Ηibla Gerzmava: «Τα συναισθήματα καθορίζουν τον ήχο στη La Traviata»

iibla-gerzmava-ta-sunaisthimata-kathorizoun-ton-ixo-sti-la-traviata

ΠΕΜΠΤΗ, 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Η Ηibla Gerzmava, η ντίβα του Κρατικού Μουσικού Θεάτρου της Μόσχας Stanislavsky Nemirovich-Danchenko, μιλάει στο click@Life για τον ρόλο της Βιολέτας Βαλερί, στην εμβληματική όπερα του Βέρντι, «La Traviata» που ανεβαίνει στη σκηνή του Badminton.

Θα απολαύσουμε τη διάσημη σοπράνο να ξετυλίγει το δράμα της «παραστρατημένης» ηρωίδας σήμερα (22/11) και αύριο (23/11), ενώ στις 24/11 στον πρωταγωνιστικό ρόλο θα τη διαδεχτεί η συνάδελφός της Maria Pakhar. Η ρωσική υπερπαραγωγή της όπερας «La Traviata» φέρνει στην Αθήνα εκατόν πενήντα συντελεστές, τη συμφωνική ορχήστρα, τη χορωδία και το μπαλέτο του μεγάλου μουσικού Θεάτρου της Μόσχας.

To 2006, το Moscow State Stanislavsky and Nemirovich-Danchenko Music Theatre, παρουσίασε στο κοινό για πρώτη φορά τη φιλόδοξη αυτή παραγωγή, σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή της όπερας Alexander Titel. Ήταν η πρώτη πρεμιέρα όπερας μετά την μεγάλης κλίμακας ανακατασκευή του ιστορικού κτιρίου της Μόσχας, που στεγάζει το Θέατρο και η ερμηνεία της Ηibla Gerzmava είχε αποσπάσει ενθουσιώδεις κριτικές: «Η La Traviata είναι ένα από τα τρία αριστουργήματα του Θεάτρου Στανισλάφσκι! Αυτή η παράσταση διακατέχεται από μια σύγχρονη άποψη που συνήθως είναι η συνταγή για την αποτυχία, όμως η παραγωγή του Titel κατάφερε να ανανεώσει μια ιστορία αρκετά κοινότυπη. Η μεγάλη επιτυχία της Traviata προέρχεται από τη λεπτή απεικόνιση των χαρακτήρων και το λαμπερό αστέρι, την Ηibla Gerzmava στο ρόλο της Violetta. Η Gerzmava ερμήνευσε το ρόλο με μεγάλη επιτυχία σε πολλές χώρες και η διεθνής της εμπειρία φαίνεται σ’ αυτή την πολυεπίπεδη φωνητική πανδαισία.

Η απίθανη κολορατούρα στην πρώτη πράξη, μια δυνατή δραματική σκηνή στη δεύτερη πράξη κατά τη συνάντησή της με τον πατέρα του Alfredo (Evgeny Polikanin) και το σθένος στις τελευταίες της ώρες επιδεικνύουν το αξιοσημείωτο φωνητικό εύρος της Gerzmava. Στην καρδιά του βρίσκεται μια ελεύθερη, φυσική φωνή. Η δύναμή της χρησιμοποιείται με φειδώ, αφήνοντας το χρωματισμό και την ομορφιά αυτής της εκπληκτικής φωνής της σοπράνο να μαγεύει αβίαστα» (Moscow News).

Πώς αντιλαμβάνεται όπως η ίδια η πρωταγωνίστρια τον χαρακτήρα που ενσαρκώνει; «Η Βιολέτα είναι μια δραματική μορφή που προκαλεί συγκίνηση. Και το ευτύχημα της ηθοποιού είναι ότι εδώ μπορεί και πρέπει να αλλάζει και να γίνεται τελείως διαφορετική. Από τη μια πλευρά πρέπει να έχει αυτοπεποίθηση, όμως ταυτόχρονα να συγκινεί και να είναι ευάλωτη. Πρέπει να βιώσεις αυτό το τόσο βαθύ αίσθημα αγάπης που δύσκολα μπορεί να εκφραστεί με λόγια. Πρόκειται για μια δυνατή αίσθηση γεμάτη ενέργεια», δηλώνει.

Όλοι γνωρίζουμε την αθάνατη ιστορία αυτού του ανεκπλήρωτου έρωτα που βασίζεται στο αριστούργημα του Δουμά «Η κυρία με τις Καμέλιες». Έργο-σκάνδαλο για την εποχή του, το κοινωνικά επιλήψιμο ερωτικό πάθος ανάμεσα στην γοητευτική εταίρα Βιολέτα και τον Αλφρέντο, γνώρισε αμέτρητες εκδοχές στο θέατρο, την όπερα και τον κινηματογράφο. Η πιο απαιτητική σκηνή για τη Gerzmava βρίσκεται στην τελευταία πράξη: «Η τελευταία πράξη είναι η πιο δύσκολη. Εδώ πρέπει να προλάβεις να αλλάξεις εσωτερικά. Έχει εντελώς διαφορετικό ήχο και διαφορετικά συναισθήματα. Και τα συναισθήματα είναι το πιο σημαντικό πράγμα στην «La Traviata», καθώς, εκείνα πρέπει να καθορίζουν και τον ήχο».

Η νέα αυτή ανάγνωση της δημοφιλέστερης όπερας του Βέρντι από τον Alexander Titel αποτελεί τη συνεισφορά ενός από τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς της Ρωσίας στον εορτασμό για την επέτειο των 200 χρόνων από τη γέννηση του Βέρντι (1813-1901).

«Το θέατρο είναι το σπίτι μου»

Για τη συνεργασία της με τον σπουδαίο ρώσο σκηνοθέτη αλλά και το ιδιαίτερα θετικό κλίμα ανάμεσα στους καλλιτέχνες του φημισμένου θεάτρου, αναφέρθηκε η Gerzmava: «Είμαι απείρως ευγνώμων στον αρχισκηνοθέτη και τον προϊστάμενό μου Alexander Titel. Με ανέθρεψε, με έμαθε να περπατάω, να αναπνέω, να ζω πάνω στη σκηνή. Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δουλεύει κανείς μαζί του και κάθε φορά η συνεργασία μαζί του σου επιφυλάσσει εκπλήξεις. Δεν παρουσιάζει δύο ίδιες παραστάσεις, πάντοτε επινοεί κάποια καινούρια ιστορία, βρίσκει τη δική του προσέγγιση σε οποιαδήποτε παρτιτούρα, οπότε κάθε φορά ανακαλύπτεις εκ νέου ακόμη και τη μουσική που γνωρίζεις πολύ καλά. Είμαι ευγνώμων στον Τitel που έχω τη δυνατότητα να εξελίσσομαι ως ηθοποιός και τραγουδίστρια. Το θέατρο είναι το σπίτι μου, όπου πάντοτε επιστρέφω από τις περιοδείες γεμάτη ευγνωμοσύνη και αγάπη. Είναι πάρα πολύ ζεστό και τα πάντα σε προδιαθέτουν για τη δημιουργία. Ίσως επειδή στο θέατρό μας δουλεύουν πολύ δημιουργικοί άνθρωποι, και δεν αναφέρομαι μόνο στον καλλιτεχνικό μας διευθυντή Alexander Titel και τον αρχιμαέστρο μας Felix Korobov , αλλά και στον διευθυντή του θεάτρου Vladimir Urin και όλη του την ομάδα. Όλοι δουλεύουν για το καλό της παράστασης, για εκείνη τη στιγμή το βράδυ που θα σηκωθεί η αυλαία και οι ηθοποιοί θα ανεβούν πάνω στη σκηνή.

Χαίρομαι που δουλεύω στο θέατρο Stanislavsky Nemirovich-Danchenko και δεν πρόκειται να το προδώσω ποτέ. Εδώ πάντοτε θέλω να τραγουδώ, να είμαι όμορφη και να δίνω χαρά στους συναδέλφους μου και τους θεατές μας. Και σ’ ό,τι αφορά την άποψη του Titel για τη Βιολέτα…, ελπίζω οι θεατές να καταλάβουν τι θέλαμε να πούμε με τον σκηνοθέτη και τον μαέστρο για την ηρωίδα, όταν δουν την παράσταση».

Συνήθως οι ερμηνεύτριες της όπερας έχουν μια ιδιαίτερη αύρα. Είναι ίσως το πληθωρικό στοιχείο του λυρικού θεάτρου που τους προσδίδει αυτή τη διαφορετική γοητεία. Όμως η σταρ της όπερας Stanislavsky, στις απόψεις της είναι ιδιαίτερα γήινη και προσγειωμένη. Στην ερώτηση τι δεν μπορεί να φανταστεί ένας θεατής για την καθημερινότητα μιας λυρικής τραγουδίστριας, δηλώνει χωρίς ίχνος επιτήδευσης: «Η τραγουδίστρια είναι κατά πρώτο λόγο γυναίκα. Πρέπει να έχει οικογένεια και σπίτι. Χωρίς αυτό δεν γίνεται. Και, παρ’ όλο που αφιερώνουμε πολύ χρόνο και δυνάμεις στη δουλειά μας, ξοδεύουμε πολλά στην πορεία της καριέρας μας, αποκομίζουμε και απορροφούμε επίσης πολλά. Η δουλειά μας είναι μια ανταλλαγή ενέργειας. Θα ήθελα όμως να επαναλάβω ότι και μια τραγουδίστρια πρέπει να έχει εκείνο που ονομάζεται συνηθισμένο στη ζωή της κάθε γυναίκας - οικογένεια, παιδιά και σπίτι. Τότε θα είναι πράγματι ευτυχισμένη».

Ταυτότητα παράστασης: Μουσική διεύθυνση – Διεύθυνση Συμφωνική Ορχήστρα του Θεάτρου Στανισλάφσκι: Felix Korobov. Σκηνοθεσία: Alexander Titel. Σκηνικά: Vladimir Arefiev. Διεύθυνση χορωδίας: Stanislav Lykov.

Διανομή: Violetta Valery: Hibla Gerzmava (22, 23/11), Maria Pakhar (24/11). Alfredo Germont: Sergey Balashov, Nazhmiddin Mavlyanov. Giorgio Germont: Andrey Baturkin, Alexey Shishlyaev, Arsen Sogomonyan. Gastone: Valery Mikitsky, Flora Bervoix: Natalia Vladimirskaya. Barone Douphol: Roman Ulybin. Marchese d’Obigny: Denis Makarov. Dottore Grenvil: Dmitri Stepanovich. Annina: Valeria Zaitseva.

Πληροφορίες: στο θέατρο Badminton (22-24/11), με ελληνικούς υπέρτιτλους. Ώρα έναρξης: 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 30, 45, 60, 75, 90 ευρώ. Φοιτητικό και ανέργων:20 ευρώ. Προπώληση: www.abcd.gr , www.viva.gr , τηλ. 13855, 2108840600.

MANIA ΣΤΑΪΚΟΥ