Κωμωδίες αυστηρά για ενήλικες

theres-something-about-mary
ΤΕΤΑΡΤΗ, 06 ΙΟΥΛΙΟΥ 2016

Δε χωρά αμφιβολία ότι το κινηματογραφικό κοινό αγαπά τις ενήλικες κωμωδίες. Σίγουρα υπάρχουν αρκετοί που τις θεωρούν ανώριμες και τις σνομπάρουν σε κάθε περίσταση, αλλά είναι ένα είδος που δημιουργεί σταθερά επιτυχίες και έχει αφήσει κάποιες κλασικές ταινίες. Μιας και ταιριάζουν με το καλοκαίρι, ας δούμε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Κάτι Τρέχει με τη Μαίρη
Μπορεί σήμερα το ακραίο χιούμορ να είναι κάπως τετριμμένο και παρά το ενήλικο περιεχόμενό του να απευθύνεται σε εφήβους, το 1999 πάντως μπορούσες να γίνεις προκλητικός και να είσαι παράλληλα φρέσκος, έξυπνος και αναζωογονητικός. Το «Κάτι Τρέχει με τη Μαίρη» είναι από αυτές τις ταινίες που θα γελάς με την ψυχή σου όσες φορές και αν τη δεις και η Cameron Diaz δεν κατάφερε ποτέ να είναι ξανά τόσο φυσικά αστεία.

American Pie
Ορόσημο για το είδος των ακατάλληλων κωμωδιών, αφού ουσιαστικά αποτελεί την απαρχή της σύγχρονης παρουσίας του. Όχι μόνο το «American Pie» επανέφερε δυναμικά στο προσκήνιο τις εφηβικές κωμωδίες που κυριάρχησαν την επόμενη πενταετία, αλλά θύμισε στο κοινό ότι τα αστεία δεν είναι απαραίτητο να απευθύνονται σε όλη την οικογένεια αλλά μπορούν να είναι τόσο ακραία και ντροπιαστικά που θυμίζουν καταστάσεις από την πραγματικότητα σε σημείο που ντρέπεσαι να δεις την ταινία μαζί με άλλους. Οι συνέχειες που ακολούθησαν δεν ήταν στο ίδιο επίπεδο, αλλά το «American Pie» μπορεί να θεωρηθεί ακόμη και κλασικό.

Anchorman

Αριστούργημα από όπου και αν το δεις. Από τις καλύτερες κωμωδίες των 00s και ο Ron Burgundy είναι ό,τι καλύτερο έχει συμβεί στον Will Ferrell. Δεν υπάρχει ατάκα του που να μην είναι ξεκαρδιστικά αστεία, ακόμη και αν ξέρεις ότι στην πραγματικότητα δε θα τον άντεχες ούτε πέντε λεπτά. Η ομάδα των Paul Rudd, David Koechner και Steve Carell που τον πλαισιώνει έχει φανταστική χημεία και η σκηνή της μάχης είναι ανθολογίας. Η δεύτερη ταινία που κυκλοφόρησε πρόσφατα είναι ακόμη πιο υστερικά αστεία και πιο μεστή σε νοήματα, η αρχή όμως έχει άλλη αξία.

Παρθένος, Ετών 40
Ο Judd Apatow είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην κατηγορία των ενήλικων κωμωδιών και το ντεμπούτο του παραμένει η κορυφαία και σημαντικότερη στιγμή του. Το θέμα με τον Apatow είναι ότι δε χρησιμοποιεί απλά το ενήλικο χιούμορ για να βγάλει γέλιο μέσα από ακραίες καταστάσεις, αλλά για να δημιουργήσει κάτι που απευθύνεται στις ανησυχίες των ενηλίκων. Ο Steve Carell του «Παρθένος, Ετών 40» θα μπορούσε να είναι μια καρικατούρα, είναι όμως ένας ολοκληρωμένος χαρακτήρας για τον οποίο ενδιαφέρεσαι πραγματικά και εκφράζει αρκετά περισσότερα από τον τίτλο της ταινίας. Ο Apatow ξέρει πώς να μιλήσει για το σεξ χωρίς να καταφεύγει σε εύκολες και φθηνές λύσεις και αυτός είναι και ο λόγος που έχει ξεχωρίσει.

Superbad

Κάπου εδώ οι Seth Rogen και Evan Goldberg απέδειξαν τι πράγματα μπορούν να κάνουν ως σεναριογράφοι. Είχαν περάσει οκτώ χρόνια από το «American Pie» και η εφηβική κωμωδία ήταν νεκρή, ωστόσο το «Superbad» την επανέφερε με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο. Είναι τόσο άβολο όσο τα χρόνια του Λυκείου και τόσο αυθεντικό όσο μια αληθινή φιλία. Κάποιοι θεωρούν ντροπή για τον Jonah Hill του σήμερα ότι συμμετείχε κάποτε σε αυτή την ταινία, στην πραγματικότητα όμως αποτελεί παράσημο. Επτά χρόνια μετά ο McLovin παραμένει αξεπέραστος.

Αδέλφια για… Κλάματα (Step Brothers)
Από τις πιο αδικημένες κωμωδίες της περασμένης δεκαετίας και είναι δίκαιο που όσο περνούν τα χρόνια αναγνωρίζεται η αξία της. Οι Will Ferrell και John C. Reilly δημιουργούν ένα καταπληκτικό δίδυμο που παράγει στιγμές κωμικού χρυσού, πέρα από αυτό όμως πρόκειται για μια ταινία που καταφέρνει να πει πράγματα για τις απαιτήσεις να είσαι όσο δείχνει η ηλικία σου σκοτώνοντας το παιδί που κρύβεις μέσα σου και το κάνει με ένα μεθοδευμένο τρόπο χωρίς κορώνες. Οι στιγμές ακραίου χιούμορ είναι κερδισμένες.

The Hangover
Το «The Hangover» ήρθε σε μια εποχή που το είδος των ακατάλληλων κωμωδιών είχε αρχίσει να επαναλαμβάνεται και ακόμη και αν δε διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας, νιώθεις ότι εφηύρε το είδος. Ίσως η καλύτερη κωμωδία της περασμένης δεκαετίας και σίγουρα η πιο επιδραστική για την επόμενη. Το σενάριο είναι πανέξυπνο και βγάζει αληθινό γέλιο μέσα από ακραίες καταστάσεις και οι Bradley Cooper και Zach Galifianakis αναδείχθηκαν ως μεγάλοι σταρ του Χόλιγουντ. Οι δύο συνέχειες που ακολούθησαν ήταν πολύ κακές και καθόλου αστείες, αυτό όμως δεν αναιρεί ότι η πρώτη ταινία είναι ένα σπουδαίο επίτευγμα.

Φιλενάδες (Bridesmaids)

Από τις σημαντικότερες κωμωδίες που έχουν θεωρηθεί ως ενήλικες, γιατί απέδειξε ότι στο είδος έχουν θέση και οι γυναίκες οι οποίες δεν υστερούν σε τίποτα από τους άνδρες. Οι πρωταγωνίστριες δε διστάζουν να μπουν σε ακραίες καταστάσεις χωρίς όμως να χάσουν τη θηλυκότητά τους και χωρίς ποτέ να πάψουν να είναι αληθινοί άνθρωποι. Αυτό πιστώνεται κατά κύριο λόγο στο σενάριο της Kristen Wiig που αξιοποιεί την εμπειρία της στο Saturday Night Live και μεταξύ άλλων έδωσε στην Melissa McBride την ευκαιρία να λάμψει και να αποσπάσει υποψηφιότητα Όσκαρ. Η ταινία αγαπήθηκε και από σημαντικό μέρος του ανδρικού κοινού και η επιτυχία που σημειώνουν σήμερα τα μέλη του καστ είναι μόνο δίκαιη.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]