Κατερίνα Παπουτσάκη: «Δεν έχουμε σταθεί στο ύψος των περιστάσεων…»

katerina-papoutsaki-den-exoume-stathei-sto-upsos-ton-peristaseon

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 14 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Η «δεσποινίς» Κατερίνα Παπουτσάκη πέφτει στην ίδια της την παγίδα, προσπαθώντας να ξελογιάσει το κοροϊδάκι της και μιλά στο click@Life.

Έχοντας διασκεδάσει γενιές και γενιές, η αθάνατη και, δυστυχώς, επίκαιρη κωμωδία παρεξηγήσεων των Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη, «Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος», παρουσιάζεται στο θέατρο «Αλέκος Αλεξανδράκης».

Η αγαπημένη κωμωδία πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο, στα τέλη της δεκαετίας του ’50, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία, και, το 1960, μεταφέρθηκε από τον Γιάννη Δαλιανίδη στη μεγάλη οθόνη, με τους αξέχαστους Διονύση Παπαγιαννόπουλο, Ντίνο Ηλιόπουλο και Τζένη Καρέζη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Τώρα, ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας μάς ταξιδεύει σε μια Ελλάδα του χθες, που έχει στοιχεία από την Ελλάδα του σήμερα, αφού ο έρωτας, τα «κόκκινα ντοσιέ», τα σκάνδαλα και οι απάτες συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν στην ελληνική πραγματικότητα.

Η Κατερίνα Παπουτσάκη, ως κακομαθημένη Τζούλια, βαφτίζει το χρυσόψαρο της Γρηγόρη και, καθώς επαληθεύει την παροιμία «το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται», μιλά για την παράσταση και εκφράζει συναισθήματα και σκέψεις της για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Θυμίστε μας τα τεκταινόμενα της αγαπημένης αυτής κωμωδίας.

Το «Κοροϊδάκι της δεσποινίδος» είναι, πράγματι, μια αγαπημένη δροσερή κωμωδία, γλυκιά, νοσταλγική, τρυφερή, γεμάτη χρώματα του χτες, που διώχνει την κατάθλιψη και τη μαυρίλα, αλλά, ταυτόχρονα, διαχρονική. Η υπόθεση του έργου είναι γνωστή. Ένας βιομήχανος έχει λογιστή τον ντροπαλό, έντιμο και αθώο Γρήγορη και, μόλις τον απολύει, διαπιστώνει ότι έχει δει τα διπλά βιβλία που κρατά, αφού κλέβει τούς υπόλοιπους μετόχους και την εφορία. Μέσα στον πανικό του, καταφεύγει στην καπάτσα κόρη του και μαζί σχεδιάζουν να τον προσλάβουν ξανά και εκείνη να τον «παραπλανήσει», ώστε να τον έχουν του χεριού τους! Αλλά, τελικά, πέφτουν οι ίδιοι στον λάκκο που του ανοίγουν ή καλύτερα στη γυάλα, αφού το «χρυσόψαρο» αλλάζει ρόλο και ο τίμιος λογιστάκος βγαίνει νικητής! Η παράσταση μας είναι αφιερωμένη στον Γιάννη Δαλιανίδη.

Η σύγχρονη σκηνοθετική απόδοση του Πέτρου Ζούλια ακολουθεί πιστά το πρωτότυπο έργο;

Το αντιμετώπισε με πολύ σεβασμό, σαν ένα καινούριο έργο, κρατώντας την εποχή με τις «μυρωδιές» της, φωτίζοντας παράλληλα τη διαχρονική της αξία. Είναι μία γλυκιά παράσταση, με γρήγορο ρυθμό και ευαισθησία. Είναι ένας εξαίρετος σκηνοθέτης, που νοιώθω να με διδάσκει από την αρχή.

Ποιες ομοιότητες της τότε Ελλάδας με τη σημερινή αναδύονται μέσα από την παράσταση;

Η φοροδιαφυγή και η «λαμογιά», χαρακτηριστικά της κυρίαρχης τάξης, αποτελούν διαχρονικό φαινόμενο, όπως και η τιμιότητα που αποδεικνύει ότι και τότε, όπως και τώρα, δεν είμαστε όλοι ίδιοι! Τα «κοροϊδάκια» μόνο είναι τα ίδια, σε ένα σύστημα που μένει από τότε απαράλλαχτο.

Πού οφείλεται η διαχρονικότητα των παλιών ελληνικών ταινιών, που όλοι τις βλέπουμε επίμονα, ξανά και ξανά;

Είναι ένα ταξίδι. Είναι πανέμορφες, δροσερές, με ηθοποιούς που έχουν πηγαίο ταλέντο. Είναι το χτες, η ιστορία μας, που οπτικοποιημένη καταγράφηκε από τις κινηματογραφικές ταινίες. Δεν είναι μια απλώς νοσταλγική διάθεση. Νομίζω ότι τις βλέπουμε ξανά και ξανά, γιατί αναπολούμε αξίες και μνήμες που έχουν μπει στο περιθώριο, μια πιο καθαρή εποχή με κουλτούρα, που σιγά σιγά έχει φθαρεί από τον νεοπλουτισμό, που κατέλαβε την κοινωνία μας τα τελευταία χρόνια.

Ποιους ρόλους θεωρείτε πιο απαιτητικούς, τους κωμικούς ή τους δραματικούς;

Και στις δύο περιπτώσεις δίνεις την ψυχή σου, γιατί κάθε ρόλος έχει τις δικές του απαιτήσεις.

Ως ηθοποιός έχετε μία αγαστή σχέση με την τηλεόραση. Επαγγελματικά, για σας και τους συναδέλφους σας, πόσο μεγάλο είναι το πλήγμα από την αδυναμία της να ανταπεξέλθει στην οικονομική κρίση;

Το μεγαλύτερο πλήγμα είναι η κρίση δημοκρατίας που την διαπερνά και αυτό μας αφορά όλους. Δυστυχώς, αυτό το πολύ δυνατό μέσο, με κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση του κοινωνικού γίγνεσθαι, χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές με λάθος τρόπο. Υπάρχει χρόνια τώρα και, φυσικά, πριν την οικονομική κρίση, μια βαθιά πολιτιστική κρίση. Τώρα αυτό χειροτερεύει, αφού καταφεύγουν σε φτηνά προγράμματα, ριάλιτι ή ξενόφερτες σειρές και συρρικνώνεται η ελληνική μυθοπλασία. Γίνονται πλέον ελάχιστες παραγωγές, με αποτέλεσμα η τηλεόραση να μην μπορεί να απορροφήσει όλο τον κόσμο, που τόσα χρόνια δούλευε γι’ αυτήν. Η κατάσταση είναι όντως απελπιστική. Πάρα πολλοί συνάδελφοί μου, αλλά και τεχνικοί της τηλεόρασης, δεν πληρώνονται από τις δουλειές που κάνουν, ενώ πολλοί έχουν μείνει άνεργοι.

Τι αισθάνεστε πρωτίστως για όσα συμβαίνουν στη χώρα μας;

Αγανάκτηση για τις πολιτικές που μας οδήγησαν στην εξαθλίωση, στα μνημόνια, στη συντριβή μισθών, συντάξεων, κοινωνικών παροχών, στην τεράστια ανεργία. Όλα αυτά αποδιοργανώνουν την κοινωνία μας και οδηγούν σε απόγνωση τον λαό μας, με μόνους κερδισμένους τις τράπεζες, τις αγορές, τους κερδοσκόπους. Αισθάνομαι, όμως, και απογοητευμένη, γιατί δεν έχουμε σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αντιδρώντας και δρώντας απέναντι σε αυτήν την κατοχική κατάσταση, που οδηγεί συνανθρώπους μας να ψάχνουν στα σκουπίδια.

Τι πρέπει να αλλάξουμε, για να αντιστρέψουμε την κατιούσα πορεία μας;

Απαιτείται ριζική αλλαγή της εφαρμοζόμενης πολιτικής, αλλαγή αξιών και αντιλήψεων. Αξίες, όπως η κοινωνική δικαιοσύνη, η δημοκρατία, η ισότητα, η αλληλεγγύη, το κοινωνικό κράτος, είναι ανάγκη να αποτελέσουν τον πυρήνα μιας ριζοσπαστικής πολιτικής, με τη συλλογική ενεργή στήριξη και συμμετοχή μας, ώστε να αλλάξει αυτή η κατάσταση.

Ταυτότητα παράστασης: σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας, σκηνικά- κοστούμια: Αναστασία Αρσένη, μουσική επιμέλεια: Μάρω Θεοδωράκη, χορογραφία: Φώτης Διαμαντόπουλος, φωτισμοί: Ανδρέας Μπέλλης. Παίζουν: Σπύρος Παπαδόπουλος, Κατερίνα Παπουτσάκη, Ταξιάρχης Χάνος, Τζένη Μπότση, Τάσος Γιαννόπουλος, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Στέλιος Πέτσος, Νικολέτα Κοτσαηλίδου, Μάκης Πατέλης, Μαρί Γερογιάννη, Βασίλης Κετσιλής, Ηρώ Πεκτέση, Νίκος Πετράκης, Κάκια Ιγερινού.

Πληροφορίες: Θέατρο «Αλέκος Αλεξανδράκης» (πρώην Ριάλτο), Κυψέλης 54, Αθήνα, τηλ: 210 7707227, 210 8827000. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη: 19:00 λαϊκή απογευματινή, Παρασκευή: 21:00, Σάββατο και Κυριακή: 18:00 και 21:00. Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες με διάλειμμα. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Πέμπτη (λαϊκή απογευματινή): γενική είσοδος: 15 ευρώ, παιδικό: 12 ευρώ, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: γενική είσοδος: 18 ευρώ, φοιτητικό: 15 ευρώ, παιδικό: 12 ευρώ.

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ