Κριτική ταινίας: Snowpiercer

snowpiercer
ΠΕΜΠΤΗ, 24 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2014

Μέσα στο γενικότερο κλίμα ανησυχίας για το μέλλον της ανθρωπότητας, με τις ανισότητες μεταξύ των ανθρώπων να αυξάνονται όλο και περισσότερο και με τη βαθμιαία καταστροφή της φύσης και του περιβάλλοντος, ο νοτιοκορεάτης Τζουν-Χο Μπονγκ («The Host») γυρίζει μια ταινία επιστημονικής φαντασίας με έμμεσες και άμεσες αναφορές στα παραπάνω ζητήματα.

Το «Snowpiercer», ως πρώτη του ταινία στα αγγλικά, φέρει στοιχεία καταστροφολογικού μπλοκμπάστερ και βασίζει την ιστορία του στο γαλλικό κόμικ «Le Transperceneige» των Jacques Lob (σενάριο) και Jean-Marc Rochette (σχέδιο).

Μας μεταφέρει σε μια εποχή παγετώνων, με τους μόνους επιζήσαντες να βρίσκονται μέσα σε ένα τεράστιο τραίνο, καταδικασμένο σε μια αιώνια διαδρομή γύρω από τη γη.

Η διάκριση των κοινωνικών τάξεων μέσα στο φαντασιακό χώρο αυτού του τρένου είναι κραυγαλέα φανερή: στα τελευταία σκοτεινά βαγόνια έχει κλειστεί η πολυπληθής μάζα των φτωχών, ένα είδος πληβείων-προλετάριων, ενώ τα μπροστινά καταλαμβάνει η ανώτερη τάξη των αρχόντων και εξουσιαστών.

Κάποιοι πληβείοι θα εξεγερθούν. Ο Κρις Έβανς μπαίνει στο ρόλο του αρχηγού τους (αναλαμβάνοντας άλλον ένα ρόλο σωτήρα μετά το «Captain America»). Μαζί με αυτούς θα διασχίσει και ο θεατής το μυθικό τραίνο, το κάθε βαγόνι επιφυλάσσοντας μία έκπληξη…

Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στο μακιγιάζ των ηθοποιών και τη σύσταση του ντεκόρ, το οποίο λειτουργεί σημασιοδοτικά εκφράζοντας την κοινωνική ιεραρχία με τον πιο εύγλωττο τρόπο.

Από τα μπουντρούμια της τελευταίας τάξης-θέσης, οι συνθήκες διαβίωσης βελτιώνονται προοδευτικά όλο και περισσότερο καθώς προχωράμε προς την κορυφή-κεφαλή του τρένου, το κάθε βαγόνι αντιστοιχώντας σε μία συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση και κοινωνική τάξη.

Οι αναληθοφάνειες και οι ασυνέπειες στη συνοχή του σεναρίου και της πλοκής είναι πάμπολλες δημιουργώντας ασάφειες και ερωτηματικά στο θεατή.

Ωστόσο, πίσω από τη φανταστική περιπέτεια στην οποία θα αφεθεί το κοινό χωρίς να αναζητήσει τη λογική, υπάρχει ένα ιδεολογικό background που την καθιστά ενδιαφέρουσα.

Αρκετοί σινεφίλ θα αναγνωρίσουν μια αναπαραγωγή του μοντέλου του φιλμ «Μετρόπολις» του Φριτζ Λανγκ, με την Πολιτεία των εργατών στα χαμηλά και εκείνη των αρχόντων, στα ύψη.

Στην κάθετη «διάταξη» του Λανγκ, προτείνεται τώρα μια διπλή οριζόντια διάταξη αλλά και εξέλιξη της δράσης, τόσο από την κίνηση προς τα εμπρός των καταπιεσμένων όσο και από εκείνη του τρένου.

Η αισθητική των τελευταίων σκηνών μέσα στο άντρο του leader, με τις πρωτότυπες μεταλλικές κατασκευές, έρχονται να υπενθυμίσουν για άλλη μια φορά το «Μετρόπολις».

Διάφοροι προβληματισμοί γεννιούνται επάνω στην ιδέα της επανάστασης, του ηγέτη και στη σκοπιμότητα των υποκινούμενων εξεγέρσεων ή πολέμων, ενώ το κοινό εξοικειώνεται σιγά-σιγά με τις καταστροφικές συνέπειες του ολοκληρωτισμού (και συνηθίζει σε αυτές), μέσα από ένα «αθώο» φιλμ «μετα-Αποκαλυπτικής» καταστροφής. Αν είστε φαν της science-fiction, να δείτε το «Snowpiercer».

Σκηνοθεσία: Τζουν-Χο Μπονγκ Παίζουν:  Κρις Έβανς, Άλισον Πιλ, Τζέιμι Μπελ, Σονγκ Κανγκ-χο, Τζον Χερτ, Τίλντα Σουίντον, Εντ Χάρις, Γιούεν Μπρέμνερ, Οκτάβια Σπένσερ, Λιουκ Πασκουαλίνο. Εταιρία διανομής: VILLAGE

ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ