Barbara Hoffmann: «Οι περισσότερες καταστροφές οφείλονται στη φύση του ανθρώπου»
Η Γερμανίδα σκηνοθέτις Barbara Hoffmann επιχειρεί τη θεατρική απόδοση του Βιβλίου της «Αποκάλυψης», εστιάζοντας στο -ιδιαίτερα επίκαιρο- οικονομικό ζήτημα και μιλά στο click@Life για την πολυαναμενόμενη παράσταση.
Η παράσταση παρουσιάζεται στον ιστορικό χώρο του Σπηλαίου του Αγίου Ιωάννη, στην Πάτμο, από τις 26 Ιουλίου έως τις 3 Αυγούστου, στις 9.30 το βράδυ.
Η «Αποκάλυψη», το καταληκτικό βιβλικό κείμενο, έχει διεθνή ακτινοβολία και σημαντική ιστορική αξία και έχει συνδεθεί άρρηκτα με την ιστορία της Πάτμου. Με τη διαχρονικότητά της αγγίζει πολλά σύγχρονα ηθικά, περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά θέματα.
Στη θεατρική απόδοση της «Αποκάλυψης», οι θεατές, αφού περάσουν μια μεγάλη πύλη που έχει το σχήμα ΑΩ, θα μοιραστούν σε 7 διαφορετικές ομάδες θέσεων, κατά συμβολική αντιστοιχία των επτά Εκκλησιών της Μικράς Ασίας.
Εκτός των ελληνικών, αποσπάσματα του έργου θα είναι μεταφρασμένα σε 4 γλώσσες, ενώ έχουν σχεδιαστεί πρωτότυπη μουσική σύνθεση και περίτεχνα κοστούμια για τους 14 ηθοποιούς της παράστασης, με τη διακριτική και ιδιαίτερα προσεγμένη σκηνογραφία του Hans Hoffer, σκηνογράφου και καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών της Βιέννης.
Η Barbara Hoffmann συνεργάζεται με τον -επίσης Γερμανό σκηνοθέτη- Till Sterzenbach στη σκηνοθεσία της παράστασης και, καθώς είναι μόνιμη κάτοικος της Πάτμου, μας μιλά για την ιστορική και την προφητική διάσταση της «Αποκάλυψης».
Ποια είναι η σύνδεση της «Αποκάλυψης» με την ιστορία της Πάτμου;
Η ιστορία αναφέρει ότι ο Ευαγγελιστής Ιωάννης εξορίστηκε στην Πάτμο, και το ίδιο αποτυπώνεται και στο Βιβλίο της «Αποκάλυψης». Έγραψε τα οράματά του στο Ιερό Σπήλαιο της Πάτμου και, έτσι, συνδέθηκε για πάντα με την ιστορία του νησιού.
Η Ιερά Νήσος, όπως αποκαλείται από τους πιστούς, είναι πια ένας παγκοσμίου φήμης θρησκευτικός προορισμός. Προσκυνητές από όλο τον κόσμο επισκέπτονται το Σπήλαιο, αφουγκράζονται την ατμόσφαιρα του νησιού, εντυπωσιάζονται από το Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, από τον Προφήτη Ηλία. Η σιωπή και η γαλήνη φωλιάζει μέσα στην ψυχή.
Πώς αποδίδετε θεατρικά το ιερό αυτό κείμενο και πού επικεντρώνεστε;
Το πιο σημαντικό για εμάς είναι να ακουστεί ο γραπτός λόγος της «Αποκάλυψης». Όταν «ακούει» κανείς τα οράματα του Ευαγγελιστή Ιωάννη, βιώνει τα δικά του οράματα της προσωπικής του φαντασίας.
Δεν έχουμε την πρόθεση να δημιουργήσουμε ζωγραφικές εικόνες. Θέλουμε να προκαλέσουμε ένα συναίσθημα στους θεατές. Δεν πρόκειται για ένα θεατρικό έργο. Πρόκειται για ένα σύνολο μυστηριακών στοιχείων, που πρέπει να μεταφερθούν στη σκηνή.
Ο φωτισμός, η ατμόσφαιρα, η μουσική σύνθεση του Σπύρου Παπαθανασίου, τα κοστούμια για αυτήν τη θεατρική απόδοση, όλα αυτά συνθέτουν το σκηνικό, για να μπορέσουν οι θεατές να ακούσουν ένα τόσο ιδιαίτερα γραμμένο κείμενο.
Ο Hans Hoffer είχε την ιδέα να γίνουν οι θεατές «μέλη» των επτά εκκλησιών της Μ. Ασίας και, έτσι, μέρος της παράστασης. Οπότε, χώρισε την πλατεία, όπου κάθονται οι θεατές, σε 7 γκρουπ σαν μια συμβολική αντιστοιχία με τις εκκλησίες αυτές.
Με αυτόν τον τρόπο, οι επτά Άγγελοι και οι επτά εκκλησίες απευθύνονται στον κάθε θεατή προσωπικά! Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης βρίσκεται στο Σπήλαιό του, στο κέντρο της σκηνής και οι θεατές κάθονται γύρω από αυτό, ακολουθώντας το όραμά του στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά και γερμανικά.
Η μουσική, οι video art προβολές, οι φωνές και η κίνηση των ηθοποιών δημιουργούν μια συνθήκη πιο προσεκτικής «ακρόασης».
Πώς θα μπορούσε να μας φανεί χρήσιμη η «Αποκάλυψη», για να σταματήσουμε εγκαίρως μια καταστροφική πορεία του κόσμου μας;
Οι περισσότερες καταστροφές οφείλονται στην καταστροφική φύση του ανθρώπου. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για το περιβάλλον, τις οικολογικές αλλαγές.
Όλοι προσπαθούν να αποκτήσουν πλούτο, χρήμα και εξουσία. Η απληστία είναι τόσο μεγάλη, μια από τις μεγαλύτερες εμμονές. Από τη μια πλευρά είναι οι πλούσιοι και από την άλλη οι φτωχοί.
Η αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων καταρρέει και βυθίζονται στην κρίση, μη μπορώντας να επιβιώσουν. Όλα αυτά προκαλούν μίσος, που σταδιακά διογκώνεται.
Ο ρατσισμός εξαπλώνεται και άνθρωποι από άλλα έθνη απορρίπτονται και απομονώνονται. Στο βιβλίο της «Αποκάλυψης», το Πνεύμα προσκαλεί όλα τα έθνη, τις φυλές, τους ανθρώπους να το ακολουθήσουν σε έναν νέο κόσμο, στη «Νέα Ιερουσαλήμ».
Αυτήν τη στιγμή, βιώνουμε την οικονομική κρίση, αλλά δεν ακολουθούμε το δρόμο του πνεύματος. Δεν μπορούμε να βάλουμε τάξη σε αυτήν τη χαοτική κρίση.
Πιστεύετε στις προφητείες του κειμένου;
Ναι, πιστεύω, γιατί η «Αποκάλυψη» μου δείχνει τη «Νέα Ιερουσαλήμ» και μου δίνει ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Όταν διαβάζω την προφητεία της, νιώθω ότι ο Θεός, ο Χριστός και το Άγιο Πνεύμα μου δείχνουν έναν δρόμο, τον οποίο πιστεύω. Αυτό με κάνει δυνατή.
Ταυτότητα παράστασης: απόδοση κειμένου στα νέα ελληνικά: Καθηγούμενος της Ι.Μ. Πάτμου, Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης Αντίπας, παραγωγή – σκηνοθεσία - δραματουργία: Barbara Hoffmann - Till Sterzenbach, σκηνογραφία: Hans Hoffer, σύνθεση μουσικής: Σπύρος Παπαναστασίου, κοστούμια: Francoise Dangon - Κώστας Ματθαίου, μελέτη φωτισμού: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη, μελέτη ήχου: Ιωάννης Νικολάου, visuals: Xάρης Λαλούσης. Συμμετέχουν οι ερασιτέχνες ηθοποιοί: Σαράντης Γιαμαίος (η φωνή του Θεού), Γιάννης Βιρβίλης, (Ευαγγελιστής Ιωάννης),
Άγγελοι και Λαός (με αλφαβητική σειρά): Δέσποινα Βακράτση, Φλώρα Καμπόσου, Γιώργος Κυριαζής, Ζαφειρία Κωνσταντά, Δήμητρα Μακκά, Μαρούλα Παπαδοπούλου, Κική Παπαηλιάδη, Corinne Favrod Bodmer, Gaia Franchetti, Alice Pincon. Φωνές: Barbara Hoffmann, Carolyn Scales, Margarita Grillis, Till Sterzenbach, James Greenberg. Συμμετέχουν, επίσης, ενήλικες και παιδιά της Πάτμου. Μουσικοί: Ανδριάνα Σμίθ - Ευγενικού (σολίστ βιολιού), Θεόδωρος Πιστιόλας (τσέλο), Γιάννης Βιρβίλης (ψαλμοί).
Πληροφορίες: www.technipatmos.com .
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ







