Castle Rock: Στο πολυσύμπαν του τρόμου

castle-rock
ΠΕΜΠΤΗ, 27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Μια σκοτεινή σειρά τρόμου που διακατέχεται από τον ευρύτερη συγγραφική κοσμοθεωρία του Stephen King.

Όταν ακούς για μια σειρά- κράμα των ιστοριών και των ηρώων του -ενδεχομένως- πιο διάσημου, πολυγραφότατου και καθόλου επιφανειακού συγγραφέα βιβλίων τρόμου, δεν μπορείς παρά να κρατάς μικρό καλάθι. Αν έπειτα αναλογιστείς πόσες αποτυχημένες κινηματογραφικές μεταφορές των βιβλίων του Stephen King έχουν προηγηθεί και πόσο τολμηρό είναι το εγχείρημα να συνδυαστούν πολλά έργα μαζί σε ένα κοινό σύμπαν, τότε το καλάθι όλο και μικραίνει. Ωστόσο, αν κοιτάξεις καλά τους συντελεστές της σειράς Castle Rock θα διαπιστώσεις πως ο ίδιος ο King έχει βάλει το χεράκι του, μιας και εκτελεί χρέη παραγωγού. Και την τελευταία φορά που έπραξε αναλόγως, βγήκε ένα μικρό διαμαντάκι που το λέγαν 11.22.63. Κι έτσι την ξεκινάς.

Το Castle Rock,των δημιουργών Sam Shaw και Dustin Thomason, φιλοξενείται στην πλατφόρμα του Hulu και αποτελεί μια φιλόδοξη και φιλότιμη προσπάθεια να φτιαχτεί μια ιστορία εμπνευσμένη όχι τόσο από το ίδιο το τρομακτικό σύμπαν που έπλασε και συνεχίζει να πλάθει ο King, όσο από την εμπειρία που βιώνει ένας αναγνώστης όταν διαβάζει κάποιο από τα βιβλία του King.

Η σειρά επικεντρώνεται στην κωμόπολη Castle Rock και σε όλα τα άσχημα πράγματα που γίνονται εκεί. Η πόλη έχει μακρά ιστορία, όχι καλή στο σύνολό της, όπως θα μας ενημερώσει η ηρωίδα Molly Strand και θα διαπιστώσουμε και οι ίδιοι. Η ιστορία ξεκινάει με τον θάνατο του διευθυντή της φυλακής Shawshank, γεγονός που θα γίνει η αφορμή να ανοίξει μία πτέρυγα των φυλακών που ο πρώην διευθυντής κράτησε για χρόνια κλειστή. Σε μια τρύπα σ’ αυτή την πτέρυγα ανακαλύπτεται ένας ανέκφραστος νεαρός άνδρας δίχως όνομα, ιστορία και όρεξη για επικοινωνία, το Παιδί (Bill Skarsgård). Το Παιδί λοιπόν με τη μόνιμα creepy όψη σπάει τη σιωπή του για να πει μονάχα ένα ονοματεπώνυμο: Henry Deaver, πληροφορία η οποία οδηγεί τους υπεύθυνους της φυλακής στο συνήγορο θανατοποινιτών, Henry Deaver (André Holland).

Ο Deaver έχει μεγαλώσει στην κωμόπολη αλλά δεν ζει πια εκεί και έχει και κάθε λόγο να μη θέλει να ξαναγυρίσει μιας και είναι ιδιαίτερα μισητός στους συντοπίτες του που τον κατηγορούν για τον χαμό του πατέρα του όταν ο ίδιος ήταν σε νεαρή ηλικία. Παρόλα αυτά επιστρέφει στα πάτρια εδάφη μπας και βγάλει άκρη με τον φυλακισμένο κι έτσι επανασυνδέεται με τη μητέρα του, Ruth Deaver (Sissy Spacek), η οποία πάσχει από Αλτσχάιμερ και ζει με τον συνταξιούχο αστυνομικό, Alan Pangborn (Scott Glenn), και την παλιά του φίλη, Molly Strand (Melanie Lynskey).

Η επιστροφή του Deaver ανοίγει το κουτί των αναμνήσεων, του παρελθόντος και κυρίως έναν νέο κύκλο μυστηρίου και βίας υποκινούμενης από την ίδια την πόλη σε μια ιστορία εμποτισμένη με στοιχεία και αναφορές από τα βιβλία του King. Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικα του συγγραφέα όμως που η σειρά προσπαθεί να εντάξει σε κάθε μέρος της είναι το μυστήριο, η αίσθηση του τρόμου, η αισθητική της σαπίλας, το υπερφυσικό στοιχείο και η λειτουργία του στην καθημερινότητα.

Γι’ αυτό και αν κάποιος ξεκινήσει να καταπιάνεται με το μάλλον ατέρμονο κυνήγι των αναφορών στις προϋπάρχουσες ιστορίες θα χάσει το νόημα. Για του λόγου το αληθές, η σειρά λαμβάνει χώρα στη φανταστική κωμόπολη Castle Rock στο Μέιν, πόλη που έχει φιλοξενήσει αρκετές ιστορίες τρόμου του King, όπως την Cujo ή Το αυτό. Το Castle Rock ξεκινάει επίσης με κάποια γεγονότα που διαδραματίζονται στη φυλακή Shawshank. Τι μας θυμίζει; Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ, ή ξεκάθαρο πια αν πάρουμε τον αγγλικό τίτλο Rita Hayworth and Shawshank Redemption. Επιπλέον, ένας εκ των βασικών ηρώων ονομάζεται Alan Pangborn, όνομα ήδη γνωστό από τα βιβλία Χρήσιμα αντικείμενα και Το πρόσωπο του φόβου. Γνωστό είναι επίσης, από τη Λάμψη, το επίθετο Torrance κι έτσι στο Castle Rock βλέπουμε τη Jackie Torrance, η οποία μάλιστα αναφέρει πως ο συγγραφέας θείος της προσπάθησε να σκοτώσει την οικογένειά του με ένα τσεκούρι. Συνεχίζοντας τις αναφορές στη Λάμψη, η Jackie Torrance είναι φίλη και συνεργάτης με τη Molly Strand, μία κοπέλα που κάνει χρήση χαπιών ώστε να μπορέσει να ησυχάσει τις φωνές που ακούει, ενώ στους τίτλους αρχής της σειράς εμφανίζεται ο αριθμός 217 δημιουργώντας συνειρμούς με το τρομακτικό δωμάτιο 217 του βιβλίου.

Η σειρά βρίθει από τέτοιου είδους αναφορές, όπως και από «συμπτώσεις» στο καστ. Tο Castle Rock είναι λες και στελεχώνεται από ηθοποιούς με εμπειρία στην ενσάρκωση ρόλων προερχόμενων από βιβλία του King. Η Sissy Spacek είχε υποδυθεί την Carrie, ο Bill Skarsgård ήταν ο Pennywise στην πρόσφατη ταινία Το Αυτό και στην ίδια ταινία συναντάμε τον Chosen Jacobs.

Αυτό που τελικά διαφαίνεται είναι πως όλοι οι συντελεστές έχουν γνώση της ποιότητας, της συγγραφικής προσέγγισης και κυρίως της κοσμοθεωρίας του King. ‘Ετσι η σειρά ξεκινάει πολύ δυνατά με τα 3 πρώτα επεισόδια να χτίζουν το μυστήριο, ωστόσο η συνέχεια αποδεικνύεται πολύ βαρετή σε σημείο που ούτε η σκοτεινή ατμόσφαιρα ούτε η αινιγματική παρουσία του Skarsgård, που μένει ανεκμετάλλευτη σε πολλές σκηνές, ούτε καν η περιέργεια για το τι πάει στραβά σε αυτήν την πόλη και τους ανθρώπους της μπορούν να ανακόψουν τη φθίνουσα πορεία έντασης και ενδιαφέροντος.

Κι εκεί που πιστεύεις ότι η σειρά οδεύει βαρετά βαρετά προς τη σκοτεινή αποτυχία έρχεται το έβδομο επεισόδιο και η πλήρης ανάκαμψη (και εννοείται πως έρχεται και ο δεύτερος κύκλος). Αξίζει να αντέξεις μερικά ανιαρά επεισόδια για να εκτιμήσεις διπλά τη μαεστρία με την οποία ανατρέπονται όλα. Γιατί ανατρέπονται όλα, η ιστορία, η οπτική γωνία της αφήγησης, ο χρόνος και τα πρόσωπα. Και αυτό συμβαίνει με σκοπό να βρουν εκείνο το αδύναμο σημείο στην πραγματικότητα όπου ανατρέπεται η ίδια η δομή του κόσμου. Και η σειρά θα σ’ αφήσει εκεί, γεμάτο με ερωτήματα, μέσα στην αμηχανία και το απροσδιόριστο...

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]