«Έφυγε» ο σκηνοθέτης της ταινίας «Μπόνι και Κλάιντ»

efuge-o-skinothetis-tis-tainias-mponi-kai-klaint-skinothetis-tis-tainias-mponi-kai-klaint

ΠΕΜΠΤΗ, 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2010

Ο διάσημος σκηνοθέτης Aρθουρ Πεν, μια από τις εμβληματικότερες μορφές του αμερικανικού σινεμά, απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών.Ο σκηνοθέτης -και αδερφός του διάσημου φωτογράφου Ίρβινγκ Πεν-που έγινε διάσημος στο ευρύ κοινό με την ταινία «Μπόνι και Κλάιντ» γεννήθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1922 στη Φιλαδέλφεια από γονείς ρωσικής-εβραϊκής καταγωγής.

Ο διάσημος σκηνοθέτης Aρθουρ Πεν, μια από τις εμβληματικότερες μορφές του αμερικανικού σινεμά, απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών.

Ο σκηνοθέτης -και αδερφός του διάσημου φωτογράφου Ίρβινγκ Πεν-που έγινε διάσημος στο ευρύ κοινό με την ταινία «Μπόνι και Κλάιντ» γεννήθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1922 στη Φιλαδέλφεια από γονείς ρωσικής-εβραϊκής καταγωγής.

Το ενδιαφέρον του για το σινεμά και το θέατρο εκδηλώθηκε από μικρή ηλικία και ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στη Φλωρεντία και την Περούτζια, επέστρεψε στις ΗΠΑ το 1948, όπου και παρακολούθησε μαθήματα στο φημισμένο Actor's Studio της Νέας Υόρκης.

Στα πρώτα του βήματα, έκανε τηλεοπτική καριέρα ξεκινώντας από το 1957 που σκηνοθέτησε το τηλεοπτικό έργο The Miracle Worker, δύο χρόνια αργότερα το μετέφερε στο θεατρικό σανίδι και το 1962 κατέκτησε με αυτό και τη μεγάλη οθόνη κερδίζοντας πλήθος βραβείων -ανάμεσά τους και ένα βραβείο Τόνι.

Σημείο αναφοράς για την καριέρα του υπήρξε και η σκηνοθεσία της ταινίας «Ο αριστερόχειρας» με τον Πολ Νιούμαν, το 1958, που στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο «Ο δραπέτης των επτά πολιτειών».

Κατόπιν, η μία επιτυχία έφερε την άλλη. Ο Πεν, σκηνοθέτησε τα The Left Handed Gun και Alice's Restaurant, καθώς και πλήθος θεατρικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Αποκορύφωμα της καριέρας του θεωρείται ωστόσο η ταινία «Μπόνι και Κλάιντ», μια ταινία-σχολή για το αμερικανικό σινεμά που επηρέασε πλήθος μεταγενέστερων ταινιών, όπως το Easy Rider. Ο Γουόρεν Μπίτι και η Φέι Νταναγουέι ενσάρκωσαν στην ταινία «Μπόνι και Κλάιντ», το περιβόητο ζευγάρι παρανόμων της δεκαετίας του ’30. Ο Aρθουρ Πεν σκιαγράφησε τους δύο ήρωες σαν νεαρούς επαναστάτες που στρέφονται ενάντια στις αξίες μιας διεφθαρμένης κοινωνίας. Το απότομο φινάλε του κλασικού πλέον φιλμ και οι ξαφνικές εναλλαγές από τον κωμικό στο δραματικό τόνο, δείχνουν την επιρροή του νέου γαλλικού ρεύματος στο έργο του Πεν.

Η απώλεια του Aρθουρ Πεν σχολιάστηκε από τον σκηνοθέτη Πόλ Σρέιντερ: «Ο Aρθουρ Πεν άνοιξε τον δρόμο για μια νέα γενιά Αμερικανών σκηνοθετών που μόλις έβγαιναν από τις σχολές κινηματογράφου. Ουσιαστικά ήταν εκείνος που έφερε την ευαισθησία των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών ταινιών της δεκαετίας του '60 στο αμερικανικό σινεμά».