Το άγαλμα του Καλλίμαχου συναρμολογείται ξανά μετά από 2500 χρόνια
Το άγαλμα της «Νίκης του Καλλίμαχου» θα μπορεί να αντικρίσει το κοινό από την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου, στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, για πρώτη φορά μετά από 2500 χρόνια.
Το άγαλμα της «Νίκης του Καλλίμαχου» θα μπορεί να αντικρίσει το κοινό από την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου, στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, για πρώτη φορά μετά από 2500 χρόνια. Τα αποκαλυπτήρια του μνημείου πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη 26 Οκτωβρίου, στο μουσείο, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου.
Το μνημείο συναρμολογήθηκε από επιστήμονες, συντηρητές και αρχαιολόγους και διασώζεται από την αρχαιότητα στην αυθεντική του μορφή. Έχει ύψος 4,68 μέτρα και βρίσκεται στο τμήμα των αρχαϊκών μνημείων στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Η μεταλλική κατασκευή του κίονα, που συγκρατεί τα διάφορα τμήματα,, είναι τέτοια που επιτρέπει να προστεθούν και άλλα κομμάτια που πιθανόν βρεθούν.
Η συγκεκριμένη εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, για την επέτειο των 2500 ετών από τη Μάχη του Μαραθώνα.
Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν με τη διεξαγωγή του 28ου Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας, την Κυριακή 31 Οκτωβρίου, με τη συμμετοχή περισσοτέρων από 20.000 αθλητών από όλο τον κόσμο.
Ιστορία του μνημείου
Ο Καλλίμαχος ήταν από τις Αφνίδες της Αττικής και άρχων πολέμαρχος του 490/89 π.Χ. Ήταν ένας από τους εννιά άρχοντες της Αθήνας και επόπτης του στρατεύματος, χωρίς ο ίδιος να είναι στρατηγός.
Την παραμονή της Μάχης του Μαραθώνα, ο Καλλίμαχος συμμετείχε στο συμβούλιο των δέκα στρατηγών που πραγματοποιήθηκε με σκοπό να παρθεί η απόφαση για το αν οι Έλληνες θα προχωρούσαν σε πόλεμο με τους Πέρσες ή όχι.
Οι πέντε έδωσαν αρνητική ψήφο, οι άλλοι πέντε συμφώνησαν με την άποψη του Μιλτιάδη να αγωνιστούν στον Μαραθώνα για την ελευθερία της πατρίδας και ο Καλλίμαχος εκλήθη να δώσει λύση και ψήφισε υπέρ της μάχης.
Οι Αθηναίοι τον απεικόνισαν μαζί με τον Μιλτιάδη ως πρωταγωνιστή στην περίφημη ζωγραφική παράσταση της μάχης του Μαραθώνα στην Ποικίλη Στοά και τον τίμησαν ως ξεχωριστό παράδειγμα γενναίου στρατιώτη.
Το μνημείο «Η Νίκη του Καλλιμάχου» τέθηκε σε κεντρική θέση πάνω στο βράχο της Ακρόπολης, όπου παρέμεινε για δέκα χρόνια σχεδόν. Τότε οι Πέρσες, με επικεφαλής τον Ξέρξη, εισέβαλαν στην εγκαταλειμμένη Αττική, λεηλατώντας τα μνημεία της Ακρόπολης. Όταν οι Έλληνες επέστρεψαν από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας (480 π.Χ.) έθαψαν τα συντρίμμια σε φυσικές κοιλότητες του βράχου ή τα χρησιμοποίησαν ως οικοδομικό υλικό σε οχυρωματικά έργα.
Κομμάτια του αγάλματος βρέθηκαν κοντά στο Ερέχθειο, σε ανασκαφές του 1866. Αυτά συνδυάστηκαν αργότερα με τα θραύσματα ενός ιωνικού κίονα όπου σωζόταν αποσπασματικά μια επιγραφή και η οποία αναφερόταν στον Καλλίμαχο. Το αφιέρωμα ήταν για τη θεά του βράχου, την Αθηνά, ενώ το άγαλμα ήταν η Νίκη, η θεϊκή αγγελιοφόρος που βιαζόταν να φέρει το μήνυμα για την έκβαση της μάχης.
Από το άγαλμα δεν σώζονται σήμερα το κεφάλι, μικρό τμήμα του βραχίονα και κομμάτι του κορμού. Τόσο τα τμήματα του κίονα όσο και του αγάλματος φέρουν σημάδια από πολύ βαρύ αντικείμενο, γεγονός που δείχνει τη μανία των καταστροφέων.
Ωστόσο το μνημείο παραμένει επιβλητικό. Η Νίκη, σμιλευμένη από παριανό μάρμαρο, απεικονίζεται να σπεύδει με έντονο διασκελισμό προς τα δεξιά του θεατή. Η γρήγορη κίνησή της γίνεται αντιληπτή τόσο από το πολύπτυχο πέρας του ιματιδίου της που ανεμίζει, όσο και από τις ακτινωτές πτυχώσεις του χιτώνα ανάμεσα στα σκέλη.
Οι εννέα τρυπούλες στο λαιμό χρησίμευαν για τη στερέωση ενός κοσμήματος, ενώ τα κυματιστά μαλλιά και το χρώμα στα φτερά κάνουν ενδιαφέρουσα και την πίσω όψη του αγάλματος. Στο χέρι της πιθανώς κρατούσε το κηρύκειο του αγγελιοφόρου.







