Μιλήσαμε με τον Θοδωρή Οικονόμου για τα «Μαθήματα Πολέμου»

Η παράσταση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη θα παρουσιαστεί από τις 11 έως τις 20 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Από τη μία, η πολιορκία και άλωση της μαρτυρικής Πλάταιας, ο εμφύλιος πόλεμος στην Κέρκυρα, οι μάχες της Πύλου και της Σφακτηρίας, η καταστροφή της Μήλου. Από την άλλη, ο επιτάφιος λόγος του Περικλή, ο λοιμός στην Αθήνα, οι ομιλίες πολιτικών πρωταγωνιστών και οι στοχαστικές κρίσεις του Θουκυδίδη. Τα πολεμικά και άλλα δραματικά συμβάντα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου συναρθρώνονται με κοινωνικοπολιτικά γεγονότα της εποχής μέσα από την παράσταση «Μαθήματα πολέμου», που θα παρουσιαστεί από τις 11 έως τις 20 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Πρόκειται για μια πρωτότυπη δραματοποιημένη απόδοση της Ιστορίας του Θουκυδίδη, σε κείμενο του Γιάννη Λιγνάδη και σκηνοθεσία του Δημήτρη Λιγνάδη. Το θεατρικό κείμενο, που αποτελεί συρραφή ιστορικών γεγονότων, ανθολογημένων από τα πέντε πρώτα βιβλία της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου, επιχειρεί να αναδείξει την διαχρονική και οικουμενική ουσία της «τραγωδίας του πολέμου», τους σκοτεινούς και πολύπλοκους μηχανισμούς πίσω από το πολεμικό φαινόμενο, ενώ η παράσταση με τη σειρά της, επιχειρεί να αποτελέσει ένα γόνιμο μάθημα: σε γνωστικό επίπεδο, συνδυάζοντας τη γνώση του αρχαίου ιστορικού λόγου με τον σύγχρονο πολιτικό προβληματισμό· σε ψυχαγωγικό επίπεδο, επικοινωνώντας τα τραγικά συναισθήματα που παράγει η πολεμική βία.

Επί σκηνής, θα δούμε τον Δημήτρη Λιγνάδη, πλαισιωμένο από ομάδα νέων ηθοποιών, αλλά και τον Θoδωρή Οικονόμου, που υπογράφει τη μουσική, να παίζει ζωντανά πιάνο κατά τη διάρκεια της παράστασης. Ο πιανίστας και συνθέτης μίλησε στο click@life για τα «Μαθήματα Πολέμου», την επικαιρότητα του λόγου του Θουκυδίδη στην εποχή μας και τα άμεσα σχέδιά του.

Αφορμή για την δημιουργία της παράστασης στάθηκε η θαυμάσια μετάφραση και δραματοποίηση του λόγου του Θουκιδίδη από τον Γιάννη Λιγνάδη. Και ο Δημήτρης Λιγνάδης που ανέλαβε την σκηνοθεσία αυτού του πολύ γοητευτικού εγχειρήματος και εγώ, καθώς και οι υπόλοιποι συντελεστές της παραγωγής αυτής, δουλεύουμε πάνω σε αυτό το πολύ σημαντικό κείμενο φτιάχνοντας ένα σύμπαν το οποίο μέσα απο θεατρικούς κώδικες στόχος μας είναι να επικοινωνήσει με τον κόσμο που θα έχουμε απέναντι μας.

Το σκεπτικό πίσω από την επιλογή για το ζωντανό πάντρεμα της υποκριτικής με τη μουσική ήταν ότι η ζωντανή εκτέλεση της μουσικής σε μια παράσταση έτσι κι αλλιώς λειτουργεί πολυ καλύτερα, όταν υπάρχει βέβαια η δυνατότητα και εφόσον μπορεί να υποστηριχτεί σωστά. Σε μια τέτοια θεατρική σύνθεση όπως αυτή που θα παρουσιάσουμε σε λίγες ημέρες δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Στόχος μου είναι ο κοινός ήχος.

Η μουσική βοηθάει στη δημιουργία του σκηνικού χώρου, ακουμπάει πάνω στο κείμενο και δίνει μια ιδιαίτερη ώθηση στο λόγο. Ο ήχος δημιουργεί μια άμεση αντίδραση στον θεατή. Ο συνδυασμός του ήχου του κειμένου και της μουσικής θέλουμε να βοηθήσει στο αποτέλεσμα που θα εισπράξει ο θεατής.

Η καθαρότητα των σκηνών όπως έχουν χωριστεί και αποδοθεί από τον Γιάννη Λιγνάδη και η καλπάζουσα φαντασία του Δημήτρη Λιγνάδη λειτουργούν πολύ βοηθητικά έτσι ώστε να δημιουργήσω ένα σύμπαν το οποίο θα σμιλεύεται σε καθε παράσταση ανάλογα και πάντα ακούγοντας την εικόνα της μεγάλης γραμμής.

Είναι στιγμές που αναρωτιέμαι πότε υπήρξε εποχή που να μην ειναι επίκαιρος λόγος του Θουκυδίδη. Μέσω αυτού σημερα διδασκόμαστε ήθος και ο λόγος του είναι μια ευκαιρία να ξεφύγουμε έστω για λίγο από τον χαοτικό και αποπροσανατολιστικό τρόπο πληροφόρησης που κυριαρχεί στην εποχή αυτή. Τα μαθήματα πολέμου θα τα παίρνουν πάντα οι ισχυροί, το ζήτημα είναι να μπορούμε ολοι μας με τον καλύτερο τροπο να αποκωδικοποιούμε ο,τι μας «σερβίρεται».

Όσον αφορά στα άμεσα σχέδιά μου, βρίσκεται η «Χριστουγεννιάτικη ιστορία» του Ντίκενς σε παραγωγή του Εθνικού θεάτρου με ένα καταπληκτικό θίασο και ζωντανή ορχήστρα σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο μιούζικαλ για το οποίο, ύστερα από παραγγελία του Εθνικού, γράφω τη μουσική με σκοπό να ανέβει στο θέατρο ΡΕΞ τον Δεκέμβριο του 2018 και για όλη την περίοδο των Χριστουγέννων. Επίσης, το φθινόπωρο θα παρουσιάσω δύο νέες δισκογραφικές δουλειες με τις μουσικές μου από το θέατρο καθως και έναν δίσκο για σόλο πιανο που θέλω πολυ καιρό τωρα να παρουσιάσω, ενώ ετοιμάζω και ένα πρωτότυπο μιούζικαλ για μικρούς και μεγάλους πάνω σε λιμπρέτο της Μαριβιτας Γραμματικάκη.

Ο Θοδωρής Οικονόμου σε πρώτο πρόσωπο

Γεννήθηκα το 1973 στην Αθήνα. Μελέτησα μουσική στο Ωδείο Αθηνών και στο Royal College of music στο Λονδίνο. Έχω γράψει μουσική για πάνω από 80 θεατρικές παραστάσεις καθώς και για ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους. Έχω δώσει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αισθάνομαι τυχερός πολύ έχοντας συνεργαστεί με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες. Η μέχρι τώρα σημαντικότερη συνεργασία μου θεωρώ πως είναι αυτή με τον αμερικανό σκηνοθέτη και εικαστικό Bob Wilson στην «Οδύσσεια» στο Εθνικό Θέατρο και βέβαια η συνάντηση μου με τον μοναδικό Θόδωρο Αγγελοπουλο στην τελευταία του ταινία. 

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Κείμενο-Δραματουργία: Γιάννης Λιγνάδης
Ιστορικός Σύμβουλος: Δρ. Ανδρονίκη Μακρή
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιφιγένεια Καραμήτρου
Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Φωτογραφία: Χάρης Ακριβιάδης

Ηθοποιοί: Δημήτρης Λιγνάδης, Aurora Marion, Βασίλης Αθανασόπουλος, Κώστας Νικούλι, Ανδρέας Καρτσάτος, Κατερίνα Πατσιάνη

Info
11 – 20 Μαΐου 2018. Υποσκήνιο Β΄ Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη. ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 21:00 | ΔΙΑΡΚΕΙΑ 75 λεπτά. ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ 10 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι), 15 € (γενική είσοδος). Πληροφορίες - Κρατήσεις: 210 7282333, www.megaron.gr και σε όλα τα καταστήματα Public.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ

διαβάστε επίσης
  • ΟΛΑ
  • ΘΕΑΤΡΟ