Τι πρέπει να κάνετε αν ακυρωθεί η πτήση σας;

ti-prepei-na-kanete-an-akurothei-i-ptisi-sas-ptisi-sas

ΠΕΜΠΤΗ, 14 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

Τίποτα, μα τίποτα δεν πρόκειται να χαλάσει το πολυαναμενόμενο ταξίδι σας. Και όμως. Μια ψυχρή ανακοίνωση στα μεγάφωνα του αεροδρομίου βάζει τέλος στα μεγαλεπήβολα σχέδιά σας. Η πτήση σας ακυρώνεται. Και τώρα;

Τίποτα, μα τίποτα δεν πρόκειται να χαλάσει το πολυαναμενόμενο ταξίδι σας. Και όμως. Μια ψυχρή ανακοίνωση στα μεγάφωνα του αεροδρομίου βάζει τέλος στα μεγαλεπήβολα σχέδιά σας. Η πτήση σας ακυρώνεται. Και τώρα;

Ο βασικότερος λόγος, για τον οποίο μπορεί να ακυρωθεί μια πτήση είναι οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν είτε στη χώρα της απογείωσης είτε στη χώρα προσγείωσης του αεροπλάνου σας. Πυκνή ομίχλη και περιορισμένη ορατότητα, καταιγίδα (που συνήθως όμως καθυστερεί και σπάνια ματαιώνει μια πτήση) ή πυκνό χιόνι, που ευθύνεται για την ολισθηρότητα των διαδρόμων απογείωσης/ προσγείωσης, μπορεί να ματαιώσουν την πτήση σας και να ανατρέψουν εντελώς το προκαθορισμένο πρόγραμμά σας.

Ωστόσο, τα δικαιώματά σας ως επιβάτη αεροπορικής εταιρείας, είναι πλήρως κατοχυρωμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Διεθνείς Συμβάσεις. Για τον λόγο αυτό, αν η εταιρεία, με την οποία επρόκειτο να ταξιδέψετε, αρνηθεί να σας αποζημιώσει και καταπατήσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τον Κανονισμό 261/2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να την καταγγείλετε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (τηλ: 210 8916150, 210 8916193), η οποία και θα αναλάβει να λύσει το πρόβλημά σας.

Τι θα κάνω αν ακυρωθεί η πτήση μου;

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε., αν ακυρωθεί η πτήση σας, θα πρέπει μέσα σε 7 ημέρες από την ημερομηνία του ταξιδιού σας, να απαιτήσετε πλήρη αποζημίωση.

Η αποζημίωση, οφείλει να καταβληθεί μέσα σε 7 ημέρες από την ημερομηνία που θα ταξιδεύατε και για να τη διεκδικήσετε, θα πρέπει να παραδώσετε το εισιτήριό σας σε άριστη κατάσταση, στην αεροπορική σας εταιρεία.

Αν ωστόσο, ζητήσετε να ταξιδέψετε, κάποια άλλη ημερομηνία είτε με την πρώτη διαθέσιμη επόμενη πτήση, η αεροπορική εταιρεία, θα πρέπει να διαφοροποιήσει το κόστος του εισιτηρίου σας, αν δεν ταξιδέψετε στον αρχικό προορισμό σας. Αν βρίσκεστε στο εξωτερικό, μακριά από τον τόπο διαμονής σας, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να σας προσφέρει δωρεάν φαγητό και κατάλυμα.

Ωστόσο, το δικαίωμα αποζημίωσης χάνεται, αν η αεροπορική εταιρεία έχει ενημερώσει 2 εβδομάδες πριν τον επιβάτη για την ακύρωση (π.χ. λόγω προγραμματισμένης γενικής απεργίας κ.α.) και αν του έχει προσφερθεί η δυνατότητα εναλλακτικής πτήσης.

Και αν η εταιρεία μου αρνηθεί την επιβίβαση στο αεροσκάφος;

Το φαινόμενο της άρνησης επιβίβασης επιβατών στο αεροσκάφος λόγω υπεράριθμης κράτησης θέσεων (overbooking), έχει περιοριστεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα λόγω των προστίμων, που καταβάλλουν οι εταιρείες, όμως, δεν έχει εξαλειφθεί οριστικά.

Έτσι, αν η εταιρεία, σας αρνηθεί λόγω υπαιτιότητάς της να επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος, θα πρέπει να σας αποζημιώσει με 250 ευρώ (για πτήσεις μικρότερες των 1.500 χλμ.), με 400 ευρώ (για πτήσεις από 1.500-3.500 χλμ.) και με 600 ευρώ (για πτήσεις μεγαλύτερες των 3.500 χλμ.).

Τι γίνεται στην περίπτωση που ταξίδευα με πτήσεις ανταπόκρισης;

Οι επιβάτες, που ταξιδεύουν με πτήσεις ανταπόκρισης αντιμετωπίζουν μια διαφορετική πολιτική. Αν λοιπόν, έχουν πραγματοποιήσει ένα μέρος του ταξιδιού και δεν επιθυμούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους μετά την ακύρωση, μπορούν να αποζημιωθούν μέσα σε 7 ημέρες για το υπόλοιπο μισό ταξίδι, που δεν πραγματοποίησαν και να επιστρέψουν στον αρχικό προορισμό τους με δωρεάν πτήση.

Τι ισχύει στην περίπτωση του ταξιδιωτικού πακέτου;

Αν η πτήση, που ακυρώθηκε ήταν μέρος ενός ευρύτερου ταξιδιωτικού πακέτου, που κλείσατε μέσω κάποιου πρακτορείου, ο πράκτορας είναι υπεύθυνος να σας κλείσει μια εναλλακτική πτήση, για να πραγματοποιήσετε το ταξίδι σας. Στην περίπτωση, που ακυρωθεί η πτήση της επιστροφής σας στην πατρίδα, ο πράκτορας ή κάποιος συνεργαζόμενος με αυτόν εταίρος, θα πρέπει να φροντίσει είτε για την εξεύρεση εναλλακτικής πτήσης είτε για τη δωρεάν διαμονή σας σε ξενοδοχείο μέχρι να μπορέσετε να ταξιδέψετε.

Και με την ταλαιπωρία, τι γίνεται; Πρόκειται να αποζημιωθώ;

Η αεροπορική εταιρεία, δεν είναι υποχρεωμένη από τους διεθνείς κανονισμούς να αποζημιώνει τους επιβάτες για την ταλαιπωρία, αν η ακύρωση της πτήσης οφείλεται σε συνθήκες πέρα από τον έλεγχό της, όπως η σφοδρή κακοκαιρία.

Τι γίνεται με τα έξοδα που μπορεί να κάνω όσο καθυστερεί η πτήση μου;

Οι κανονισμοί δεν είναι ιδιαίτερα σαφείς σχετικά με αυτό το θέμα. Συνήθως, όλα εξαρτώνται από το πόσο μεγάλη είναι η καθυστέρηση (π.χ. αν υπερβαίνει τις 5 ώρες) και ποια είναι η διάρκεια της πτήσης. Στους επιβάτες, συνήθως παρέχονται γεύματα και αναψυκτικά, δύο δωρεάν τηλεφωνήματα, δυνατότητα για δωρεάν αποστολή e-mails και fax καθώς και δωρεάν διαμονή σε κοντινό στο αεροδρόμιο ξενοδοχείο σε περίπτωση διανυκτέρευσης και μεταφορά, όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου.