Χολιγουντιανά σίκουελ: βλάπτουν σοβαρά τον κινηματογράφο;

xoligountiana-sikouel-blaptoun-sobara-ton-kinimatografo

Φωτογραφία ΙΜDb: Ο «Spiderman» του Sam Raimi αντιμετώπισε προβλήματα...

ΤΡΙΤΗ, 04 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013

Ένα από τα πιο σίγουρα πράγματα στην κινηματογραφική βιομηχανία είναι ότι μια επιτυχημένη ταινία συνοδεύεται από μία, ή και περισσότερες συνέχειες. Μια σχέση δράσης –αντίδρασης, με πρώτο θύμα την ποιότητα. Το click@Life παρουσιάζει τις ταινίες που «έκαψαν» το franchise τους.

Η επανάληψη της πλοκής σε ένα κακογραμμένο σενάριο από ένα στούντιο που θα κάνει τα πάντα για να κερδίσει λίγα ακόμα δολάρια. Έτσι θα μπορούσαμε να περιγράψουμε τη μανία της κινηματογραφικής βιομηχανίας να μας πλασάρει συνεχώς sequels, μετατρέποντας τα πάντα σε, τουλάχιστον, τριλογία, ακόμα και εις βάρος των ίδιων των ταινιών. Το Hollywood άλλωστε είναι μηχανή που λειτουργεί με χρήμα, και σε χαλεπούς καιρούς η εύκολη λύση κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος.

Το «Fast and Furious: Οι μαχητές των Δρόμων» βρίσκεται ήδη στο έκτο sequel με τον πρωταγωνιστή Vin Diesel είναι βέβαιος για το έβδομο μέρος, ενώ πρόσφατα στην λίστα των τριλογιών εισήχθη και το «Hangover». Το τρίτο μέρος λοιπόν, «Hangover 3», με τον Todd Phillips να σκηνοθετεί ξανά τους Bradley Cooper, Ed Helms και Zach Galifianakis, φλερτάρει να ξεπεράσει τις μέτριες κριτικές του δεύτερου μέρους, αδυνατεί όμως εμφανώς να προσεγγίσει, πόσο μάλλον να αγγίξει την σπιρτάδα και την πρωτοτυπία του πρώτου. Γκρίνιες για επαναλαμβανόμενα αστεία, ανακυκλωμένους χαρακτήρες και κουραστική δόση του Mr. Chow, δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους σε blogs και κριτικές.

Βέβαια το κοινό είχε διαφορετική γνώμη, αφού έσπευσε απτόητο στις κινηματογραφικές αίθουσες. Στο ελληνικό box office για παράδειγμα, η ταινία «άνοιξε» εντυπωσιακά με 22.305 θεατές, όταν οι δύο προηγούμενες ταινίες της σειράς είχαν σημειώσει αντίστοιχα 9.467 («Hangover», 2009) και 19.493 («Hangover II», 2011). Οι συνολικές εισπράξεις της ταινίας άγγιξαν τα 198,9 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Στη μεσαία κατάταξη βρίσκεται η τελευταία ταινία του «Iron Man». Σαφώς καλύτερη από το δεύτερο μέρος, που έβαλε τον πήχη αρκετά χαμηλά, αλλά όχι αρκετά καλή ώστε να ξεπεράσει το πρώτο, παρά τα 200 εκατομμύρια του προϋπολογισμού της, η ταινία άφησε στους θεατές με μια καλή αλλά όχι μεγαλειώδη τελευταία γεύση από τη σειρά.

Φωτογραφία ΙΜDb:«Ηangover3»

Δεν καταφέρνουν όμως όλα τα τελευταία κεφάλαια να σώσουν την κατάσταση, αντίθετα ορισμένα απλά κάνουν τα πράγματα χειρότερα βάζοντας το τελευταίο καρφί στο φέρετρο του franchise. Από τις κωμωδίες «American pie» που πλέον κυκλοφορούν απευθείας σε dvd με άγνωστους σκηνοθέτες και ηθοποιούς, έχοντας χάσει κάθε ψήγμα ακόμα και από την αίγλη του brand name, μέχρι τους «Πειρατές της Καραϊβικής» που δεν αρκέστηκαν στη τριλογία και επέστρεψαν το 2011 με το τέταρτο μέρος «Πειρατές της Καραϊβικής : Σε άγνωστα νερά». Ωστόσο, επί της ουσίας τα νερά μόνο άγνωστα δεν ήταν, αφού οι χαρακτήρες ήταν πρόχειρα γραμμένοι, με το Depp να ξεχωρίζει λόγω του ταλέντου του χωρίς καμία σεναριακή υποστήριξη.

Αντίστοιχη αποτυχία προκάλεσε και το τρίτο «Jurassic Park». Η ταινία είχε τα σωστά σκηνικά, την κατάλληλη μουσική αλλά της έλειπε η απαραίτητη ένταση, και σκηνοθετική μαεστρία (η απουσία του Steven Spielberg που σκηνοθέτησε τα προηγούμενα δύο, γίνεται αμέσως αισθητή) ώστε να εξελιχθεί σε κάτι περισσότερο από μία «αρπαχτή». Κι αν μία κακή ταινία ήταν αρκετή για να φρενάρει το Jurassic Park, κάτι τέτοιο δεν ίσχυσε για τον John McClane (Bruce Willis).

Ο ασταμάτητος, από κάθε άποψη, «πολύ σκληρός για να πεθάνει» του 1988, του John McTiernan, επανήλθε στη μεγάλη οθόνη για πέμπτη φορά φέτος, σε σκηνοθεσία John Moore, ανακοινώνοντάς μας με το τίτλο του φιλμ, ότι είναι «Πολύ σκληρός για να πεθάνει σήμερα». Κι επειδή ο Bruce Willis κρατά τις υποσχέσεις του, θα υποδυθεί ξανά τον McLane στο έκτο sequel του franchise, «Die Hardest», που αναμένεται το 2015. Ο υπερθετικός βαθμός του τίτλου μας γεμίζει ελπίδες ότι αυτή τη φορά όντως πρόκειται για το τελευταία κεφάλαιο.

Δεν είναι όμως μόνο ο Willis, που κρατά τις υποσχέσεις του. Ο «Εξολοθρευτής» Arnold Schwarzenegger, το είπε και το έκανε. «Θα επιστρέψω», δήλωσε στην πρώτη ταινία, σε σκηνοθεσία James Cameron, και όντως επέστρεψε όχι μία αλλά δύο φορές, στην «Ημέρα Κρίσης», πάλι υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Cameron και στην «Εξέγερση των Μηχανών», του Jonathan Mostow. Οι ταινίες δεν ήταν κακές αλλά το γεγονός αυτό ώθησε τους παραγωγούς στο «Εξολοθρευτής: σωτηρία», του τηλεοπτικού σκηνοθέτη McG, με τους Christian Bale και Sam Worthington, το οποίο δεν ανταποκρίθηκε προσδοκίες.

Φωτογραφία ΙΜDb:«Πειρατές της Καραϊβικής: Σε άγνωστα νερά»

Μένοντας στο είδος της επιστημονικής φαντασίας, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε στο «Alien» του Ridley Scott, με πρωταγωνίστρια τη Sigourney Weaver. Η ταινία μετρά τρία sequels όλα με τη Weaver, που ακολουθούν εντυπωσιακά καθοδική πορεία στην κλίμακα της ποιότητας, αν και είναι σκηνοθετημένα από καλούς κινηματογραφιστές. James Cameron, David Fincher (Fight Club, Seven, Δωμάτιο Πανικού) και Jean-Pierre Jeunet (Αμελί, Ατέλειωτοι Αρραβώνες), όλοι πήραν, με αυτή τη σειρά, τα σκηνοθετικά ηνία των συνεχειών αλλά απέτυχαν.

Καταστροφική αποδείχθηκε η τρίτη ταινία Spiderman του Sam Raimi με πρωταγωνιστή τον Tobey Maguire. Η ταινία συγκέντρωσε κακές κριτικές, λίγα έσοδα και έθαψε τόσο βαθιά το μεταλλαγμένο ήρωα που οι παραγωγοί αναγκάστηκαν να αλλάξουν τα πάντα, από σκηνοθέτη (Marc Webb), πρωταγωνιστή (Andrew Garfield) μέχρι και το κορίτσι του Spiderman, η Kirsten Dunst έδωσε τη θέση της στην ανερχόμενη Emma Stone, για να σώσουν το franchise, θεωρώντας προφανώς ότι δεν έχουν εξαντλήσει ακόμα την ιστορία. Το ίδιο φαίνεται ότι σκέφτηκαν και οι συντελεστές του Ιντιάνα Τζόουνς, αφού 14 χρόνια μετά την «Τελευταία Σταυροφορία» ο αρχαιολόγος μας σύστησε το γιο του, στο «Βασίλειο του Κρυστάλλινου Κρανίου». Ο Harrison Ford ξαναπήρε το μαστίγιό του, ο Steven Spielberg ξεσκόνισε την κάμερά του και μαζί έφτιαξαν μια αδιάφορη ταινία, της οποίας ο μοναδικός σκοπός ήταν η μετάβαση από τον μεγάλο Τζόουνς στον νεαρότερο, που τον υποδύεται ο Shia LaBeouf, κρατώντας ανοιχτό το παράθυρο για περισσότερες ταινίες και εισπράξεις.

Φυσικά μιλώντας για τρικ της κινηματογραφικής βιομηχανίας, αξίζει να επισημάνουμε το νέο εμπορικό μοτίβο, του διαχωρισμού της ίδιας ταινίας σε δύο μέρη δηλαδή. Το τελευταίο βιβλίο του Harry Potter, «Οι Κλήροι του Θανάτου», μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη από το David Yates, χωρισμένο σε δύο κομμάτια, τα οποία κυκλοφόρησαν στο σινεμά με 8 μήνες διαφορά (Νοέμβριος 2010 και Ιούλιος 2011). Στην εν λόγω περίπτωση βέβαια, οι ταινίες σημείωσαν μεγάλη επιτυχία ικανοποιώντας κοινό, συντελεστές και κριτικούς. Την πρακτική αυτή έσπευσε να μιμηθεί και το τελευταίο κεφάλαιο της σειράς «Λυκόφως», με τις ταινίες «Χαραυγή μέρος 1» και «Χαραυγή μέρος 2», ανάμεσά στις οποίες μεσολάβησε ένας ολόκληρος χρόνος. Ο καιρός θα δείξει αν αυτό το φαινόμενο ήρθε για να μείνει, προς το παρόν εμείς ετοιμαζόμαστε για το «Άβαταρ 2» και, σχεδόν βέβαια, για το «Άβαταρ 3».

Φωτογραφία ΙΜDb:«Πολύ σκληρός για να πεθάνει σήμερα»

Πληροφορίες: «Οι μαχητές των Δρόμων» και το «Hangover 3» προβάλλονται ήδη στους κινηματογράφους.

ΝΑΝΤΙΑ ΚΑΚΛΗ