστε τόσο μεγάλοι όσο η Wikipedia, αλλά εμείς διαθέτουμε επιστημονική φωνή και εμπεριστατωμένα, καλογραμμένα άρθρα. Υπολογίζουμε ότι έχουμε περίπου 1,2 με 1,5 δισ. ερωτήσεις για τις οποίες παρέχουμε την καλύτερη απάντηση.
Απαντώντας μάλιστα για την αλλαγή από την έντυπη στη διαδικτυακή μορφή, ο πρόεδρος της εταιρείας τόνισε «είμαστε η μοναδική εταιρεία, απ’ όσο ξέρω, που κατάφερε να κάνει τη μετάβαση από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης στα διαδικτυακά, και κατάφερε να διατηρήσει αλλά και να αυξήσει τα κέρδη της».
Δίνοντας την απάντηση σε όσους «θρηνούν» για την είδηση, τόνισε ότι «σήμερα η ψηφιακή βάση δεδομένων χωράει περισσότερα από όσα θα μπορούσαμε ποτέ να βάλουμε σε ένα χαρτί ενώ επιπλέον διατηρεί την επικαιρότητα της, καθώς ανανεώνουμε τις πληροφορίες διαρκώς μέσα σε μόλις λίγα λεπτά. Και το κάνουμε αυτό αρκετές φορές τη μέρα».







