Τι κρύβεται πίσω από τους κανόνες των αεροπλάνων;

aeroplano-parathuro
ΔΕΥΤΕΡΑ, 08 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018

Γιατί πρέπει να μαζέψουμε το «τραπεζάκι» που ακουμπάμε το φαγητό μας κατά την προσγείωση και την απογείωση, γιατί πρέπει να έχουμε τις συσκευές μας σε λειτουργία πτήσης και γιατί στις εξόδους ασφαλείας πρέπει να κάθονται μόνο υγιή και αρτιμελή άτομα; Λύστε τις απορίες σας και ανεβείτε σοφότεροι σε αεροπλάνο την επόμενη φορά.

Το «τραπεζάκι» και η προσγείωση/απογείωση
Η προσγείωση και η απογείωση είναι οι δύο πιο κρίσιμες φάσεις σε μια πτήση και σύμφωνα με αναφορά του 2017 από την Boeing φανερώνεται ότι το 61% των θανατηφόρων ατυχημάτων από το 2007 έως το 2016 συνέβη κατά την απογείωση, την προσγείωση και την ώρα λίγο πριν ή λίγο μετά τα παραπάνω. Το τραπεζάκι που ακουμπάμε τον δίσκο με το φαγητό θα πρέπει να είναι μαζεμένο και ασφαλισμένο στο κάθισμα, έτσι ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος σε περίπτωση ανάγκης.

Οι ηλεκτρονικές συσκευές σε λειτουργία πτήσης
Η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών πλέον επιτρέπεται σε πτήσεις, αλλά οι επιβάτες δεν μπορούν να πάρουν τηλέφωνο ή να στείλουν μήνυμα μέσω σύνδεσης, καθώς το σήμα του κινητού θα μπορούσε να παρέμβει στο σύστημα πλοήγησης του αεροπλάνου. Αν και υπάρχουν λίγες αποδείξεις για έναν τέτοιο ενδεχόμενο κίνδυνο, παρ’ όλ’ αυτά το καλύτερο και πιο ασφαλές είναι να έχουμε το κινητό κλειστό ή σε λειτουργία πτήσης, ανάλογα και με τις συστάσεις τις εκάστοτε εταιρίας.

Ποιος κάθεται στην έξοδο κινδύνου
Η έξοδος κινδύνου διαθέτει τον περισσότερο χώρο στα πόδια, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι παρέχει μόνο ανέσεις. Η αλήθεια είναι ότι η θέση αυτή έχει ευθύνη, καθώς σε κατάσταση κινδύνου, όποιος κάθεται εκεί θα πρέπει να βοηθήσει τους υπόλοιπους επιβάτες προς την έξοδο. Γι’ αυτό και εκεί επιτρέπεται να καθίσουν μόνο υγιείς επιβάτες, οι οποίοι μάλιστα πρέπει να ενημερωθούν για τους κανόνες ασφαλείας της εξόδου κινδύνου, ώστε να είναι προετοιμασμένοι σε περίπτωση ανάγκης. Οι γονείς μικρών παιδιών, παιδιά κάτω των 15 και άνθρωποι μα αναπηρίες είναι επιβάτες που δεν θα επιλεγούν για αυτή τη θέση.

Υγρά στις χειραποσκευές
Κάποιοι την έχουν «πατήσει» με το θέμα της χειραποσκευής, αν δεν γνωρίζουν ότι επιτρέπονται μόνο υγρά μέσα σε δοχεία χωρητικότητας έως και 100ml, το κάθε δοχείο, τοποθετημένα σε διάφανη, επανασφραγιζόμενη πλαστική σακούλα, η οποία θα έχει μέγιστη χωρητικότητα, μέχρι και 1 λίτρο. Το μέτρο αυτό εφαρμόστηκε το 2006, όταν η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ξεσκέπασε σχέδιο τρομοκρατίας ανατίναξης πτήσεων μεταξύ Αγγλίας και Βόρειας Αμερικής, με εκρηκτικά κοκτέιλ καμουφλαρισμένα μέσα σε μπουκαλάκια αναψυκτικών. Αν και αρχικά απαγορεύτηκαν εντελώς πάσης φύσεως υγρά στη χειραποσκευή, αργότερα ελέγχθηκαν οι ποσότητες που κρίνονται ασφαλείς συν του ότι η τοποθέτησή τους σε μια σακούλα διευκολύνει το έργο του προσωπικού ασφαλείας του αεροδρομίου.

Το κάθισμα πρέπει να είναι όρθιο σε προσγείωση/απογείωση
Ένα κάθισμα σε ανάκλιση θα μπορούσε να επιβραδύνει της διαδικασίες εκκένωσης, περιορίζοντας τον χώρο πίσω του. Επειδή είναι σημαντικό όλοι να μπορούν να βγουν από το αεροπλάνο με τον πιο γρήγορο και ασφαλή τρόπο ιδανικά μέσα σε 90 δευτερόλεπτα, σε περίπτωση κινδύνου, πρέπει να φροντίζουμε ό,τι μπλοκάρει το δρόμο να μπαίνει στη θέση του. Συν τοις άλλοις, σε ένα χαλαρό κάθισμα δεν μπορούμε να πάρουμε τη σωστή στάση σε περίπτωση επείγουσας προσγείωσης.

Τα σκίαστρα των παραθύρων και η προσγείωση/απογείωση
Κατά την προσγείωση και την απογείωση πρέπει να επιτρέπουμε το φως να μπαίνει στην καμπίνα, έτσι ώστε να βλέπουν όλοι καλά και να είναι προσανατολισμένοι σε περίπτωση κινδύνου, όπου κάθε δευτερόλεπτο μετράει. Αν τα σκίαστρα είναι ανοιχτά, οι αεροσυνοδοί μπορούν να δουν έξω και να οργανώσουν το σχέδιο εκκένωσης, αν χρειαστεί. Μπορεί, για παράδειγμα, έχοντας τη δυνατότητα να δουν έξω, να εντοπίσουν κίνδυνο έξω από τη μία πόρτα και να οδηγήσουν τους επιβάτες σε άλλη έξοδο κινδύνου.

Τα πράγματα κάτω από το κάθισμα
Όταν οι αεροσυνοδοί ζητούν να βάλετε τα πράγματα που έχετε στην αγκαλιά σας κάτω από το κάθισμα στην προσγείωση και την απογείωση, το κάνουν για κάποιο λόγο. Μια γεμάτη σακούλα στην αγκαλιά σας θα μπορούσε να μετατραπεί σε κάτι πολύ επικίνδυνο σε μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Μην ξεχνάτε ότι κατά την προσγείωση και την απογείωση είναι οι περισσότερες πιθανότητες να πάει κάτι στραβά.

Το χαμήλωμα των φώτων
Όταν τα φώτα είναι χαμηλωμένα μέσα στην καμπίνα του αεροπλάνου κατά την προσγείωση και την απογείωση, η όραση των επιβατών προσαρμόζεται, ώστε σε κατάσταση ανάγκης, όπου το ρεύμα μπορεί να κοπεί ή η καμπίνα γεμίσει καπνό, όλοι να μπορούν πιο εύκολα να ξεχωρίσουν τα φώτα και τις εξόδους κινδύνου.