Έρχεται ο ανιχνευτής ψεύδους στα αεροδρόμια της Ελλάδας

aerodromio-el-benizelos
ΠΕΜΠΤΗ, 08 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Προγράμματα ανίχνευσης ψεύδους τεχνητής νοημοσύνης θα δοκιμαστούν σε όσους επιβιβάζονται στα αεροδρόμια της Ουγγαρίας, της Ελλάδας και της Λιθουανίας , στο πλαίσιο ενός νέου, πιλοτικού σχήματος, που έχει στόχο να αυτοματοποιήσει μερικώς τον συνοριακό έλεγχο.

Πρόκειται για ένα νέο πρότζεκτ αξίας 4,5 εκατομμυρίων ευρώ, που ονομάζεται iBorderCtrl και περιλαμβάνει δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο, όσοι σκοπεύουν να επισκεφτούν την Ευρωπαϊκή Ένωση θα «ανεβάζουν» το διαβατήριο, τη visa και τραπεζικά έγγραφα κι έπειτα θα αλληλεπιδρούν με συνοριοφύλακα-υπολογιστή που θα κάνει ερωτήσεις και μέσω της κάμερας θα αναλύει το πρόσωπο του ταξιδιώτη για μικροεκφράσεις που υποδεικνύουν ότι μπορεί να ψεύδεται.

Το δεύτερο στάδιο συμβαίνει στο αεροδρόμιο, όπου σε περιπτώσεις δυνητικά «επικίνδυνων» ταξιδιωτών, τα έγγραφά τους θα επαναξιολογούνται, τα βιομετρικά χαρακτηριστικά (όπως τα δακτυλικά αποτυπώματα) θα λαμβάνονται ξανά και ο κίνδυνος θα επανυπολογίζεται.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι δοκιμές θα ξεκινήσουν σε εργαστηριακό περιβάλλον, προκειμένου οι συνοριοφύλακες να μάθουν το σύστημα κι έπειτα θα συνεχιστούν σε ρεαλιστικές συνθήκες στα σύνορα. Ο εικονικός φρουρός θα είναι πιο «σκεπτικός» αν θεωρείται ότι ο ταξιδιώτης δεν αποκαλύπτει τα πραγματικά του στοιχεία όσον αφορά το όνομα, την ηλικία, την ημερομηνία γέννησης και τον σκοπό του ταξιδιού του.

Μέχρι στιγμής, το σύστημα έχει εφαρμοστεί σε μερικές δεκάδες ανθρώπων και σύμφωνα με το New Scientist η επιτυχία ήταν μόνο 76%, αν και στόχος είναι να φτάσει το 85% με περαιτέρω δοκιμές.

Οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης υποτίθεται πως πρέπει να γίνονται πιο ακριβείς με τη χρήση, αλλά αυτό εξαρτάται και από τα δεδομένα που λαμβάνουν. Αν υπάρχει ανισορροπία σε αυτά, μπορεί να οδηγηθεί σε αλγόριθμους που είναι «προκατειλημμένοι» απέναντι σε κάποιους ανθρώπους, κάποιες φορές σε σχέση με την εθνικότητα, το φύλο κ.ο.κ.

Κι αν αυτή η διαδικασία σας αγχώνει, να σας πούμε ότι οι δοκιμές σε πρώτη φάση θα γίνονται σε επιβάτες που δέχονται να συμμετάσχουν.