Όταν η μόδα εισβάλλει στη λογοτεχνία

otan-i-moda-eisballei-sti-logotexnia-moda-eisballei-sti-logotexnia

ΔΕΥΤΕΡΑ, 20 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2012

Το να μεταφέρεται ένα βιβλίο στο σινεμά είναι σύνηθες φαινόμενο. Όταν όμως η μόδα «εισβάλλει» σε ένα βιβλίο και αυτό με τη σειρά του, στην κινηματογραφική οθόνη, οι «καλλιτεχνικές» συνεργασίες είναι αξιομνημόνευτες.

Ο «Έρωτας στα χρόνια της Χολέρας» του Gabriel García Márquez ενέπνευσε την νέα κολεξιόν του Carlos Campos, του οποίου το πάθος για το συγκεκριμένο λογοτεχνικό αριστούργημα τον επηρέασε τόσο ώστε να δημιουργήσει μία… ποιητική συλλογή ρούχων.

Κάπως έτσι και η φιγούρα της μοναδικής Audrey Hepburn με το φόρεμα Givenchy, στο «Πρωινό στο Τίφανι’ς» του 1961 είναι πλέον κλασική αξία. Αν και η νουβέλα του Truman Capote, που είχε γραφτεί 3 χρόνια πριν μιλούσε για μία γοητευτική πόρνη, η εικόνα της Audrey Hepburn, «αγιοποιήθηκε» με την ερμηνεία της ίδιας αλλά κυρίως την λεπτή φιγούρα της μέσα στο υπέροχο μαύρο φόρεμα, κρατώντας σαγηνευτικά ένα τσιγάρο, που ακόμα και σήμερα κοσμεί από πίνακες μέχρι διαφημιστικές καμπάνιες.

Σε μια άλλη κινηματογραφική μεταφορά, αυτή της νουβέλας του 1925 «Αμερικανική Τραγωδία» του Theodore Dreiser, η μετέπειτα Κλεοπάτρα, με τα βιολετί μάτια, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, φιγουράρει ως κακομαθημένη, πανέμορφη και πλούσια κληρονόμος Angela Vickers, μέσα σε μία extravagant, όπως άλλωστε δικαιούταν, τουαλέτα που σχεδίασε η θρυλική Edith Head, για τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πιο πρόσφατα, ο Ian McEwan, περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια στο βιβλίο του «Εξιλέωση» το σαγηνευτικό πράσινο φόρεμα, δημιουργία της Jacqueline Durran, που στην κινηματογραφική προσαρμογή φόρεσε η πρωταγωνίστρια Keira Knightley, ως άλλη Cecilia.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η Σκάρλετ Ο 'Χάρα, στην νουβέλα που χάρισε το 1937 το βραβείο Πούλιτζερ στην συγγραφέα του, Margaret Mitchell, ήταν ένας πολυμήχανος και πανούργος γυναικείος χαρακτήρας.

Βέβαια ενδυματολογικά, τόσο στο βιβλίο «Όσα Παίρνει ο Άνεμος», όσο και στην ομώνυμη μεταφορά του στην μεγάλη οθόνη, η ηρωίδα σχεδιάζει ένα όμορφο φόρεμα από τις κουρτίνες στο σπίτι της με την ελπίδα να κερδίσει την καρδιά και τα λεφτά του Rhett Butler.

Το 1976, η Carol Burnett στρατολόγησε τον Bob Mackie να πάει το θρυλικό φόρεμα ένα βήμα παραπέρα, δημιουργώντας ένα από τα πιο εμβληματικά θεάματα στην ιστορία του κινηματογράφου.

Ο Mackie, που κατείχε ήδη το δικό του αντίγραφο του φόρεμα της Vivien Leigh, αποφάσισε να προσθέσει μια ράβδο κουρτινών και φούντες, κάνοντάς το αγνώριστο.

Τελευταία λέξη της ...λογοτεχνίας της μόδας είναι φυσικά το «Sex and the City» της Candace Bushnell. Στην ουσία πρόκειται για φόρο τιμής στη σύγχρονη μόδα με την Carrie Bradshaw να μαγεύει και να γίνεται αντικείμενο μίμησης σε κάθε εμφάνισή της.

Αξιομνημόνευτη βέβαια και κλασική θα παραμείνει η εμφάνισή της με το υπέροχο Soufflé γκρι φόρεμα του οίκου Versace, με το οποίο αποχαιρέτησε τον Ρώσο, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και την πόλη του Φωτός.

Εξάλλου όταν η Carrie Bradshaw χωρίζει, χωρίζει με στυλ, και αν ένα φόρεμα Versace 80.000 δολαρίων, με αμέτρητα στρώματα από τούλι δεν είναι στυλάτο, τότε ποιο είναι;