Martin Scorsese: «Οι υπηρεσίες streaming υποβαθμίζουν συστηματικά τον κινηματογράφο»

martin-scorsese Andrea Raffin
ΤΕΤΑΡΤΗ, 17 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2021

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης εξέφρασε τις μεγάλες ανησυχίες του για το μέλλον της έβδομης τέχνης.

Ένας από τους μεγάλους «κερδισμένους» των lockdown και της πανδημίας είναι οι υπηρεσίες streaming, καθώς με το κλείσιμο των κινηματογράφων είχε δραματικές επιπτώσεις στον προγραμματισμό των στούντιο. Αν και οι υπηρεσίες streaming όπως το Netflix, το Disney+ και το Apple TV+ κέρδισαν πολλούς νέους φίλους θα πρωταγωνιστήσουν στα μεγάλα φεστιβάλ και βραβεία, υπάρχει ακόμα μεγάλος σκεπτικισμός για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μιας πλήρους ψηφιακής μετάβασης.

Ένας από τους επικριτές των πλατφορμών streaming είναι ο Martin Scorsese, ο οποίος μοιράστηκε τις σκέψεις του σε ένα άρθρο που έγραψε για το Harper’s Magazine. Παρά το γεγονός ότι ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης συνεργάστηκε με το Netflix στον «Ιρλανδό» και το Apple TV+ για τη νέα του συνεργασία με τον Leonardo DiCaprio, ο ίδιος θεωρεί ότι οι πλατφόρμες αυτές «συστηματικά υποβαθμίζουν, περιθωριοποιούν, μειώνουν και υποβιβάζει στο ελάχιστον την τέχνη του κινηματογράφου» όταν την προσεγγίζει ως «περιεχόμενο».

Shutterstock / Donenko Oleksii

«Μέχρι πριν από 15 χρόνια, μόνο άνθρωποι που συζητούσαν για τον κινηματογράφο σε σοβαρό επίπεδο χρησιμοποιούσαν τον όρο “περιεχόμενο” σε αντιδιαστολή και σύγκριση με τη φόρμα. Τότε, σταδιακά, άρχισαν να τον χρησιμοποιούν όλο και περισσότεροι οι άνθρωποι που ανέλαβαν τις εταιρείες των media, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν ήξεραν τίποτα για την ιστορία της τέχνης ή δεν τους ένοιαζε καν να σκεφτούν ότι θα έπρεπε» εξήγησε ο Scorsese.

Όπως εξηγεί στη συνέχεια του άρθρο του ο σκηνοθέτης, πλέον όλες οι «κινούμενες εικόνες», όπως τις αποκαλεί, αντιμετωπίζονται και κρίνονται κατά τον ίδιο τρόπο – είτε πρόκειται για «μια ταινία του David Lean, ένα βίντεο με γάτα, μια διαφήμιση του Super Bowl, ένα σίκουελ με υπερήρωες, ένα επεισόδιο μας σειράς».

Shutterstock / Bestravelvideo

«Δεν μπορούμε να βασιστούμε στη βιομηχανία του κινηματογράφου, όπως είναι, για να φροντίσει τον κινηματογράφο… Αυτοί που ξέρουμε τον κινηματογράφο και την ιστορία του πρέπει να μοιραστούμε την αγάπη και τη γνώση μας με όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους… Είναι ανάμεσα στους σπουδαιότερους θησαυρούς του πολιτισμού μας και πρέπει να τον αντιμετωπίσουμε κατά ανάλογο τρόπο» κατέληξε ο Scorsese.