Οικογένεια Ορφανάκη: Η κεντρική ιδέα που μας διέπει είναι Φιλοξενία, Απλότητα, Αυθεντικότητα, Ευεξία

oikogeneia-orfanaki-i-kentriki-diea-pou-mas-diepei-einai-filoksenia-aplotita-authentikotita-eueksia
ΔΕΥΤΕΡΑ, 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022

Η οικογένεια Ορφανάκη δραστηριοποιείται στον χώρο της φιλοξενίας στην Κρήτη. Με τη σεζόν να έχει μόλις ολοκληρωθεί μάς μιλούν για την φιλοσοφία των καταλυμάτων τους, την ιστορία πίσω από το εμβληματικό Acro, το παρόν και το μέλλον του τουρισμού και το όραμά τους για την Κρήτη και τις επιχειρήσεις τους.

Στην Χριστίνα Χρυσανθοπούλου /  [email protected]

Η οικογένειά σας έχει μια μακρά πορεία στον χώρο της φιλοξενίας. Τι σημαίνει για εσάς ο όρος «φιλοξενία»; 

Βρισκόμαστε στον χώρο της φιλοξενίας πάνω από 30 χρονιά. Όταν στην πρώτη μας ξενοδοχειακή μονάδα οι πελάτες μας κατέφθαναν ως καλεσμένοι και από καλεσμένοι έφευγαν ως εγκάρδιοι φίλοι, καταλάβαμε ότι κάναμε κάτι που αγαπούσαμε πολύ και το ένιωθαν και οι ίδιοι.  

Η φιλοξενία δεν είχε ποτέ επιτηδευμένο χαρακτήρα μα πάντα αβίαστο και αυθεντικό. Αισθανόμασταν ότι είναι κάτι που είναι στη φύση μας και στο αίμα μας. 

Οι καλεσμένοι ένιωθαν σαν στο σπίτι τους από την πρώτη κιόλας στιγμή και για κάποιους παραμένει ο μόνιμος καλοκαιρινός τους προορισμός μέχρι και σήμερα. Το δεύτερο σπίτι τους.  

Όταν οι επενδύσεις εξελίχτηκαν και κατασκευάστηκαν ακόμη 2 ξενοδοχειακές μονάδες, το αίσθημα φιλοξενίας δεν απόψε να υπάρχει, αντιθέτως μεγάλωσε ακόμη περισσότερο και οι καλεσμένοι/φίλοι πολλαπλασιάστηκαν ανά τα χρονιά. Το επίπεδο φυσικά άλλαζε και οι υπηρεσίες εμπλουτίζονταν όμως η αγάπη για την δουλειά παρέμενε ακονιστή. Η αυθεντικότητα και το πάθος αυτό παραμένει ως σήμερα το ίδιο και έχει μεταφερθεί και στις επόμενες γενιές αναλλοίωτο. Για αυτό μέχρι και σήμερα δεν χρησιμοποιούμε τη λέξη πελάτης αλλά καλεσμένος. Οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ καλεσμένου και προσωπικού ενός ξενοδοχείου κατά την παραμονή του είναι αυθεντικές και οι αποχαιρετισμοί σχεδόν πάντα συγκινητικοί. 

Πώς προέκυψε το Acro και ποια βήματα ακολουθήσατε για την υλοποίηση ενός τέτοιου επιχειρηματικού πλάνου;  

Το Acro ως ιδέα γεννήθηκε εξαιτίας της άγριας χερσονήσου πάνω στην όποια χτίστηκε. Η τοποθεσία έπαιξε μεγάλο ρόλο για το καθολικό concept του ξενοδοχείου.  

Θέλαμε εξ αρχής να δημιουργήσουμε ένα boutique resort που να εναρμονίζεται πλήρως στο τοπίο, και σχεδόν θα εξαφανίζεται μέσα σε αυτό, δίνοντας την αίσθηση της απόλυτης ηρεμίας και ιδιωτικοτητας. Η ιδιωτικοτητα ήταν ο θεμέλιος λίθος του project καθώς είναι κάτι που το ξεχωρίζει και το διαφοροποιεί. Η αρχιτεκτονική είναι τέτοια που εντάσσει απόλυτα το κτίριο στο φυσικό βραχώδες τοπίο,  ενώ βρίσκεται σε διαρκή «συνομιλία» με τη φύση μέσα από τις επιλογές των υλικών, των υφών και των χρωμάτων του.  

Ως αρχική ιδέα ήταν η δημιουργία ενός περιτέχνου και απόκρημνου καταφυγίου με ανεμπόδιστη θεά στη θάλασσα και με απολυτή ιδιωτικότητα..  

To design του ξενοδοχείου βασίζεται στην αρμονική σύνδεση μεταξύ του οργανικού παραδοσιακού αλλά και σύγχρονου design, σε συνδυασμό με την αγριότητα του κρητικού τοπιού στο οποίο χτίστηκε. Η ανεπιτήδευτη  πολυτέλεια ήταν ο φάρος μας καθ’ όλη τη διαδικασία δημιουργίας του project.  

Από τα κατασκευαστικά του υλικά μέχρι τις υπηρεσίες, τα amenities, το φαγητό και την προσέγγιση στην ευεξία και το wellbeing.  

Στο Acro δίνεται μεγάλη έμφαση στο κομμάτι της ευεξίας και της γαστρονομίας. Μιλήστε μου για το πώς εκφράζεται αυτό αλλά και για το πώς προέκυψε;  

Το Acro άνοιξε της πόρτες του σε μια περίοδο οπού λέγω πανδημίας νέες ανάγκες και τουριστικές τάσεις αναδυθήκαν, με πρωταγωνιστές τον τουρισμό υγείας και ευεξίας.  

Η ευεξία είναι κάτι καθολικό. Έχει να κάνει με το τι τρώμε, πώς κοιμόμαστε, τι πληροφορίες και εξωτερικά ερεθίσματα καταναλώνουμε καθημερινά μέχρι το αποτύπωμά μας... το wellness, έκτος από τάση είναι και τρόπος ζωής. Το Acro κατασκευάστηκε με γνώμονα το σεβασμό στο περιβάλλον που χτίστηκε. Από τα κατασκευαστικά του υλικά μέχρι την προσέγγιση του στη γαστρονομία και την  φιλοξενία, έχει ως βασικό κριτήριο να αναδείξει τον τοπικό πλούτο και ιστορία της Κρήτης. 

Στο εστιατόριο μας, Cremnos, ο σεφ καλεί πολλούς ντόπιους παραγωγούς για να προμηθευτεί τα προϊόντα τους στηρίζοντας τις ελληνικές πρώτες ύλες, αλλά κυρίως ανακαλώντας τα παιδικά του βιώματα, όταν τριγυρνούσε στα χωράφια και έκοβε τα φρούτα απευθείας από το δέντρο. Η ευεξία βρίσκεται στο αγνό, απλό, καθαρό,  καλομαγειρεμενο σπιτικό φαγητό που λειτουργεί σαν γιατροσόφι για το σώμα και το πνεύμα.  

Οι επισκέπτες μας απολαμβάνουν την απόλυτη ιδιωτικότητα που τους προσφερει το Αcro. Καθώς είναι απομονωμένο και χτισμένο πάνω σε ένα βράχο, με ανεμπόδιστη θεά στη θάλασσα, με τα αρώματα κρητικών βοτάνων να τους κατακλύζουν από τους βοτανόκηπους σε κάθε ιδιωτική αυλή, το προσωπικό διακριτικά να δίνει τόση προσοχή στη λεπτομέρεια, την υπέροχη ελληνική κουζίνα, ακόμη και τις επισκέψεις από μικρές κατσίκες ελεύθερης βοσκής που τους επισκέπτονται στον κήπο τους σκαρφαλώνοντας στα απόκρημνα βράχια, υπάρχει μια γαλήνια αγριάδα στο τοπίο, τόσο σπάνια και εντυπωσιακή που σου προκαλεί δέος.

Είναι ο εναλλακτικός τουρισμός ένας τομέας όπου πρέπει να γίνει επένδυση σε επίπεδο ιδιώτη αλλά και ευρύτερο;  

Για εμάς το Αcro ήταν απόδειξη ότι ο εναλλακτικός τουρισμ’ος είναι το παρόν και το μέλλον. Με γνώμονα τον σεβασμό προς τη φύση και την ιστορία του εκάστοτε προορισμού.  

Ο εναλλακτικός τουρισμός προσφέρει μια προσωπική εμπειρία που δεν είναι συγκρίσιμη. Όταν ταξιδεύεις και έρχεσαι σε επαφή με την τοπική κουλτούρα, την γαστρονομία, τη φύση, τον καθαρό φρέσκο αέρα και την ηρεμία, αυτό προσφέρει σωματική, ψυχική και πνευματική αναζωογόνηση. Αποκομίζεις εικόνες μοναδικές και αυθεντικές που δεν μπορείς να τις ανταλλάξεις ούτε να τις αναβιώσεις πουθενά αλλού. Είναι απόκτημά σου και περιουσία σου.  

Ποια εικόνα έχετε αποκομίσει ως τώρα ως προς την τουριστική κίνηση στην Κρήτη; Ποιες εθνικότητες κυρίως επέλεξαν Κρήτη και τα ξενοδοχεία σας; 

Η Κρήτη είναι από τους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως. Το φετινό καλοκαιρι είχαμε ρεκόρ αφίξεων στο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, με 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες το πρώτο 7μηνο του 2022. Οι επισκέπτες μας ήταν κυρίως Γερμανοί,  Βρετανοί, Γάλλοι, Ισραηλινοί, αλλά και αρκετοί Άραβες, Αμερικανοί, Αυστραλοί & Δανοί. 

Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική η τουριστική κίνηση στην Κρήτη ως τώρα. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και είναι αρκετά δημοφιλής προορισμός εδώ και χρόνια. Η προτίμηση αυτή φαίνεται εμπράκτως καθώς και τον Οκτώβρη ακόμη τα ξενοδοχεία έχουν μεγάλες πληρότητες και προσελεύσεις. Αυτό μας κάνει να ελπίζουμε πως η επιμήκυνση της σεζόν είναι ένα εφικτό και βιώσιμο σενάριο. 

Πώς σας επηρέασε η πανδημία και τα χρόνια του εγκλεισμού, ως προς τις τουριστικές σας επιχειρήσεις; 

Η πανδημία άλλαξε άρδην τα δεδομένα και τα πλάνα μας.  

Όλα ήταν τόσο ρευστά και απρόβλεπτα. Όμως πήραμε το ρίσκο να συνεχίσουμε το έργο με όλες τις δυσμενείς συνθήκες και εμπόδια. Πήρε παραπάνω χρόνο, με επιπλέον πίεση, αβεβαιότητα και άγχος, όμως είχαμε πάντα αισιοδοξία. Το προσωπικό μας και οι άνθρωποι που εργάζονται μαζί μας χρόνια ήταν κινητήριος δύναμη ώστε να μην σταματήσει το έργο και τα ξενοδοχεία να ζεστάνουν τις μηχανές τους και να λειτουργήσουν ξανά όπως και έγινε τη σεζόν 2020 και 2021.  Προσαρμοστήκαμε στη νέα συνθήκη κάνοντας το οpening του Acro στο απόγειο της πανδημίας καθώς το 2021 ήταν η πρώτη χρονιέ λειτουργίας του και υπήρχαν μεγάλες προκλήσεις. Αν και είχε αρκετές δυσκολίες, η πρώτη σεζόν στέφθηκε με επιτυχία και ήμασταν όλοι πολύ ευχαριστημένοι.  

Η ενεργειακή κρίση είναι κάτι που σας θορυβεί δυσκολιών που αναπότρεπτα θα επιφέρει;  

Η ενεργειακή κρίση αναπόφευκτα θορυβεί όλους μας. Οι επιπτώσεις είναι άμεσες, τόσο στους ιδιώτες όσο και στον επιχειρηματικό κόσμο. Το ζητούμενο εκ των πραγμάτων είναι η προσαρμοστικότητά μας σε αυτό και πόσο άμεσα μπορεί να συμβεί. Εμείς σχεδιάζουμε τις ενέργειες μας σε δύο άξονες: αφενός της μείωσης του κόστους ενέργειας των μονάδων μας αξιοποιώντας τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και αφετέρου της προώθησης των ξενοδοχειακών μας μονάδων σε καλεσμένους των οποίων το ενεργειακό κόστος θα είναι εξαιρετικά υψηλό στον τόπο διαμονής τους.

Παράλληλα, προχωράμε σε δύο επιπλέον πιστοποιήσεις κάτω από την ομπρέλα των οποίων θα γίνουν αυτά του περιβαλλοντικού συστήματος ποιότητας ISO 14000 και του green key.

Μετά από ένα ελπιδοφόρο καλοκαίρι, βάσει των στοιχείων που έχουμε ως τώρα, πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί το τουριστικό γίγνεσθαι για την Ελλάδα από εδώ και πέρα;  

Αναμφισβήτητα οι παγκόσμιες μεταβολές στην υγεία, το περιβάλλον, την ενέργεια αλλάζουν τους συσχετισμούς και δημιουργούν νέες τάσεις στις αγορές. Εμείς, παρακολουθούμε και αφουγκραζόμαστε τις τάσεις, τις ανάγκες των καλεσμένων μας και τις ιδέες και εισηγήσεις των ανθρώπων μας πάντα πιστοί και συνδεδεμένοι στην κεντρική ιδέα που μας διέπει: φιλοξενία, απλότητα, αυθεντικότητα, ευεξία!

Εκτιμούμε ότι περισσότερες επιχειρήσεις του τουριστικού χώρου θα κάνουν στρέψη ή θα δημιουργηθούν εκ νέου γύρω από μια τέτοια ιδέα! 

Ποιες ενέργειες έχετε εφαρμόσει οι ίδιοι και σκοπεύετε να εφαρμόσετε στην πορεία προς αυτή την κατεύθυνση προόδου; 

Στο πλαίσιο ενός ευρύτερου επενδυτικού σχεδιασμού, αξιοποιώντας τις κρατικές ενισχύσεις, αλλά και με ίδιους πόρους, εναρμονίζουμε τις επενδύσεις μας με το κεντρικό concept που αποτελεί πλέον για εμάς ένα επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης, προόδου και σεβασμού στους καλεσμένους μας.

Επιπρόσθετα, ενισχύουμε την κατεύθυνση αυτή υιοθετώντας ένα συγκεκριμένο πλάνο αειφορίας [sustainability plan]. 

Το πρόγραμμά μας αναπτύσσεται σε τρείς άξονες άνθρωπος - περιβάλλον - κοινωνία.

Στο πλαίσιο αυτό συλλέγουμε εξοπλισμό από τα ξενοδοχεία μας και τα διαθέτουμε σε κοινωφελείς ανθρωπιστικούς φορείς, στην εκκλησία αλλά και στοχευμένα σε οικογένειες που έχουν αποδεδειγμένα ανάγκη. Ενισχύουμε με οργανωμένες δεντροφυτεύσεις το φυσικό περιβάλλον γύρω από τα ξενοδοχεία μας. Παρέχουμε βοήθεια σε ειδικά γεγονότα μέσω των ανθρώπων μας που διαθέτουν τεχνική γνώση.

Σιτίζουμε απευθείας καθημερινά οικογένειες που το έχουν ανάγκη. Ενισχύουμε οικονομικά, παιδιά εργαζομένων μας που επιτυγχάνουν τους στόχους των σπουδών τους και άλλα.

Ποιες ενέργειες κρίνετε πως πρέπει να γίνουν σε επίπεδο τοπικό (Κρήτης) για την αξιοποίηση του τουριστικού πλεονεκτήματος της χώρας;  

Η Κρήτη είναι ένας διακεκριμένος τουριστικός προορισμός. Δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να βιώσει πολύπλευρες εμπειρίες και να τις συνδυάσει ανάλογα με τις προτιμήσεις του.

Ωστόσο, είναι αναγκαίο για να αναδειχθεί ως brand name η Κρήτη, να υπάρξει ουσιαστική και τεχνοκρατικά ολοκληρωμένη για να είναι αποδοτική η συνεργασία φορέων, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, επιχειρήσεων κ.ά. Για να αξιοποιήσουμε το τουριστικό μας πλεονέκτημα πρέπει να σκεφτούμε και να δράσουμε με όρους marketing! Να έχουμε ταυτότητα που θα μας διέπει.

Πολύ συνοπτικά, οφείλουμε με τεχνοκρατικό τρόπο:

Α. Να εντοπίσουμε ποια είναι,

Β. Πώς μπορεί να αναδειχθεί,

Γ. Να συγχρονιστούμε με την έξυπνη εξειδίκευση της Περιφέρειάς μας,

Δ. Να εστιάσουμε στο κοινό που απευθυνόμαστε, και στη συνέχεια

Ε. Να προχωρήσουμε σε προσαρμογές και εξωστρέφεια

Η Κρήτη είναι ένας προορισμός για όλες τις εποχές. Πιστεύετε πως προβάλλεται αρκούντως στο εξωτερικό; Τι θα μπορούσε να γίνει σχετικά;  

Οι εποχές στην Κρήτη είναι αλήθεια πως έχουν έντονη διαφοροποίηση, και μαζί με αυτό δίνουν τη δυνατότητα στον επισκέπτη κάθε εποχής να απολαύσει διαφορετικές εμπειρίες ανάλογα με το τι επιθυμεί. Για παράδειγμα, το φθινόπωρο γίνονται πολλές δραστηριότητες τοπικού χαρακτήρα στο νησί [άνοιγμα κρασιών, ρακοκάζανα, ελαιοκομία] σε συνδυασμό με ζεστές ημέρες χαλάρωσης και αναζωογόνησης του επισκέπτη που ενισχύουν την εμπειρία του.

Ωστόσο, αυτό δεν προβάλλεται αρκούντως στο εξωτερικό. Παράλληλα, έχουμε ακόμα ζητήματα υποδομών, όπως το νεό διεθνές αεροδρόμιο, το οδικό μας δίκτυο και η προσβασμότητα στις τουριστικές επιχειρήσεις που η πολιτεία οφείλει να ενσκήψει και να επιταχύνει αποτελεσματικά.

Τα ξενοδοχεία σας έχουν λάβει βραβεύσεις κατά καιρούς. Ποια στοιχεία είναι εκείνα που οδήγησαν σε αυτή την διάκριση;  

Διαθέτουμε και επικαιροποιούμε αρκετά χρόνια τις βασικές πλέον για εμάς πιστοποιήσεις που ελέγχονται από διαπιστευμένους φορείς: ISO 9001:2015, ISO 22000:2018, we do local, σήμα «ΚΡΗΤΗ», Ελληνικό πρωινό.

Επιπρόσθετα έχουμε λάβει βραβεύσεις στα Greek hotel of the year 2022 στις κατηγοριες new hotel/ resort , wellness hotel /resort, eco-friendly accommodation, design hotel/ resort.

Ποια τα επερχόμενα επαγγελματικά σας πλάνα;  

Τα επόμενα επαγγελματικά μας πλάνα αφορούν στον τομέα της φιλοξενίας.

Σκοπεύουμε να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο περιβάλλον και την προστασία του με «πράσινες» πρακτικές και επενδύσεις, και σχετική πιστοποίηση. Και επίσης, σκοπεύουμε να εστιάσουμε ακόμα περισσότερο στους ανθρώπους μας, στη βελτίωση της εμπειρίας τους μαζί μας και στη μεταξύ μας δέσμευση, στην εκπαίδευσή τους και στην απόκτηση περισσότερων βελτιωμένων δεξιοτήτων που θα βοηθά τόσο τους καλεσμένους μας όσο και την ομάδα μας.