Aνθρωπος και σινεμά σε ιστορική αποτίμηση
Από τον ιταλικό ρεαλισμό μέχρι τα αμερικάνικα ντοκιμαντέρ της δεκαετίας του 60, «Ο κινηματογράφος της παρατήρησης», που κυκλοφορεί αύριο από τις εκδόσεις Πόλις, αποτελεί την πρώτη ιστορική και εμπεριστατωμένη αποτίμηση αυτού του κινηματογραφικού ρεύματος.
Οι συγγραφείς Anna Grimshaw και Amanda Ravetz, εξετάζουν τα έργα, τους κινηματογραφιστές και τους θεωρητικούς του κινηματογράφου, από τον André Bazin και τους Ιταλούς νεορεαλιστές, μέχρι τις εθνογραφικές ταινίες των Herb Di Gioia, David Hancock και David MacDougall.
Στο ίδιο πλαίσιο αναλύουν επίσης συγκεκριμένα έργα της Εύας Στεφανή, του David MacDougall, και των Ilisa Barbash και Lucien Castaing-Taylor, μιλώντας παράλληλα για τη σημασία του έργου της παρατήρησης στην ανάδειξη της πειραματικής ανθρωπολογίας, υποστηρίζοντας πως αυτό το μέσο αντιπροσωπεύει μια ανθρωπολογία που είναι σχολαστική μεθοδολογικά και προκλητική επιστημολογικά.
Ο κινηματογράφος της παρατήρησης βέβαια δεν ήταν πάντα «αθώα» προσεγμένος. Αν και αρχικά έγινε αποδεκτός σαν ένα είδος ριζοσπαστικής εξέλιξης στον χώρο του ντοκιμαντέρ και του εθνογραφικού σινεμά, κατόπιν επικρίθηκε για την υποτιθέμενα αποστασιοποιημένη κάμερά του, που αντικειμενοποιεί και ανθρωποποιεί τα υποκείμενα που παρακολουθεί.
«Ο κινηματογράφος της παρατήρησης» ξεκαθαρίζει το τοπίο και οι Anna Grimshaw και Amanda Ravetz καταθέτουν απόψεις και δεδομένα των ειδικών στη συγκεκριμένη έκδοση.
Με γνώμονα τις τέχνες
Η Anna Grimshaw σπούδασε Ανθρωπολογία και Κινηματογράφο. Είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Μεταπτυχιακό Ινστιτούτο Θεωρητικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Emory και συγγραφέας των βιβλίων «Servants of the Buddha» και «The Ethnographer’ s Eye: Ways of Seeing in Modern Anthropology».
Μαζί με την Amanda Ravetz, έχουν επιμεληθεί το «Visualizing Anthropology: Experiments in Image-Based Practice», με την ιδιαίτερη ματιά της Ravetz, να προσδίδει κάτι από τις σπουδές της πάνω στη Ζωγραφική. Η Amanda Ravetz, είναι Διδακτορική Ερευνήτρια στο MIRIAD (Manchester Institute for Research and Innovation in Art and Design) του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ.
Πληροφορίες: «Ο κινηματογράφος της παρατήρησης» των Anna Grimshaw και Amanda Ravetz , μετάφραση: Ειρήνη Κατσουνάκη, εκδόσεις Πόλις.







