O Θοδωρής Βαζάκας των ARTéfacts Ensemble μάς εξηγεί πώς είναι να «συγκατοικείς» με τον Κ. Βήτα

artefacts-ensemble Remy Musser
ΠΕΜΠΤΗ, 13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2016

Αν εξαιρέσεις ότι οι ARTéfacts Ensemble ήθελαν περισσότερα drums, η ομάδα των είκοσι (!) ατόμων συνεργάστηκε άψογα με τον Κ. Βήτα. Πάμε να μπούμε στα ενδότερα αυτής της πρωτοποριακής «Συγκατοίκησης».

Πριν από τρία χρόνια, ο Κωνσταντίνος Βήτα έβγαλε για λίγο τους υπολογιστές του από την πρίζα και αντικατέστησε τους γνώριμους ηλεκτρονικούς ήχους του με τα ακουστικά όργανα των ARTéfacts Εnsemble. «Ένοικοι» της ιδιαίτερης αυτής «Συγκατοίκησης» οι Κ. Βήτα, Κορνήλιος Σελαμσής, ARTéfacts Εnsemble και Θεοδώρα Μπάκα, που από κοινού αποθέωσαν το ηλεκτρονικό σύμπαν του πρώτου, συνθέτοντας ένα απελευθερωτικό οπτικοακουστικό θέαμα.

Σε πρώτη ανάγνωση, Κ. Βήτα χωρίς bits και bytes προϊδεάζει για κάτι «ξένο» και ίσως μη ταιριαστό. Αυτό μέχρι να ακούσεις το κομψό, παιγνιώδες και επιβλητικό τελικό αποτέλεσμα του απροσδόκητου αυτού project. Όσοι βρέθηκαν στην κατάμεστη Στέγη στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου 2013 μιλούν για μια συναρπαστική εμπειρία, που ταξίδεψε τους θεατές στην πορεία του Κ. Βήτα με τον πιο ατμοσφαιρικό τρόπο. Οι υπόλοιποι, μπορούν να ακούσουν τις δώδεκα πειραγμένες συνθέσεις της απρόσμενης αυτής «Συγκατοίκησης» στο album που μόλις κυκλοφόρησε από την Puzzle Music.

Ο Θοδωρής Βαζάκας παίζει κρουστά για τους ARTéfacts Εnsemble

Για τη συνεργασία με τον Κ. Βήτα, το πείραμα της «Συγκατοίκησης» και την εμπειρία της Στέγης, μιλήσαμε με τον Θοδωρή Βαζάκα των ARTéfacts Εnsemble.

Πώς προέκυψε η ιδέα για το πειραματικό αυτό project;

Η ιδέα προέκυψε από ένα καταπληκτικό CD του συνόλου «Alarm Will Sound» όπου έχουν διασκευάσει μουσική του Aphex Twin. Ηταν τόσο εντυπωσιακό που αμέσως θελήσαμε να κάνουμε κάτι αντίστοιχο. Θελήσαμε όμως να είναι και κάτι δικό μας, να μην αντιγράψουμε ή να αναπαράγουμε αυτό που ακούσαμε και μας άρεσε. Να είναι κάτι, με το οποίο θα μπορούμε εμείς αλλά και το κοινό στην Ελλάδα να ταυτιστούμε. Έτσι, χωρίς δεύτερη σκέψη ο νους μας πήγε κατευθείαν στους Στερεο Νοβα, που υπήρξαν οι πρωτοπόροι της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα και πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε ακούγοντάς τους. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα. Ζητήσαμε αμέσως από τον Κορνήλιο να μας ενορχηστρώσει δύο κομμάτια. Τα ηχογραφήσαμε και τα στείλαμε στον Κωνσταντίνο. Ευτυχώς του άρεσαν πολύ και  το project πήρε την πορεία του.

Με ποιο κριτήριο αποφασίσατε να ασχοληθείτε με μια μουσική τόσο διαφορετική από τη δική σας και, συγκεκριμένα, με αυτήν του Κ. Βήτα;

Μιας και δεν γράφουμε οι ίδιοι την μουσική που παίζουμε οπότε δεν έχουμε «δική μας» μουσική, δεν διστάζουμε να περάσουμε τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στα διάφορα είδη, από την «λόγια» μουσική μέχρι την ροκ και την ηλεκτρονική. Aντιθέτως, μας αρέσει και το βρίσκουμε εξαιρετικά προκλητικό και ενδιαφέρον.

Δεδομένου ότι είστε 20 διαφορετικοί άνθρωποι, πώς καταλήξατε στο υλικό που θα ενορχηστρώσετε και στα όργανα που θα «ντύσουν» κάθε κομμάτι; 

Στον δίσκο είναι αλήθεια πως είμαστε 20 άνθρωποι, όμως στην πραγματικότητα υπάρχει ένας «σκληρός» πυρήνας 7 ατόμων. Αυτός ο πυρήνας αποφασίζει για τα πάντα. Τις περισσότερες φορές απλά συζητώντας μεταξύ μας καταλήγουμε σε μια απόφαση και άλλες φορές με καθαρά δημοκρατικές διαδικασίες. Έτσι λοιπόν με ψηφοφορία, καταλήξαμε στο υλικό. Υπήρχαν κάποια κομμάτια τα οποία ήθελε οπωσδήποτε ο Κωνσταντίνος, κάποια άλλα ο Κορνήλιος και κάποια εμείς, τα οποία ενταχθήκαν αμέσως. Για τα υπόλοιπα, συγκεντρώσαμε τις προτάσεις όλων και μετά ψηφίσαμε. Εννοείται πως για το καλό του project, έγιναν και κάποιες αλλαγές, αλλά ο βασικός κορμός αποφασίστηκε με αυτόν τον τρόπο.

Τα όργανα που «ντύνουν» το κάθε κομμάτι είναι επιλογή αποκλειστικά του Κορνήλιου Σελαμσή, ο οποίος εκτός από φίλος είναι ενας εξαιρετικός συνθέτης κι έχει βαθιά γνώση της ενορχηστρωτικής τέχνης. Μπορεί να του προτείναμε κι εμείς κάτι ή και ο ίδιος κάποιες φορές να μας συμβουλεύτηκε, αλλά η αλήθεια είναι ότι για αυτό το τόσο πλούσιο και όμορφο αποτέλεσμα ευθύνεται ο Κορνήλιος.

Η μουσική του Κ.Βήτα στοχεύει καταρχάς στο συναίσθημα. Η δική σας παρέμβαση έχει σκοπό να λειάνει αυτή τη διάσταση ή να την κάνει ακόμη πιο έντονη;

Τίποτα από τα δύο. Έχει σκοπό να κρατήσει αυτό το συναίσθημα ως έχει. Ωστόσο, νομίζω πως το γεγονός και μόνο πως συμμετέχουν ζωντανοί μουσικοί, ίσως να προσθέτει συναίσθημα και η διάσταση αυτή να γίνεται εντονότερη.

Διαβάστε την άποψή μας για τη «Συγκατοίκηση»

Πόσο εύκολο ήταν να συμπλεύσετε με τον Κ. Βήτα για το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα; Πώς καταφέρατε να βρείτε μια «κοινή γραμμή» που να ικανοποιεί ηχητικά όλες τις πλευρές;

Ήταν αρκετά εύκολο γιατί είχαμε όλοι την επιθυμία να γίνει μια πολύ δυνατή δουλειά και είχαμε όλοι την απαραίτητη όρεξη γι αυτό! Είχαμε νομίζω αμοιβαία κατανόηση για τις επιθυμίες του καθενός. Ο Κωνσταντίνος μάς έδειξε τεράστια εμπιστοσύνη στο ηχητικό κομμάτι (εμάς και του Κορνήλιου) και πραγματικά δεν θυμάμαι να υπήρξαν ποτέ σοβαρές διαφωνίες. Η λεπτή γραμμή που τηρήσαμε, ήταν να μην γίνει υπερβολικά πειραματικό και αλλοιωθεί (πολύ) η μουσική του Κωνσταντίνου, αλλά να μην γίνει και υπερβολικά ποπ, που θα ήταν λιγότερο ενδιαφέρον για εμάς. Νομίζω το πετύχαμε. Θυμάμαι, η μόνη μας διαφωνία να είναι ότι εμείς θέλαμε περισσότερα drums! (δεν μας πέρασε…)

Πόσο προκλητικό ήταν για εσάς ως μουσικό σύνολο να αποδώσετε με κλασικά μουσικά όργανα τον αιχμηρό, ηλεκτρονικό ήχο του Κ. Βήτα;

Νομίζω πως η μεγάλη πρόκληση ήταν για τον Κορνήλιο. Επρεπε να βρει τους τρόπους για να αποδώσει την μουσική του Κωνσταντίνου και να μεταφέρει όλους αυτούς τους ηλεκτρονικούς ήχους σε φυσικά όργανα. Ήξερε βέβαια πως ό,τι και να έγραφε εμείς θα το παίζαμε, όσο περίεργο ή δυσκολο κι αν ήταν. Εμείς το διασκεδάζαμε τόσο στις πρόβες όσο και στις συναυλίες, γιατί παίζαμε μια μουσική που μας αρέσει κι αισθανόμασταν υπέροχα. Ισως για εμάς η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η συναυλία, διότι επιλέξαμε να παίξουμε χωρίς μαέστρο κι έπρεπε να έχουμε τέλεια επικοινωνία μεταξύ μας και συγχρονισμό. Δεν είναι αυτονόητο με τόσους μουσικούς επί σκηνής και με τόση απόσταση μεταξύ τους.

Οι ARTéfacts Εnsemble απελευθέρωσαν το γνώριμο ηλεκρονικό σύμπαν Κ. Βήτα

Πώς ήταν τελικά η «Συγκατοίκηση» με τον Κ. Βήτα; Τι αποκομίσατε από αυτή τη συνεργασία ως καλλιτέχνες;

Καταρχάς, γνωριστήκαμε και συνεργαστήκαμε μ’εναν υπέροχο άνθρωπο. Υπήρξε μια αρκετά μεγάλη πορεία μέχρι να καταλήξουμε στη κυκλοφορία αυτού του δίσκου. Ετσι συγκατοικήσαμε για αρκετό καιρό... Μάθαμε πολλά για την εποχή των Στερεο Νόβα, ακόμα περισσότερα για την μουσική του Κωνσταντίνου, ανακαλύψαμε πράγματα για τους εαυτούς μας και νομίζω πως γίναμε καλύτερο σύνολο.

Πώς αισθανθήκατε με το αποτέλεσμα; Πώς ήταν η live εμπειρία της Στέγης για εσάς;

Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι με το αποτέλεσμα. Ελπίζω κι οι ακροατές να το βρουν τουλάχιστον ενδιαφέρον. Οι συναυλίες (και ειδικά η πρώτη) στη Στέγη ήταν πολύ συγκινητικές για εμάς. Μια ιδέα που είχε πρωτοσυζητηθεί μεταξύ μας το 2006, αν θυμάμαι καλά, έπαιρνε σάρκα και οστά και μάλιστα με τις πιο ιδανικές συνθήκες. Παίζαμε μια μουσική που μας αρέσει σε μια κατάμεστη αίθουσα. Ηταν απλά τέλεια!

Ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Για το πιο άμεσο, δύο συναυλίες στην Αθήνα (Κεντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων και στην Στέγη) και μία στη Βουδαπέστη. Για το απώτερο, φυσικά να γίνουμε διάσημοι παίζοντας σύγχρονη μουσική!

Η Συγκατοίκηση κυκλοφόρησε στις 28 Σεπτεμβρίου 2016 από την Puzzlemusik σε LP, CD και σε ψηφιακή έκδοση (i-tunes, Spotify, Tidal, Google Play, Deezer, Shazam και πολλές ακόμη). H Συγκατοίκηση αποτελεί ηχογράφηση της συναυλίας που πραγματοποιήθηκε στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης στις 28 Σεπτεμβρίου 2013.

Οι ARTéfacts Ensemble είναι μια ομάδα από κορυφαίους σολίστ της νεότερης γενιάς, που λειτουργεί με επταμελή βασικό πυρήνα και κύκλο συνεργατών, παίζοντας μουσική που αγαπά, με στόχο την  παρουσίαση ενός σύγχρονου ρεπερτορίου με τρόπο προσιτό. Από το 2007, δεξιοτέχνες, μέλη ορχηστρών και συνόλων, φίλοι και συμμέτοχοι κοινών αναζητήσεων, στέκονται μακριά από αναχρονιστικά πρωτόκολλα κλασικής τυπολατρίας, ενώ σκηνοθετούν ως και τα διαλείμματα. 

Oι ARTéfacts Ensemble είναι οι:
Λουίζος Ασλανίδης, σκηνοθέτης
Ai Motohashi – Sideri, piano
Guido De Flaviis, σαξόφωνο
Σπύρος Τζέκος, κλαρινέτο
Λαέρτης Κοκολάνης, βιολί
Μάριος Δαπέργολας, βιόλα
Θοδωρής Βαζάκας, κρουστά
Κώστας Σερεμέτης, κρουστά

ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ / [email protected]