Τι θα συμβεί αν δεν βάλετε το κινητό σας σε λειτουργία πτήσης στο αεροπλάνο;

aeroplano-leitourgia-ptisis
ΤΕΤΑΡΤΗ, 28 ΜΑΙΟΥ 2025

Η πρώτη σκέψη όλων πάει κάπου κοντά στο Mayday: Air Disasters. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν πρόκειται να πρωταγωνιστήσετε σε ταινία καταστροφής. Πιθανότατα.

Πόσες φορές θέλετε να παρακούσετε την οδηγία να βάλετε το κινητό σας σε λειτουργία πτήσης κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού, αλλά δεν το κάνετε γιατί δεν θέλετε να είστε εσείς η αιτία του επόμενου “Lost”; H αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ακριβώς τους λόγους πίσω από αυτόν τον κανόνα, ενώ αρκετοί ξεχνούν να το ενεργοποιήσουν. Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα όταν δεν το κάνουμε; Εξαρτάται από το ποιον θα ρωτήσετε, σύμφωνα με δημοσίευμα του Travel+Leisure.

«Δεν συμβαίνει απολύτως τίποτα», λέει ο Gary Coxe, πιλότος και εκπαιδευτής πτήσεων με περισσότερες από 7.000 ώρες πτήσης, σε αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Αντίστοιχα, μηχανικός αεροπορικής εταιρείας στις ΗΠΑ που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, συμφωνεί με αυτή την άποψη. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότεροι ειδικοί στον τομέα της αεροπλοΐας παραδέχονται πως είναι καλύτερο (αν και όχι κρίσιμο) να βάζουμε το κινητό μας σε λειτουργία πτήσης.

«Όχι, το αεροπλάνο σας δεν θα πέσει και δεν θα προκληθεί βλάβη στα συστήματα του αεροσκάφους. Ωστόσο, υπάρχει η πιθανότητα παρεμβολών στα ακουστικά του πιλοτηρίου», εξηγεί ένας αμερικανός πιλότος και βετεράνος του στρατού, γνωστός στο TikTok ως PerchPoint. Το βίντεό του από τον Δεκέμβριο του 2024 για τη λειτουργία πτήσης έγινε viral με πάνω από 1,2 εκατομμύρια προβολές.

Όπως αναφέρει, ακόμη κι αν τρεις ή τέσσερις επιβάτες σε ένα Boeing 737 έχουν τα κινητά τους σε κανονική λειτουργία, η προσπάθειά τους να συνδεθούν σε δίκτυο κινητής τηλεφωνίας μπορεί να δημιουργήσει ραδιοπαρεμβολές στα ακουστικά των πιλότων. Οι πιλότοι βασίζονται στις επικοινωνίες με τον πύργο ελέγχου, ειδικά κατά την απογείωση και την προσγείωση, όταν σημειώνονται τα περισσότερα αεροπορικά ατυχήματα. Αν και οι παρεμβολές δεν διακόπτουν εντελώς τον ήχο, τον καθιστούν λιγότερο καθαρό. Ο PerchPoint το παρομοιάζει με τον ενοχλητικό βόμβο ενός κουνουπιού: «Δεν είναι επικίνδυνο, αλλά είναι ενοχλητικό».

Υπάρχει πραγματικά κίνδυνος;
Όταν το Travel + Leisure ζήτησε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) να σχολιάσει αν έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου η μη χρήση της λειτουργίας πτήσης προκάλεσε ατύχημα, εκπρόσωπος της υπηρεσίας αρνήθηκε να απαντήσει. Ωστόσο, η FAA επιμένει ότι η χρήση κινητών και άλλων προσωπικών ηλεκτρονικών συσκευών επιτρέπεται μόνο όταν δεν επηρεάζεται η ασφάλεια ή οι επικοινωνίες του αεροσκάφους. Η FAA ακολουθεί τις οδηγίες της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών (FCC), η οποία το 1991 απαγόρευσε πλήρως τη χρήση κινητών εν πτήσει, λόγω του φόβου παρεμβολών σε κρίσιμα όργανα των αεροσκαφών.

Το 2013, η FCC επανεξέτασε το ζήτημα, αναγνωρίζοντας ότι η τεχνολογία είχε προχωρήσει αρκετά ώστε να επιτρέπεται η χρήση κινητών με ενεργοποιημένη τη λειτουργία πτήσης. Μάλιστα, τότε αναφέρθηκε ότι πολλές χώρες έχουν εγκαταστήσει ήδη ειδικά συστήματα σε αεροσκάφη που αποτρέπουν τις παρεμβολές, χωρίς να έχουν αναφερθεί προβλήματα. Παράλληλα, έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) αποκάλυψε πως από το 2003 έως το 2009 υπήρξαν μόλις 29 ύποπτα περιστατικά παρεμβολών από κινητές συσκευές.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
Σήμερα, οι επιβάτες σε πτήσεις εντός Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υποχρεούνται να ενεργοποιούν τη λειτουργία πτήσης. Ανάλογα με την πολιτική της αεροπορικής εταιρείας, μπορούν ακόμα και να στείλουν μηνύματα ή να δεχτούν κλήσεις. Αυτό είναι εφικτό διότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο ενέκρινε την τεχνολογία 5G εν πτήσει, αλλά την έκανε και υποχρεωτική. Από τον Ιούνιο του 2023, οι αεροπορικές εταιρείες των κρατών-μελών της ΕΕ οφείλουν να εξοπλίζουν τα αεροσκάφη τους με ειδικά δίκτυα μέσω δορυφόρου (γνωστά ως “picocell”), τα οποία λειτουργούν ως μικρές φορητές κεραίες.

Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές 5G συχνότητες είναι διαφορετικές από τις αμερικανικές. Λειτουργούν σε χαμηλότερες συχνότητες, που δεν παρεμβαίνουν στα συστήματα των αεροσκαφών. Αντιθέτως, στις ΗΠΑ, οι 5G συχνότητες είναι υψηλότερες και ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα, γι’ αυτό και η FAA δεν έχει ακόμα προχωρήσει σε αντίστοιχες ρυθμίσεις από το 2017.

Τι μπορεί να συμβεί αν αγνοήσετε τις οδηγίες
Σίγουρα δεν θα σας περιμένει η αστυνομία στο αεροδρόμιο, ωστόσο υπάρχουν παραδείγματα επιβατών που τιμωρήθηκαν. Το 2016, ένας βρετανός επιβάτης σε πτήση της Flybe από το Άμστερνταμ στο Έξετερ πλήρωσε πρόστιμο άνω των 600 δολαρίων επειδή αρνήθηκε να υπακούσει. Το 2018, επιβάτιδα αποβιβάστηκε από πτήση στην Ιντιάνα όταν λογομάχησε με αεροσυνοδό σχετικά με τη χρήση του κινητού της.

Τελικά, χρειάζεται;
Παρά την αμφιλεγόμενη φύση του ζητήματος, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να συμμορφώνεστε με τις οδηγίες του πληρώματος. Η λειτουργία πτήσης εμποδίζει το κινητό σας από το να αναζητά συνεχώς σήμα, εξοικονομεί μπαταρία και σας βοηθά να αποσυνδεθείτε λίγο από την καθημερινότητα. Πόσες φορές, άλλωστε, έχετε τη δυνατότητα να ζήσετε χωρίς... παρεμβολές;

Με πληροφορίες από Travel +Leisure

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
ΤΖΟΥΛΙΑ ΤΑΣΩΝΗ
[email protected]