Diqui James: «Υπάρχουν πολλά κοινά ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αργεντινή»
Ο δημιουργός του πρωτοποριακού show «Fuerza Bruta: look up» («Fuerza Bruta: κοίτα ψηλά!») μας υπόσχεται μια τελείως διαφορετική θεατρική εμπειρία, από τις 22 Σεπτεμβρίου στο Badminton.
Ένας θεατρικός κυκλώνας από την Αργεντινή πρόκειται να σαρώσει το Badminton, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως τις 7 Οκτωβρίου. To show που αποθεώθηκε στη Νέα Υόρκη και στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου, έρχεται και στην Αθήνα για να μας παρασύρει σε έναν κόσμο φαντασίας, σε μια θεατρική γιορτή γεμάτη ενέργεια, δράση και μουσική. Οι ερμηνευτές, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του σώματος, τρέχουν ανάμεσα σε κινούμενους τοίχους και διασκεδάζουν χορεύοντας σε έναν υδάτινο κόσμο που απέχει μόνο λίγα εκατοστά από το κοινό. O δημιουργός του show, ο Diqui James μας αποκαλύπτει πώς ξεκίνησε αυτή η διαδραστική, πρωτοποριακή παράσταση.
Τι ακριβώς είναι το «Fuerza Bruta: look up» και τι ρόλο παίζουν στο show η μουσική και η τεχνολογία;
To Fuerza Bruta είναι ένα θεατρικό show. Η μουσική κατέχει σημαντικό ρόλο επειδή δεν χρησιμοποιούμε κάποιο κείμενο. Τα εφέ, τα φώτα, η μουσική και η τεχνολογία πλαισιώνουν τις ερμηνείες. Πάντα έλεγα ότι η γλώσσα του show είναι κατά κάποιο τρόπο πρωτόγονη, παρότι συνοδεύεται από την τεχνολογία του 21ου αιώνα. Και μπορεί η τεχνολογία να κατέχει σημαντική θέση στην παράστασή μας, όμως δεν την επιδεικνύουμε , το θέαμα που παρουσιάζουμε έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Είναι ένα ταξίδι για τις αισθήσεις και το σώμα. Το κοινό γίνεται μέρος του θεάματος αφού δεν χρησιμοποιούμε θέσεις ή σκηνή. Όλος ο χώρος γίνεται μέρος της δράσης και τα σύνορα ανάμεσα στη σκηνή και το κοινό καταργούνται.
Κεντρική φιγούρα στην παράστασή σας είναι ένας άνδρας που τρέχει. Ποιος είναι ο ρόλος του;
Ο άνδρας που τρέχει συνδέει όλες τις εικόνες και ό, τι συμβαίνει επί σκηνής. Δεν αφηγούμαστε μια ιστορία με την τυπική έννοια του όρου, ουσιαστικά σας προσκαλούμε σε ένα ταξίδι συναισθημάτων. Οι θεατές καλούνται να φτιάξουν τη δική τους ιστορία και να προβάλουν τα δικά τους αισθήματα. Το φινάλε του Fuerza Bruta είναι σαν μια μεγάλη γιορτή.
Ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσης για τη δημιουργία αυτού του ξεχωριστού show;
To Fuerza Bruta έχει πολλές πηγές έμπνευσης. Είναι οι εικόνες από το καρναβάλι στην Αργεντινή και την Βραζιλία που μας ερέθισαν δημιουργικά. Σημαντική πηγή έμπνευσης είναι και ο κινηματογράφος. Αν είναι κάτι που λατρεύω στα φιλμ είναι ο τρόπος με τον οποίο κινείται η κάμερα ώστε να αλλάζει κάθε φορά η προοπτική που έχει ο θεατής. Νομίζω ότι στην παράστασή μας προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτό ακριβώς: να αλλάξουμε όσο γινόταν την οπτική του θεατή, να δημιουργήσουμε διαφορετικές ατμόσφαιρες και να ωθήσουμε το κοινό να κινηθεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και πιο μακριά. Στο show o ρυθμός γίνεται ολοένα και πιο γρήγορος. Μπορεί να βρεθείς σε απόσταση αναπνοής από τον ερμηνευτή και την άλλη στιγμή αυτός να βρεθεί είκοσι μέτρα μακριά σου ή να στριφογυρίζει στον αέρα. Είναι σαν να κινείται διαρκώς μια κάμερα. Εξίσου σημαντικές είναι και οι αναφορές στη φύση, όπως σε μια καταιγίδα, για παράδειγμα.
Τι σημαίνει ακριβώς το «Fuerza Bruta»;
Σημαίνει ωμή δύναμη αλλά αυτή είναι η κυριολεκτική της ερμηνεία. Στα ισπανικά σημαίνει ωμή ενέργεια και παραπέμπει περισσότερο στην ενστικτώδη δύναμη που μας κατακλύζει πριν ακόμη σκεφθούμε ή δράσουμε. Είναι κάτι που δεν μπορείς να αγγίξεις. Είναι όπως όταν έχεις ένα πρώτο αίσθημα ή μια επιθυμία, πριν ακόμη μπορέσεις να την εκφράσεις. Θέλουμε να οδηγήσουμε το κοινό σε εκείνη την περιοχή του μυαλού όπου τα πράγματα δεν είναι ακόμα επεξεργασμένα και νιώθουμε το πρώτο σκίρτημα.
Με την παράστασή σας έχετε ταξιδέψει αρκετά. Διαφέρουν καθόλου οι αντιδράσεις των θεατών;
Είναι πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία γιατί βλέπεις διαφορετικές αντιδράσεις, ανάλογα με την κουλτούρα του κοινού. Πρόκειται φυσικά για συλλογικές αντιδράσεις, αφού δεν βρίσκεσαι μόνος σου σε μια θέση αλλά αποτελείς μέρος της δράσης και βιώνεις τα αισθήματα και των υπολοίπων θεατών. Όταν ταξιδεύουμε στην Ασία διαπιστώνουμε ότι οι άνθρωποι αντιδρούν, κινούνται και αγγίζονται μεταξύ τους με τελείως διαφορετικό τρόπο από ό, τι εμείς. Σε άλλες κουλτούρες πάλι το κοινό παρακολουθεί το show ειρηνικά, ενώ στη Βόρεια Αμερική τους αρέσει να ουρλιάζουν και να χορεύουν. Όταν είχαμε επισκεφθεί ξανά τη χώρα σας με την παράσταση De La Guarda, νιώσαμε σαν να είχαμε επιστρέψει στο σπίτι μας. Είμαστε ίδιοι. Νομίζω ότι υπάρχουν πολλά κοινά ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αργεντινή.
Όπως και η οικονομική κρίση, για παράδειγμα;
Ναι, δυστυχώς υπάρχει και αυτή η πλευρά. Ελπίζω τα πράγματα να καλυτερέψουν και για τις δύο χώρες. Εμείς βιώσαμε μια τεράστια κρίση το 2001 και τώρα είναι κάπως καλύτερα τα πράγματα. Ωστόσο πάντα νιώθουμε ότι η κρίση παραμονεύει, ότι υπάρχει ακόμη αστάθεια. Είμαστε μια νεαρή δημοκρατία και τώρα μαθαίνουμε να ζούμε με τους δημοκρατικούς θεσμούς. Νομίζω ότι κατά κάποιο τρόπο έχουμε δαμάσει το θηρίο.
Η δική σας καλλιτεχνική δράση ήταν μια απάντηση στην κρίση που χτύπησε την Αργεντινή;
Ξεκινήσαμε πριν 25 χρόνια περίπου, μετά τη δικτατορία. Το show έχει μια ηλικία περίπου 10 ετών. Όταν ξεκινήσαμε λοιπόν να κάνουμε θέατρο, ήμασταν πολύ αγριεμένοι και όλα φαίνονταν πολύ σκοτεινά. Μια μέρα αποφασίσαμε ότι μπορούμε να είμαστε δυνατοί και να δημιουργούμε show γεμάτα ενέργεια. Η πρόκληση ήταν πώς μπορείς να μεταμορφώσεις όλη αυτή την ενέργεια, σε κάτι όμορφο, σε μια μεγάλη γιορτή.
Τι θέση έχει ο πειραματισμός στην ομάδα σας;
Πειραματιζόμαστε διαρκώς. Βέβαια πάντα έλεγα, ότι όταν επιχειρείς κάτι καινούργιο νιώθεις χαμένος. Όμως θεωρώ ότι βρίσκομαι στο σωστό μονοπάτι. Δεν πρέπει να φοβάσαι. Πρέπει να νιώθεις χαμένος, να πειραματίζεσαι, να βρίσκεσαι σε ένα σημείο και να μην ξέρεις μετά που θα πας. Εμείς το βιώνουμε συνέχεια αυτό. Απαιτούνται πολλά χρήματα και συνεργάτες, ορισμένες φορές η όλη κατάσταση γίνεται τρομακτική, αλλά έτσι λειτουργούμε εμείς. Κατά τη γνώμη μου το θέατρο χρειάζεται περισσότερο πειραματισμό. Μας αρέσει πολύ το θέατρο δρόμου, γιατί χρησιμοποιεί μια γλώσσα που μπορούν όλοι να την καταλάβουν. Στην Αργεντινή πολλοί άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση στον πολιτισμό γιατί δεν μπορούν να πληρώσουν το εισιτήριο για να παρακολουθήσουν μια παράσταση ή μια ταινία. Οπότε το να δουλεύεις στο δρόμο είναι ένα μεγάλο σχολείο που σου ανοίγει το μυαλό και τη γλώσσα, ώστε να καταλαβαίνουν όλοι τι κάνεις.
Κάνετε ακόμη και τώρα θέατρο δρόμου;
Είναι δύσκολο να κάνεις θέατρο δρόμου από οικονομικής πλευράς. Δεν υπάρχει και κάποια υποστήριξη στις πολιτιστικές εκδηλώσεις από το κράτος. Κάνουμε περισσότερες δράσεις σε κλειστούς χώρους με εισιτήριο, όμως δοκιμάσαμε και διαφορετικά πράγματα. Κάναμε μια μεγάλη παρέλαση με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων της ανεξαρτησίας της Αργεντινής και είχαμε ορισμένες δράσεις στους δρόμους της Σιγκαπούρης.
Πληροφορίες: «Fuerza Bruta:κοίτα ψηλά!», από τις 22 Σεπτεμβρίου στο θέατρο Badminton. Παραστάσεις: 22 Σεπτεμβρίου έως τις 7 Οκτωβρίου, ώρα 20:30-23:30, 23/9 ώρα 19:00-22:00, 24/9 ώρα:22:00, 26/9 ώρα 22:00, 27/9 ώρα 22:00, 28/9 ώρα 20:30-23:30, 29/9 20:30-23:30, 30/9 19:00-22:00. 1/10 ώρα: 21:00, 3/10, ώρα: 21:00, 4/10, ώρα:21:00, 5/10 δύο παραστάσεις ώρα: 19:00 και 22:00, 6/10 δύο παραστάσεις ώρα 19:00 και 22:00. Τιμές εισιτηρίων: 40 ευρώ. Μαθητικό-φοιτητικό 30 ευρώ. Προπώληση: στα καταστήματα Public, www.viva.gr στο τηλ. 13855, στο www.abcd.gr , στο τηλ. 2108840600. Για να δείτε το Fuerza Bruta θα πρέπει να ξέρετε ότι θα είστε όρθιοι για 70 περίπου λεπτά. Να είστε ντυμένοι σπορ. Να μην σας ενοχλούν οι ψιχάλες και γενικά το νερό, ούτε τα φώτα «στρομπ». Να είστε άνω των οκτώ ετών.
ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ







