Τρυπάκη Φωτεινή: «Το brand Ελλάδα κερδίζει συνεχώς αυξανόμενη αναγνώριση διεθνώς»

foteini
ΠΕΜΠΤΗ, 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2022

Η Τρυπάκη Φωτεινή, Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ξενοδοχειακού & Ενεργειακού Ομίλου GOLDEN Hotels & Resorts (Οικογένεια Δημητρίου Τρυπάκη) μας μιλά, μεταξύ άλλων, για τις δραστηριότητές της, το παρόν και το μέλλον του τουριστικού γίγνεσθαι, την έννοια της κρητικής φιλοξενίας, τις προκλήσεις και τις δυνατότητες του εγχώριου τουρισμού.

Στη Χριστίνα Χρυσανθοπούλου/[email protected]

Μιλήστε μου λίγο για την επιχειρηματική σας πορεία και την ιστορία των ξενοδοχείων σας.

Ο πατέρας μας, Δημήτριος Τρυπάκης, κατάγεται από μια φτωχή πολύτεκνη οικογένεια και από πολύ μικρός σταμάτησε το σχολείο και δούλευε νυχθημερόν σκληρά για την επιβίωση της οικογένειάς του. Οι φιλοδοξίες του, το ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα του και οι ηθικές αρχές του ήταν τα βασικά στοιχεία με τα οποία πορεύθηκε και κατόρθωσε να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά από το κλάδο των μεταφορών έως τον κλάδο της ναυτιλίας, των ΑΠΕ και φυσικά τον ξενοδοχειακό. Σε όλη αυτή τη διαδρομή, είχε πάντοτε δίπλα του στήριγμα τη μητέρα μας, Μαρία.

Η ιστορία των ξενοδοχείων μας ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’80 με την εξαγορά ενός ξενοδοχείου στο Λιμένα Χερσονήσου, καθόσον είχε διαβλέψει τη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στην περιοχή.

Έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και σήμερα τα GOLDEN Hotels & Resorts αποτελούνται από 5 ξενοδοχεία εκ των οποίων τέσσερα 5 αστέρων (AKASHA Beach Hotel & Spa, INSULA ALBA Resort & Spa, SENSEANA Sea Side Resort & Spa και KING MINOS RETREAT Resort & Spa*) καθώς και ένα 4 αστέρων (Hotel Golden Beach), όλα στην ευρύτερη περιοχή της Χερσονήσου στην Κρήτη, με ένα σύνολο περίπου 900 δωματίων.

Είμαστε μια αμιγώς οικογενειακή επιχείρηση στην οποία ασκούμε την Διοίκηση εξίσου τα τρία αδέλφια Φωτεινή, Γεώργιος και Ιωσήφ καθώς και ο μπαμπάς μας, ο οποίος έχει την υψηλή εποπτεία του ομίλου.

Όπως αντιλαμβάνεστε, μεγαλώνοντας σε ένα οικογενειακό επιχειρηματικό περιβάλλον, από την εφηβική μας ηλικία, τόσο εγώ όσο και τα αδέλφια μου Γεώργιος & Ιωσήφ, εργαζόμασταν για τα ξενοδοχεία μας, ενώ από την ηλικία των 23 ετών, ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου στη Διοίκηση Ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, ανέλαβα την διεύθυνση ενός ξενοδοχείου μας. Κατέχω MSc in Hospitality Finance από τη GLION Ελβετίας  μιλάω αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και λίγα ιταλικά και είμαι παντρεμένη με 3 παιδάκια.

*Υπό ανακαίνιση, Grand Opening Μάιος 2023

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που διαμορφώνουν την έννοια της φιλοξενίας, όπως εσείς την αντιλαμβάνεστε;

Η έννοια της φιλοξενίας, ξέρετε, είναι πολύ βαθιά και στηρίζεται στα προσωπικά βιώματα και το περιβάλλον στο οποίο έχει μεγαλώσει κάποιος. Η Κρήτη φημίζεται -και όχι άδικα- από την αρχαιότητα για τους φιλόξενους ανθρώπους της.
Αυτό είναι λοιπόν κάτι το οποίο γίνεται άμεσα αντιληπτό από τον επισκέπτη, καθόσον πραγματικά τον κάνει να νιώθει σαν το σπίτι του και έτσι μπορεί να απολαύσει τις ομορφιές, τις γεύσεις, την παράδοση και ιστορία του τόπου μας, ξέγνοιαστος και με μεγάλη αίσθηση ασφάλειας, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό την τρέχουσα περίοδο.

Τι είναι αυτό που φροντίζετε να προσφέρετε κυριότερα σε όσους επιλέγουν τα ξενοδοχεία σας για την διαμονή τους;

Στα GOLDEN Hotels & Resorts, η διαμονή για τους επισκέπτες μας θέλουμε να είναι μια αξέχαστη εμπειρία. Ας μην ξεχνάμε ότι για την πλειοψηφία των πελατών, οι καλοκαιρινές διακοπές είναι κάτι το οποίο περιμένουν ίσως και μια ολόκληρη χρονιά. Πόσο μάλλον δε σε αυτή τη συγκυρία όπου λόγω της πανδημίας πολύς κόσμος δεν είχε καταφέρει να ταξιδέψει για 2 έτη.
Έτσι λοιπόν, μοναδικό μας μέλημα είναι ο πελάτης μας να λάβει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και φυσικά να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες ακόμα και του πιο απαιτητικού πελάτη. Επίσης δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα του ύπνου των πελάτων μας και για αυτόν τον λόγο τα στρώματα, τα μαξιλάρια και τα κλινοσκεπάσματα μας είναι κορυφαίας ποιότητος.

Η Κρήτη είναι συνώνυμη της φιλοξενίας. Ποια χαρακτηριστικά είναι εκείνα που κάνουν τον προορισμό τόσο δημοφιλή;

Η Κρήτη ως προορισμός έχει πολλές ιδιαιτερότητες, τόσο όσον αφορά τη γεωγραφία της, όσο και για τις κλιματολογικές συνθήκες οι οποίες επιτρέπουν διευρυμένη τουριστική περίοδο. Πρόκειται για ένα μεγάλο νησί, με τεράστια ακτογραμμή και ενδοχώρα, πληθώρα σημαντικότατων αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων και μουσείων, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, γαστρονομία παγκόσμιας φήμης, μοναδικές φυσιολατρικές διαδρομές, αθλητικές υποδομές, άπειρες επιλογές διασκέδασης για όλα τα γούστα και ηλικίες και φυσικά συναρπαστικές εναλλαγές περιβάλλοντος.
Όλα τα παραπάνω δίνουν τη δυνατότητα πλείστων επιλογών στον επισκέπτη κάτι το οποίο σε τελική ανάλυση οδηγεί σε μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής του. Επιπλέον, η εύκολη πρόσβαση με την πληθώρα αεροπορικών συνδέσεων μέσω των 3 αεροδρομίων του νησιού καθώς και των λιμανιών της, παίζει σημαντικό ρόλο στη δημοφιλία του νησιού σαν προορισμός, ενώ έχει πολύ καλές υγειονομικές υποδομές διάσπαρτες σε όλα τα διαμερίσματα του νησιού, κάτι το οποίο έπαιξε επίσης σημαντικό θετικό ρόλο στην υγειονομική κρίση. Επιπλέον, έχουν ήδη δρομολογηθεί προς κατασκευή σημαντικά έργα υποδομής  όπως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο Καστελίου τα οποία πρόκειται να δώσουν επιπλέον πνοή στην ανάπτυξη του νησιού μας.

Πιστεύετε ότι η χώρα και η Κρήτη ειδικότερα έχει υψηλά επίπεδα κουλτούρας όσον αφορά στον τουρισμό; Τι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο;

Αδιαμφισβήτητα. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και τις δυσκολίες χρηματοδότησης, έχουν γίνει πολύ μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις στον τουρισμό τόσο σε νέες ξενοδοχειακές μονάδες όσο και σε αναβαθμίσεις και επεκτάσεις, με αποτέλεσμα να έχει σε μεγάλο βαθμό μετασχηματιστεί ο ξενοδοχειακός χάρτης. Παράλληλα βλέπουμε ότι το brand Ελλάδα κερδίζει συνεχώς αυξανόμενη αναγνώριση διεθνώς, ενώ είναι αρκετά έντονη και η παρουσία της στα διεθνή τουριστικά φόρουμ.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί, ότι η τεράστια συμβολή του εισερχόμενου τουρισμού στην εθνική μας οικονομία έγινε ευρέως αντιληπτή κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, δεδομένου ότι υπήρξε η κύρια δίοδος αύξησης των εξαγωγών (υπηρεσιών) προκειμένου να βελτιωθεί το εμπορικό μας ισοζύγιο και βεβαίως η είσπραξη συναλλάγματος. Ας μην ξεχνάμε ότι εισερχόμενος τουρισμός έχει πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο καθόσον ενεργοποιεί σχεδόν όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Επίσης, σημαντικό ρόλο στη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος παίζει κατά τη γνώμη μου και η ενασχόληση της νέας γενιάς των οικογενειακών επιχειρήσεων, καθόσον εφαρμόζουν βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, ενώ ακολουθεί τις ραγδαίες εξελίξεις στις τάσεις του παγκόσμιου τουρισμού.
Ιδιαίτερα σημαντικό φυσικά είναι και το γεγονός ότι η χώρα αποτελεί μέρος του σχεδιασμού διεθνών αλυσίδων, κάτι το οποίο υστερούσαμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Επιπρόσθετα, θεωρώ ότι είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι την τελευταία 10ετία έχει γίνει αντιληπτή η συνεισφορά του κλάδου από την Πολιτεία και έχουν δοθεί αρκετά αναπτυξιακά κίνητρα. Παρόλα αυτά, πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά κυρίως όσον αφορά θέματα υποδομών και βεβαίως επιτακτικός είναι ο απεγκλωβισμός από τις αγκυλώσεις και χρόνιες παθογένειες της ελληνικής γραφειοκρατίας οι οποίες δημιουργούν μεγάλες καθυστερήσεις και προσκόμματα στην υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων και φυσικά  σημαντικός είναι ο ενεργότερος ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τέλος, θεωρώ ότι είναι επιτακτική η διεύρυνση και αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, όπως επίσης και η λήψη άμεσων μέτρων και ενεργειών προκειμένου να δοθεί μια λύση στο μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης στελεχών και προσωπικού, το οποίο δυστυχώς υποβαθμίζει το τουριστικό προϊόν.

Πόσο σας επηρέασαν, επιχειρηματικά μιλώντας, οι πρόσφατες συγκυρίες, της πανδημίας και του πολέμου;

Η πανδημία και κυρίως η πρώτη περίοδος, ήταν κάτι το οποίο δεν είχε προηγούμενο, αφού κυριολεκτικά πάγωσε σχεδόν το σύνολο της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας ενώ οι πολίτες κλήθηκαν να αυτοπεριοριστούν και να σταματήσουν κάθε κοινωνική συναναστροφή. Ας μην ξεχνάμε ότι τα διεθνή ταξίδια επιτράπηκαν τον Ιούλιο του 2020 (όταν πχ η τουριστική σαιζόν στην Κρήτη συνήθως ξεκινάει τον Απρίλιο). Παρά την αρχική ανασφάλεια και αβεβαιότητα και φυσικά τον φόβο για κάτι άγνωστο, στην πορεία με πολύ προσεκτικό προγραμματισμό συνεχίσαμε ακάθεκτοι το επενδυτικό μας πλάνο, ενώ ακόμα και το καλοκαίρι του 2020 ανοίξαμε όλα μας τα ξενοδοχεία με απόλυτη προσήλωση στα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να εξάρω τον επαγγελματισμό όλων των εργαζομένων του ομίλου μας και φυσικά των συνεργατών μας, χωρίς τη συμβολή των οποίων αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει εφικτό. Οι Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν μάθει στα δύσκολα. Η πανδημία επήλθε μετά από μια τεράστια 10ετή οικονομική κρίση. Συνεπώς η ικανότητα στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων της υγιούς επιχειρηματικής κοινότητας βοήθησε πολύ ώστε να ξεπεραστούν -τολμώ να πω- με αρκετή επιτυχία τα προβλήματα που προέκυψαν από διαδοχικές κρίσεις.

Ποια μέτρα κληθήκατε να λάβετε για να ξεπεράσετε τις δυσκολίες και πόσο πιστεύετε πως έχουν αποκατασταθεί τα πράγματα;

Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε πολύ στενή συνεργασία των φορέων του τουρισμού σε τοπικό και εθνικό επίπεδο τόσο με την Κεντρική Διοίκηση όσο και με τις υγειονομικές αρχές, με αποτέλεσμα να προσδιοριστούν άμεσα υγειονομικά πρωτόκολλα τα οποία τηρήθηκαν θεωρώ από όλες τις επιχειρήσεις και έτσι η χώρα είχε τη δυνατότητα να ανοίξει τις πύλες της επιτυχώς στο εξωτερικό, ενώ υπήρξε και μεγάλη βοήθεια του κλάδου από την Πολιτεία.
Η καλή οργάνωση και προετοιμασία είχε σαν αποτέλεσμα η χώρα να εκλαμβάνεται σαν ασφαλής προορισμός για τους αλλοδαπούς επισκέπτες και έτσι να οδηγηθήκαμε σε μια επιτυχημένη -για τα δεδομένα- σαιζόν το 2020. Αυτή η καλή εικόνα σαφέστατα βοήθησε και την επόμενη χρονιά, ενώ η διαχείριση αυτής της κρίσης απέδειξε περίτρανα ότι η καλή συνεργασία και προετοιμασία μπορεί να φέρει άριστα αποτελέσματα και να αποτελέσει παρακαταθήκη για περαιτέρω ανάπτυξη.
Θέλω να πιστεύω ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας.

 Ο εναλλακτικός τουρισμός φαίνεται πως είναι το επόμενο βήμα σε παγκόσμιο επίπεδο (αγροτουρισμός, αθλητικός τουρισμός, ιαματικός τουρισμός κλπ). Ποια στοιχεία είναι εκείνα που διαθέτει η Ελλάδα και ειδικά η Κρήτη που μπορούν να μας φέρουν στην πρώτη γραμμή επιλογής των υποψήφιων παραθεριστών;

Πράγματι, υπάρχει μια παγκόσμια τάση στον λεγόμενο βιωματικό τουρισμό. Για την Ελλάδα και ιδιαίτερα για την Κρήτη, αυτό θεωρώ ότι αποτελεί ένα προνομιακό πεδίο καθώς έχει ανεξάντλητες πηγές για όλα τα είδη θεματικού τουρισμού και μπορεί να διαφοροποιηθεί και να προσφέρει ανεπανάληπτες εμπειρίες ζωής.
Σκεφτείτε ότι πολλά μέρη του κόσμου, τα οποία αποτελούν πόλο έλξης μεγάλης μερίδας εύπορων κατά κανόνα ταξιδιωτών, δεν έχουν ούτε ένα μικρό κλάσμα του περιβάλλοντος, ιστορίας, πολιτισμού, γαστρονομίας κλπ. της χώρας μας.
Συνεπώς είναι ένα πεδίο το οποίο θα πρέπει σαφώς να εκμεταλλευτούμε σαν χώρα και το οποίο θα βοηθήσει στην περαιτέρω διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος καθώς και στην ισόρροπη ανάπτυξη κι άλλων περιοχών οι οποίες δεν είναι στον τουριστικό χάρτη.
Η Κρήτη ειδικά, λόγω του μεγέθους και ειδικών χαρακτηριστικών όπως αναφέρθηκαν προηγουμένως καθώς και των υποδομών που διαθέτει (ιδίως μετά την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου και του νέου αεροδρομίου) έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που την κατατάσσουν πολύ ψηλά στη λίστα επιλογής.

Μπορεί η Κρήτη να υποστηρίξει τον ετήσιο τουρισμό και ποιες ενέργειες μπορούν και πρέπει να γίνουν σχετικά;

Κοιτάξτε, αυτή είναι μια συζήτηση η οποία γίνεται εδώ και πολλά χρόνια και απασχολεί όλους τους φορείς και επαγγελματίες. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι ένα στοίχημα το οποίο εάν κερδηθεί θα έχει τεράστιο θετικό αντίκτυπο στην τοπική κοινωνία και οικονομία, θα αμβλύνει πολλά από τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την εποχική λειτουργία και κυρίως θα αποτελεί τεράστιο επιπλέον κίνητρο για τους νέους ανθρώπους να προτιμήσουν τον τουριστικό κλάδο για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Συγκεκριμένα η Κρήτη, ίσως όχι στο σύνολό της αλλά σε μεγάλο ποσοστό, σαφέστατα θα μπορούσε να υποστηρίξει μια 12μηνη λειτουργία. Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση αλλά είναι σχετικά περιορισμένες για τα μεγέθη της αγοράς.
Για να γίνει εφικτή η ετήσια λειτουργία, κατά τη γνώμη μου χρειάζονται ισχυρότατα κοστολογημένα κίνητρα (φορολογικά, ασφαλιστικά, αεροπορικές μεταφορές κλπ) προκειμένου να μπορέσει το τουριστικό προϊόν να είναι ανταγωνιστικό και έτσι ο επισκέπτης να επιλέξει να ταξιδέψει off season αλλά και ο επιχειρηματίας να μπορεί κρατήσει ανοικτή την επιχείρησή του είτε είναι ξενοδοχείο, είτε mini market, εμπορικό κατάστημα, επισιτισμός κλπ.
Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να προσεγγισθεί από μηδενική βάση και με ‘’out of the box’’ προτάσεις από όλους τους φορείς με ρεαλισμό το συντομότερο δυνατόν, καθώς το momentum είναι πολύ ισχυρό.

Ποιες εθνικότητες επισκέπτονται φέτος περισσότερο την Κρήτη από την εικόνα που έχετε ως τώρα διαμορφώσει;

Οι αλλοδαποί επισκέπτες της Κρήτης προέρχονται κυρίως από την κεντρική και βόρεια Ευρώπη με μεγαλύτερες αγορές εκείνες της Αγγλίας, Γερμανίας, Γαλλίας, Benelux, Αυστρία, Ελβετία και Σκανδιναβικές χώρες. Ιδιαίτερη παρουσία έχει επίσης το Ισραήλ καθώς και οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Προφανώς φέτος δεν έχουμε επισκέπτες από τη Ρωσία λόγω του πολέμου.

Ποια είναι τα δικά σας σχέδια για το μέλλον ως προς το τουριστικό επιχειρείν;

Αυτή τη στιγμή σαν όμιλος έχουμε ένα ευρύ επενδυτικό πλάνο για την ολική ανακαίνιση του ξενοδοχείου Golden Star στην περιοχή της Ανάληψης Χερσονήσου σε ξενοδοχείο 5* με νέο όνομα SENSEANA Sea Side Resort & Spa δυναμικότητας 180 δωματίων καθώς και την πλήρη ανακαίνιση και μετατροπή σε 5* του ξενοδοχείου King Minos Palace στην περιοχή του Λιμένα Χερσονήσου το οποίο εξαγοράστηκε φέτος δυναμικότητας 141 δωματίων, bungalows και σουιτών (το ξενοδοχείο θα μετονομαστεί σε KING MINOS RETREAT Resort & Spa). Και τα δύο αναμένεται να ανοίξουν τις πύλες τους  την επόμενη σαιζόν (Μάιος 2023).

Τι οραματίζεστε για το μέλλον της Κρήτης και της χώρας ως τουριστικό προϊόν;

Το έθνος μας αποτελεί το λίκνο του δυτικού πολιτισμού και το σπίτι της Δημοκρατίας και δεν είναι υπερβολή να πούμε οτι η Ελλάδα με τα όμορφα νησιά της είναι μια από τις πιο όμορφες χώρες στον κόσμο.

Οραματίζομαι λοιπόν την περαιτέρω αναγνώριση της χώρας μας και κατ’επέκταση της Κρήτης ως διεθνή τουριστικά brands μιας και ο “παράδεισος” των ιστορικών μας μνημείων, των πανέμορφων παραλιών μας και της απαράμμιλης γαστρονομίας μας, σε όλα τα μήκη και πλάτη της χώρας, μπορεί να προσφέρει ακόμη και στους πιο απαιτητικούς επισκέπτες μας μοναδικές εμπειρίες.

Τρυπάκη Φωτεινή
Διευθύνουσα Σύμβουλος Ξενοδοχειακού & Ενεργειακού Ομίλου
GOLDEN Hotels & Resorts (Οικογένεια Δημητρίου Τρυπάκη)