Ρένια Λουϊζίδου: «Θυμόμαστε τον καλό μας εαυτό μόνο στα πολύ δύσκολα …»

renia-louizidou-thumomaste-ton-kalo-mas-eauto-mono-sta-polu-duskola-

ΔΕΥΤΕΡΑ, 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012

Η Ρένια Λουϊζίδου «ρίχνει φως» στο παρασκήνιο της ελληνικής ιστορίας, έτσι, όπως αυτό διαδραματίζεται στην παράσταση «Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει!...» και μιλά στο click@Life για την Ελλάδα του σήμερα.

Το σπονδυλωτό μουσικοθεατρικό έργο του Πέτρου Ζούλια, «Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει!...», που παρουσιάζεται από τη Θεατρική Διαδρομή, συνεχίζει την καλοκαιρινή περιοδεία του, αποτυπώνοντας με μετεπιθεωρησιακό τρόπο την ιστορία της νεότερης Ελλάδας, από την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως τις μέρες μας, με πρωταγωνιστές τους κομπάρσους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τον ελληνικό λαό. Έτσι, κατά τη διάρκεια του έργου, ποτέ δεν βλέπουμε τους αληθινούς πρωταγωνιστές της ιστορίας. Αντίθετα, παρακολουθούμε όλους αυτούς τους καθημερινούς ανθρώπους που πίστεψαν, πολέμησαν, διχάστηκαν, ταυτίστηκαν, έζησαν και πέθαναν για τους μεγάλους Έλληνες αρχηγούς, τα οράματα και την πολύπαθη πατρίδα.

Το γέλιο εναλλάσσεται με τη συγκίνηση, το τραγούδι με την πρόζα, οι ήρωες με τους αντιήρωες, οι πρωταγωνιστές με τους ανώνυμους κομπάρσους-θιασώτες των ιδεών και το χθες με το σήμερα, γιατί «για να πάει κανείς μπροστά, πρέπει να κοιτάει και λίγο πίσω».

Με το παρασκήνιο να διαδέχεται το προσκήνιο της ιστορίας, σε ένα σκηνικό ακροβατικό παιχνίδι, που στοχεύει στην εθνική αυτογνωσία, τη συνείδηση, αλλά και τον πατριωτικό αυτοσαρκασμό, η Ρένια Λουϊζίδου μάς μιλά για τα επαναλαμβανόμενα λάθη μας και για τις σύγχρονες βίαιες αλλαγές στη ζωή μας.

Ποιος είναι ο βασικός άξονας του έργου;

Πρόκειται για μια μουσική ιστορική αναδρομή της νεότερης Ελλάδας, μέσα από τα παρασκήνια ενός θιάσου που παίζει την ιστορία μας.

Χωρά το δίωρο της παράστασης, την αποτύπωση της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας;

Η παράσταση δεν φιλοδοξεί να καταγράψει το σύνολο της ελληνικής ιστορίας. Αυτό, άλλωστε, είναι δουλειά του ιστορικού, όχι του καλλιτέχνη. Εστιάζει, όμως, στα μεγάλα γεγονότα, αυτά που μας καθόρισαν και μας σημάδεψαν σαν λαό, αυτά που ζούμε ακόμα τις συνέπειές τους. Όλα αυτά, μέσα από ένα ιδιαίτερα συμπυκνωμένο κείμενο που δεν εξαντλείται στην πληροφορία, αλλά σχολιάζει, θυμώνει, σαρκάζει, λυπάται και χαίρεται μαζί.

Πού εστιάζει η συγγραφική και σκηνοθετική ματιά του Πέτρου Ζούλια;

Στο ότι ιστορία μας έχει διαρκή επαναλαμβανόμενα μοτίβα, παγίδες, στις οποίες πέφτουμε ξανά και ξανά, σαν μια λούπα που κάνει τον κύκλο της και ξαναρχίζει. Στο ότι είμαστε ή του ύψους, ή του βάθους, πάντα από τη δόξα στην απόλυτη καταστροφή, από το γέλιο στο δάκρυ και στο ότι, συχνά, εθελοτυφλούμε, αρνούμενοι και να παραδεχτούμε και να διδαχτούμε από τα επαναλαμβανόμενα λάθη μας.

Πώς αντικατοπτρίζεται το έργο στην κοινωνική - πολιτική μας επικαιρότητα;

Η κοινωνική και πολιτική μας επικαιρότητα μας οδήγησε, έστω και βιαίως, σε μια ομαδική και ατομική ενδοσκόπηση. Νομίζω ότι αυτό είναι ξεκάθαρο σε όλους μας. Το βλέπεις και το ακούς παντού στις συζητήσεις των ανθρώπων. Μοιραία, στρέφεσαι στο παρελθόν και στην προέλευση σου, για να εξηγήσεις και να κατανοήσεις αυτό που ζεις σήμερα. Στην πρόβα, συχνά, ο Πέτρος Ζούλιας λέει ότι αισθάνθηκε την ανάγκη να γράψει αυτό το έργο, εννοώντας, πιστεύω, ότι αυτό που ζούμε είναι πολύ μεγάλο, για να μην «εμπλακεί» το θέατρο μαζί του.

Η οικονομική κρίση εμπεριέχει τυχόν οφέλη;

Είναι τόσο απότομες και βάρβαρες, ενίοτε, και σκοτεινές οι διαδικασίες, τόσο σκληρές και άδικες για τόσους πολλούς ανθρώπους, που δεν θα μπορούσα ποτέ να τις δω σαν όφελος. Η αναγκαία –είναι η αλήθεια- αλλαγή τρόπου σκέψης και πλεύσης έχει νόημα μόνο, αν γίνει ώριμα και συνειδητά από έναν έντιμο λαό που θέλει να προκόψει και όχι από έναν ποδοπατημένο λαό που αναγκάζεται να συμμορφωθεί.

Υπάρχει κάτι, που δεν πεθαίνει ποτέ στην Ελλάδα;

Έχουμε έναν κρυμμένο καλό εαυτό που πάντα σηκώνεται, όσες φορές και αν πέσει, που αντιστέκεται, αγωνίζεται, επιβιώνει, αλλά τον θυμόμαστε μόνο στα πολύ δύσκολα.

Ποια είναι η πιο ουτοπική ευχή σας για το μέλλον;

Να βγει στην επιφάνεια ο καλός μας εαυτός και σε ατομικό και σε κοινωνικό επίπεδο.

Ταυτότητα παράστασης: σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας, σκηνικά – κοστούμια: Αναστασία Αρσένη, μουσική: Μάρω Θεοδωράκη, χορογράφος: Φώτης Διαμαντόπουλος. Παίζουν: Παύλος Χαϊκάλης, Ρένια Λουϊζίδου, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Τζόυς Ευείδη, Έρση Μαλικένζου, Πάνος Σταθακόπουλος, Αλίνα Κωτσοβούλου, Γεωργία Μαυρογεώργη, Τάσος Αλατζάς, Σταύρος Καραγιάννης, Θοδωρής Αντωνιάδης, Βασίλης Κετσιλής, Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Παύλος Σαχπεκίδης, Βίκυ Πάνου, Εβελίνα Νικόλιζα, Γεωργία Μητροπούλου.

Πρόγραμμα περιοδείας

25/8: Χαλκίδα, Θέατρο Κάστρου

28/8: Νίκαια: Κατράκειο Θέατρο

29/8: Πετρούπολη, Θέατρο Πέτρας

30/8: Μαρούσι, Θέατρο Άλσους Σχολή Αναβρύτων

3/9: Βριλήσσια, Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη»

5/9: Κορυδαλλός, Δημοτικό Αμφιθέατρο «Θανάσης Βέγγος»

8, 9 και 10/9: Θεσσαλονίκη, Θέατρο Κήπου

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ