Τα «μυστικά» των πιλότων για να φοβόμαστε λιγότερο

aeroplano-ptisi
ΔΕΥΤΕΡΑ, 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Οι πιλότοι είναι αυτοί που έχουμε στο μυαλό μας σαν... μικρούς θεούς όσο μας ταξιδεύουν προς τον προορισμό μας και εμπιστευόμαστε τη ζωή μας στα χέρια τους για όσο διαρκεί μια πτήση. Αυτό σίγουρα μπορεί να προκαλεί στρες και ιδιαίτερο άγχος σε πολλούς επιβάτες, για το κατά πόσο οι πιλότοι και οι αεροσυνοδοί είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι για καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης και για να γίνουν όλα σε μια πτήση σωστά. Αν είστε κι εσείς στρεσαρισμένοι σε κάθε σας πτήση, ίσως οι παρακάτω πληροφορίες σας ηρεμήσουν.

Οι αναταράξεις δεν ανησυχούν τους πιλότους
Μπορεί εσείς να πιάνεστε γερά από τον διπλανό σας όταν συμβαίνουν, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι επικίνδυνες και κανένα αεροπλάνο δεν πρόκειται να πέσει από αυτές. Αποτελούν ένα μέρος της πτήσης και προκαλούνται συνήθως όταν μία μάζα αέρα που κινείται με μια συγκεκριμένη ταχύτητα συναντά μια άλλη μάζα που κινείται σε διαφορετική ταχύτητα, όπως ένα αεροπλάνο.

Οι πιλότοι επανεκπαιδεύονται συνεχώς
Οι πιλότοι είναι υποχρεωμένοι να περνούν από εκπαιδεύσεις κάθε έξι μήνες, που σημαίνει ότι δεν πήραν το πτυχίο τους και σταμάτησε εκεί η εκπαίδευσή τους. Περνούν αξιολογήσεις συμπεριφοράς, ψυχολογικά τεστ και τεστ ικανότητας, κάνουν δοκιμαστικές πτήσεις και ζουν επείγουσες καταστάσεις σε προσομοιωτές. 

Πάρτε την πρωινή πτήση αν είστε αγχώδης επιβάτης
Ο λόγος είναι ότι η θερμότητα του εδάφους αργότερα μέσα στην ημέρα προκαλεί περισσότερα σκαμπανεβάσματα σε μια πτήση, ενώ είναι πολύ πιο πιθανό να υπάρξει καταιγίδα το απόγευμα παρά το πρωί, σύμφωνα με πιλότο του Λος Άντζελες. Συν τοις άλλοις, οι πολύ πρωινές πτήσεις και αυτές που γίνονται αργά το βράδυ είναι πιο φθηνές, με λιγότερο κόσμο και μικρότερη πιθανότητα καθυστερήσεων.

Η οδήγηση αυτοκινήτου είναι πιο επικίνδυνη
Περίπου 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται σε τροχαία σε όλο τον πλανήτη, με ένα μέσο όρο πάνω από 3 χιλιάδες την ημέρα, σύμφωνα με την Association for Safe International Road Travel. Σύμφωνα με τα στατιστικά των πτήσεων, όμως, για να φτάσει κάποιος να έχει 99% πιθανότητα ότι θα βρεθεί σε αεροπλάνο που θα πέσει, θα πρέπει να πραγματοποιεί καθημερινές πτήσεις για… 67.833 χρόνια!

Καθίστε κοντά στο φτερό
Το μέρος του αεροπλάνου με τις περισσότερες αναταράξεις είναι το πίσω μέρος. Αν θέλετε να έχετε μια πιο ήρεμη πτήση, προτιμήστε το μέσο, του αεροπλάνου, στο φτερό, το οποίο δεν κινείται τόσο πολύ και σίγουρα θα σας χαρίσει καλύτερο ύπνο.

Η προσγείωση γίνεται επίτηδες ανώμαλη όταν ο καιρός είναι άστατος
Καταρχάς, δεν υπάρχει κανένας λόγος να φοβάστε όταν μια προσγείωση δεν είναι τόσο ήπια όσο περιμένατε, αφού τα αεροπλάνα είναι κατασκευασμένα να αντέξουν πολύ περισσότερα από αυτό. Όταν αυτό συμβαίνει ενώ έξω έχει βρέξει, να ξέρετε ότι γίνεται επίτηδες, καθώς όσο πιο «σκληρή» γίνει η προσγείωση, τόσο μειώνεται η πιθανότητα το αεροπλάνο να γλιστρήσει.

Ο καιρός ελέγχεται συνεχώς
Οι πιλότοι τσεκάρουν συνέχεια τον καιρό, ώστε νε ξέρουν πώς πρόκειται να εξελιχθεί κατά τη διαδρομή στον τελικό προορισμό. Σε περίπτωση που ο καιρός δεν είναι καλός, υπάρχουν πάντα εναλλακτικά πλάνα, ενώ βρίσκονται σε άμεση επαφή με τον Πύργο Ελέγχου, για να τους κατευθύνει αν χρειαστεί.

Οι πόρτες δεν μπορούν να ανοίξουν εν μέσω πτήσης
Αν και μπορεί να το έχετε δει σε πολλές ταινίες, παρ’ όλ’ αυτά οι πόρτες παραμένουν ερμητικά κλειστές σε μια πτήση. Κλειδώνουν και δέχονται τόση πίεση, ενώ είναι έξτρα ασφαλισμένες με ηλεκτρικούς ή/και μηχανικούς σύρτες, που για να τις ανοίξει κάποιος θα χρειαζόταν υδραυλικό γρύλο.

Τα αεροπλάνα δεν γίνεται να τρακάρουν
Κάθε δευτερόλεπτο, στον αέρα βρίσκονται χιλιάδες αεροπλάνα και ο λόγος που το ένα δεν πέφτει επάνω στο άλλο, είναι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Οι πιλότοι ζητούν τη διαδρομή που θέλουν να ακολουθήσουν και αν βγουν εκτός ραντάρ, χρησιμοποιούν τις συντεταγμένες για να την εντοπίσουν, αναφέροντας την τοποθεσία τους μέσω ασυρμάτων.