Πρ. Αλειφερόπουλος: «Η Φάρμα των Ζώων είναι ο εφιάλτης ενός σκεπτόμενου ανθρώπου βαμμένος με έντονα παιδικά χρώματα»

aleiferopoulos @PATROKLOS_SKAFIDAS
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, εκ των ηθοποιών που συμμετέχουν στην παράσταση του Άρη Μπινιάρη «Η Φάρμα των ζώων» που ανεβαίνει στο Θέατρο Rex, μιλάει στο clickatlife.gr για την ιστορία του Τζωρτζ Όργουελ και το μοναδικό σύμπαν που δημιουργεί ο σκηνοθέτης της παράστασης. Για να υποδυθεί τον ρόλο του Ναπολέοντα εξηγεί ότι προσπάθησε να φτιάξει έναν δικτάτορα βγαλμένο από έναν παιδικό εφιάλτη. Παράλληλα, θεωρεί πως η πόλωση και ο φανατισμός από όλες τις πλευρές στην κοινωνία είναι στοιχεία που προϋπήρχαν.

Φέτος σας βρίσκουμε στο Θέατρο Rex με την «Φάρμα των ζώων» του Τζωρτζ Όργουελ. Πείτε μας δυο λόγια για το έργο.

«Το έργο είναι μια παραβολή σε ύφος παραμυθιού γραμμένη από τον αριστερό Όργουελ σαν κριτική στη Σοβιετική ένωση του Στάλιν. Τα ζώα μιας φάρμας επαναστατούν απέναντι στον άνθρωπο αφέντη τους ευελπιστώντας να χτίσουν τη δικιά τους ιδανική κοινωνία ισότητας και δικαιοσύνης. Πολύ σύντομα αποδεικνύεται ότι κάποια ζώα είναι πιο ίσα από τα άλλα». 

Στην παράσταση υποδύεστε το Ναπολέοντα, το γουρούνι που θα ανατρέψει την επαναστατική δυναμική της ιστορίας. Πώς προσεγγίζετε τον ρόλο;

«Ο Ναπολέων είναι ο σκληροπυρηνικός επαναστάτης που μετεξελίσσεται σε δικτάτορα. Σαν υλικού χρησιμοποίησα τόσο ζωώδεις αναφορές όσο και οπτικό-ακουστικό υλικό από υπαρκτούς δικτάτορες της ιστορίας. Πάντα όμως έχοντας στο μυαλό μου πως ο χαρακτήρας αυτός θα πρέπει να υπάρξει μέσα σε ένα μοναδικό σύμπαν φτιαγμένο από τον Άρη Μπινιάρη. Προσπάθησα να του προσδώσω ένα εξπρεσιονιστικό μαύρο χιούμορ και να διανύσω την πορεία του χαρακτήρα ανάγλυφα όπως θα έκανα ίσως και σε κάποιο μυθολογικό πρόσωπο.Προσπάθησα να φτιάξω έναν δικτάτορα βγαλμένο από έναν παιδικό μας εφιάλτη».

Είναι νομοτέλεια να αποτυγχάνουν τα επαναστατικά εγχειρήματα;

«Θέλω να πιστεύω πως όχι. Αντιλαμβάνομαι ότι για να πετύχει μια επανάσταση χρειάζεται ενδεχομένως ο επαναστάτης να είναι ακραία αποφασιστικός και απόλυτος στις θέσεις του. Για να εγκαθιδρυθεί όμως μία νέα δίκαιη εξουσία και κυρίως για να διατηρήσει τις αρετές της θα πρέπει αυτή η προηγούμενη απολυτότητα του επαναστάτη να μετατραπεί σε σοφία του ηγέτη, πράγμα ιδιαιτέρως δύσκολο».

@PATROKLOS_SKAFIDAS
«Όλα τα ζώα είναι ίσα, αλλά κάποια είναι πιο ίσα από τα άλλα». Είναι η φράση που «ξεκλειδώνει» την ιστορία της «Φάρμας των ζώων»;

«Αυτή η φράση εκφράζει μία αλήθεια που ισχύει μάλλον για κάθε κοινωνία μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Είναι η φράση που εκφράζει την μεγάλη ματαίωση που ένιωθε ο Όργουελ, την ματαίωση του ονείρου μιας ιδανικής κοινωνίας».

Πώς γεμίζει νόημα η φράση («όλα τα ζώα είναι ίσα, αλλά κάποια είναι πιο ίσα από τα άλλα») με βάση τα νέα δεδομένα όπως τα διαμορφώνει ο εμβολιασμός;

«Παρότι η πανδημία είναι μία πρωτοφανής κατάσταση για όλους μας, δε νομίζω πως γέννησε καταστάσεις και συσχετισμούς από το τίποτα. Οι ακραίες αυτές συνθήκες, τα μέτρα διαχωρισμού, η πόλωση και ο φανατισμός από όλες τις πλευρές είναι στοιχεία που προφανώς προϋπήρχαν απλώς τώρα βρήκαν γόνιμο έδαφος για να φανερώσουν τις δυναμικές τους».

Πώς ερμηνεύεται το έργο στη σημερινή συγκυρία;

«Το περιεχόμενο του έργου ή τουλάχιστον της παράστασης που φτιάξαμε έχει να κάνει όπως είπαμε με την ματαίωση του ονείρου. Αυτό αφορά κάθε εποχή, κάθε γενιά, κάθε καινούργια ενηλικίωση. Δεν αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη εποχή, συγκεκριμένα πρόσωπα ή συγκεκριμένα πολιτικά ρεύματα. Είναι περισσότερο ο εφιάλτης ενός σκεπτόμενου ανθρώπου βαμμένος με έντονα παιδικά χρώματα».

Στην ιστορία είναι σημαντική η μεταμόρφωση των ζώων που ηγούνται της λειτουργίας της φάρμας. Πώς το βλέπουμε αυτό στη σκηνή;

«Το βλέπουμε στο λόγο, στο σώμα, στο φως και το χρώμα. Τα υπόλοιπα στην παράσταση». 

Πώς είναι το θέατρο στον καιρό του κορωνοϊού; Υπάρχουν δυσκολίες, περίοδοι παύσης και ενδοσκόπησης.

«Υπήρξε μια μακρά περίοδος παύσης και -θέλω να πιστεύω-  ενδοσκόπησης. Ακολούθησε μια περίοδος υποκατάστατων, διαδικτυακών παραστάσεων, ραδιοφωνικών αναγνώσεων.Τίποτα από αυτά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ζωντανή αίσθηση του θεάτρου, την φλογερή επαφή του θεατή με τον ηθοποιό ακόμη κι αν αυτή πασχίζει να ανθίσει μέσα από μάσκες και αποστάσεις».

Η παράσταση φιλοξενείται στο Εθνικό Θέατρο, στην πρώτη θεατρική σεζόν μετά τη σύλληψη Λιγνάδη. Ποια είναι η αίσθηση;

«Ο Λιγνάδης συνελήφθη την ημέρα που έκανε διαδικτυακή πρεμιέρα η παράσταση του Δημήτρη Τάρλοου «Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου» στην οποία συμμετείχα την περασμένη σεζόν. Αυτό το γεγονός σε συνδυασμό με το ότι η πρεμιέρα έγινε, όπως είπα, διαδικτυακά άρα κεκλεισμένων των θυρών, ήταν μια εμπειρία βγαλμένη από σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Το Εθνικό Θέατρο όμως είναι όλοι άνθρωποι που δουλεύουν εκεί όχι μόνο ο εκάστοτε διευθυντής του. Και αυτοί οι άνθρωποι συνεχίζουν να δουλεύουν καθημερινά εκεί. Τεχνικοί, ενδύτριες, φροντιστές, μακιγιέζ και κομμωτές που εξασφαλίζουν σε εμάς τους ηθοποιούς τις κατάλληλες συνθήκες για να αποδώσουμε ό,τι καλύτερο έχουμε πάνω στη σκηνή».

Ετοιμάζετε κάτι άλλο;

«Αυτή τη στιγμή κάνω γυρίσματα για μια νέα σειρά της ΕΡΤ με τίτλο ο όρκος παρέα με τον Γιάννη Στάνκογλου, το Γιώργο Γάλλο και άλλους αξιόλογους συναδέλφους.Την άνοιξη θα κάνω γυρίσματα για την νέα ταινία του Σωτήρη Γκορύτσα και νωρίς το καλοκαίρι μια ταινία του Νίκολαι Χάμελ σε συμπαραγωγή Αμερικής και Ελλάδας».

Φέτος σας είδαμε στην ταινία «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό». Πώς ήταν η εμπειρία της ταινίας;

«Με τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο της ταινίας, Γιώργο Γεωργόπουλο, είχα την πρώτη μου κινηματογραφική εμπειρία, το ''Τungsten''. Είναι για μένα ένας αγαπημένος καλλιτέχνης και φίλος. Το να βρίσκεσαι στο σετ μαζί του είναι ένας συνδυασμός δημιουργικότητας και καλής παρέας. Περιμένω με ανυπομονησία να συμμετέχω και να δω την κάθε επόμενη ταινία του».

Ο κορμός της ιστορίας ξετυλίγεται γύρω από την εξάπλωση ενός επικίνδυνου ιού που σκοτώνει μόνο γυναίκες. Επαναπροσδιορίστηκε η ουσία της ταινίας μέσα στη συνθήκη της πανδημίας;

«Ο Γιώργος φαίνεται να έχει ένα ιδιαίτερο ταλέντο σχεδόν ''Νοστραδαμικό''. Όταν έγραφε το σενάριο του Τungsten είχαμε 2004 αν θυμάμαι καλά και ζούσαμε μέσα στη φούσκα των Ολυμπιακών Αγώνων και του Euro. Στην ταινία του όμως σκιαγράφησε την Αθήνα της κρίσης που ζήσαμε πολύ αργότερα. Τώρα έγραψε ένα sci-fi σενάριο και η ζωή έσπευσε να τον συναντήσει. Άλλη μια απόδειξη πως οι εμπνευσμένες ιστορίες μυθοπλασίας φωτίζουν τις εμπειρίες που έχουμε ζήσει αλλά και αυτές που δεν ξέρουμε ακόμη ότι πρόκειται να ζήσουμε».

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]

Info
Θέατρο Rex, Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο  στις 21:00, Κυριακή στις 19:30
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr και στο 2107234567 (με χρήση πιστωτικής-χρεωστικής κάρτας)
Πληροφορίες στα ταμεία κτηρίου Τσίλλερ (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24): 2105288170-171