Είναι το κρασί με χαμηλό ή καθόλου αλκοόλ ανερχόμενη τάση;

krasi-stafuli
ΠΕΜΠΤΗ, 21 ΜΑΙΟΥ 2020

Καθώς ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων επιλέγει να πίνει «λίγο αλλά καλό» κρασί,, η γκάμα των ποτών χαμηλής και καθόλου αλκοόλης, επεκτείνεται και βελτιώνεται γρήγορα. Ποιο είναι το μέλλον αυτής της κατηγορίας κρασιού;

Το κρασί χαμηλής και μη αλκοόλης είναι κάτι σαν αίνιγμα. Από νομική άποψη, δεν υπάρχει! Επίσημα, για να ονομάζεται κάτι «οίνος» θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 8% κατ’ όγκο αλκοόλ (abv), εκτός εάν υπάγεται σε εξαίρεση. Επίσης, αυτού του είδους το κρασί, πυροδοτεί πολλές αντιδράσεις. Οι παραδοσιακοί παραγωγοί το κατακρίνουν ως άσκοπο, ενώ άλλοι το βλέπουν σαν ένα συναρπαστικό κομμάτι του μέλλοντος του κρασιού. Πολλοί δικαιολογημένα επικρίνουν την έλλειψη ποιότητας, κρίνοντας από τα παραδείγματα που έχουμε σήμερα.

Υπάρχει επίσης μια έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το τι πράγματι σημαίνει «κρασί με χαμηλό αλκοόλ» και «κρασί χωρίς αλκοόλ». Σε αυτό δεν βοήθησε μια συγκεχυμένη σειρά επίσημων ονομασιών του Ηνωμένου Βασιλείου, με τέσσερις διαφορετικούς όρους που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή οίνων με 1,2% abv ή λιγότερο. Πολλά έχουν γραφτεί για τους οίνους με χαμηλότερο αλκοόλ (μεταξύ 6% -11% abv). Αλλά εν προκειμένω θα αναφερθούμε σε οίνους με 0,5% abv ή λιγότερο (που επίσημα ονομάζονται οίνοι χωρίς αλκοόλ, αν και θα αναφέρονται ως «low and no» σύμφωνα με την πιο συνηθισμένη ονομασία). Από τα στοιχεία προκύπτει ότι η κατηγορία αυτή γίνεται ολοένα και περισσότερο το επίκεντρο του ενδιαφέροντος στους παραγωγούς, τους εμπόρους λιανικής πώλησης και τους καταναλωτές.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατανάλωση αλκοόλ είναι σε μακροπρόθεσμη πτώση. Όλο και περισσότεροι συμμετέχουν στη τάση «Dry January» (περίπου 4,2 εκατομμύρια) και αυτό είναι μια ένδειξη μιας ευρύτερης μετατόπισης καθώς οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη μεταξύ των νέων -οι έρευνες δείχνουν ότι το 29% των παιδιών ηλικίας 16-24 ετών απέχουν τελείως από το αλκοόλ (από το 18% το 2005). Αλλά το φαινόμενο είναι ευρύτερο: το ένα τέταρτο των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου προσπαθεί να μειώσει την πρόσληψη αλκοόλ (δημοσκόπηση του YouGov / Portman Group, Ιανουάριος 2019) και το ποσοστό των ενηλίκων που καταναλώνουν αλκοόλ βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο: 57% το 2018, έναντι 64% το 2005 (Γραφείο Εθνικών Στατιστικών του Ηνωμένου Βασιλείου).

Διάφοροι λόγοι σχετίζονται με την απομάκρυνση από το αλκοόλ, με την εγκυμοσύνη, τη θρησκεία, τις αυξημένες θερμίδες ή την οδήγηση να είναι κάποιοι απ' αυτούς. Μεταξύ των νέων, η δυναμική συμπεριλαμβάνει την αποφυγή των κινδύνων στην εποχή των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, την έλλειψη οικονομικής ασφάλειας (οι άνθρωποι τείνουν να πίνουν περισσότερο όταν είναι οικονομικά ασφαλείς) και την επιθυμία να διαφοροποιηθούν από τη βαρύτερη κατανάλωση των γονιών τους. Για τους παλαιότερους, οι ανησυχίες για την υγεία αυξάνονται όλο και περισσότερο.

Οι παραγωγοί ποτών βλέπουν σε αυτό μια ευκαιρία. Η μεγάλη εταιρία ζυθοποιίας AB InBev προβλέπει ότι το 20% των κερδών της θα προέρχεται από μπύρα χαμηλής ή χωρίς αλκοόλη έως το 2025. Αντίστοιχες εταιρίες, όπως η Diageo και η Pernod Ricard, υπέδειξαν επίσης αυτού του είδους τα ποτά ως βασικούς στρατηγικούς στόχους. Η κερδοφορία από τα κρασιά χαμηλής και μη αλκοόλης συμβαδίζει με την μόδα των clean living bars που εξαπλώνεται από το Λονδίνο μέχρι το Δουβλίνο (το pop-up της σειράς The Clean Vic του Sainsbury έχει το καλύτερο όνομα). Από μια δοκιμαστική πορεία 1.000 μπουκαλιών το 2015, το «πρώτο αποσταγμένο μη αλκοολούχο ποτό στον κόσμο», το Seedlip, απολαμβάνει απίστευτη επιτυχία, παρά την υψηλή τιμή του, κάνοντας τη διαφορά στην κατηγορία χωρίς αλκοόλ και δημιουργώντας πλήθος μιμητών.

Ανάπτυξη της αγοράς
Μπορεί οι οίνοι χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ να μην έχουν τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης με τις μπύρες ή τα αποστάγματα, αλλά δεν μένουν και στάσιμα. Τα λιγοστά στοιχεία της αγοράς δείχνουν ότι τα κρασιά με 0% -0,5% αλκοόλ είναι μια μικρή αλλά αυξανόμενη κατηγορία αξίας περίπου 27 εκατομμυρίων λιρών στερλινών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η έρευνα του Γερμανού παραγωγού Reh Kendermann με την Kantar Worldpanel, δείχνει επίσης ότι αυτή την κατηγορία ως τον ταχύτερο αναπτυσσόμενο τομέα, με αύξηση 26%. Ως βασικοί καταναλωτές αυτής της κατηγορίας χαρακτηρίζονται οι άνω των 45 ετών, που πίνουν τακτικά οινοπνευματώδη και θέλουν να μειώσουν την κατανάλωση χωρίς να θυσιάσουν την αγαπημένη τους τελετουργία ή τη γεύση.

Υπάρχει γενική συναίνεση ότι ο οίνος χαμηλής και μηδενικής αλκοόλης είναι μια τάση για το μέλλον. «Είναι έτοιμο να γίνει τεράστιο και δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε», σχολιάζει ο MW Pierpaolo Petrassi, ο επικεφαλής των Waitrose για μπύρες, κρασιά και οινοπνευματώδη ποτά. Η Majestic ξεκίνησε την πρώτη της σειρά κρασιού 0%. Η Marks & Spencer έχει διπλασιάσει τη γκάμα της σε “low and no” κατά το τελευταίο έτος, καθώς οι πωλήσεις κρασιού της σε αυτή την κατηγορία έχουν αυξηθεί κατά 89%, ενώ οι Booths και η ζυθοποιία/αποσταγματοποιία Adnam έχουν επίσης στόχο την ανάπτυξη της κατηγορίας. Όλοι προσδιορίζουν το κίνητρο για αυτές τις κινήσεις ως απάντηση στην αυξημένη ζήτηση.

«Η όρεξη για κατανάλωση υπάρχει» σχολιάζει ο αγοραστής της M & S Cat Lomax. «Αυτές είναι ευκαιρίες και πελατεία που ενδεχομένως δεν είχαμε στον κόσμο του οίνου πρωτύτερα. Αυτά τα προϊόντα επιτρέπουν στους ανθρώπους να συμμετέχουν στη διασκέδαση ακόμη και με μια νοοτροπία αποχής ή να έχουν το όφελος από ένα ποτό στο τέλος μιας σκληρής ημέρας χωρίς την ενοχή».

Σύμφωνα με την αγοραστή κρασιού Booths και κριτή του  DWWA, Βικτόρια Άντερσον, υπάρχει ένας «ανταγωνισμός» μεταξύ των οινοπαραγωγών για να αναδείξουν προϊόντα χαμηλής και μη αλκοόλης. Ορισμένα από αυτά είναι κρασιά που φέρουν το δικό τους σήμα, ενώ ο Γερμανός Reh Kendermann και ο Ισπανός Félix Solís είναι δύο μεγάλοι προμηθευτές. Μεγάλες μάρκες όπως η Freixenet, Hardys, Martini και η McGuigan έχουν όλοι λανσάρει αντίστοιχα προϊόντα. Πολλά άλλα βρίσκονται σε εξέλιξη.

«Εντοπίσαμε αυτή την τάση για υπεύθυνη κατανάλωση στις ώριμες αγορές πριν από 15 χρόνια», εξηγεί ο Miguel Torres Maczassek από το Bodegas Torres. «Έτσι ξεκινήσαμε να πειραματιζόμαστε, ξεκινώντας με το λευκό Natureo 0,5% το 2007». Μετά από θετικές ανατροφοδοτήσεις από αγορές όπως ο Καναδάς, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Torres πρόσθεσε ένα κόκκινο και ένα rosé στη γκάμα του. «Ο μη-αλκοολούχος οίνος δεν ανταγωνίζεται τον κλασικό οίνο, αλλά [ανταγωνίζεται] το νερό, τους χυμούς και τα αναψυκτικά, τα οποία δεν είναι πάντα ιδανικά για να ταιριάζουν με το φαγητό». Το φαγητό και το κρασί (με ή χωρίς αλκοόλ) έχουν ως προορισμό να φέρνουν τους ανθρώπους κοντά και να τους βοηθούν να απολαμβάνουν τη ζωή λίγο περισσότερο».

www.krasiagr.com