Ο Μπορίς Aϊφμαν χορογραφεί το ερωτικό πάθος του Ροντέν
Ο «χορογράφος-φιλόσοφος» Μπορίς Άιφμαν ξετυλίγει την θυελλώδη σχέση του διάσημου γλύπτη Ροντέν, με την μούσα του Καμίγ Κλωντέλ, σε μια χορογραφία-σταθμό στην καριέρα του που θα έχουμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (1, 2, 3 Φεβρουαρίου).
Με μια μεγάλη δραματική και εξπρεσιονιστική χορογραφία-αφήγηση για την ταραγμένη σχέση του Αύγουστου Ροντέν και της ερωμένης και μούσας του, Καμίγ Κλωντέλ, ξανασυναντιέται ο διάσημος και κορυφαίος Ρώσος χορογράφος, Μπορίς Άιφμαν με το ελληνικό κοινό και ανοίγει ένα παράθυρο στην τέχνη, τον παράφορο έρωτα, στο βάσανο της καλλιτεχνικής δημιουργίας, την ψύχωση και τη συντριβή.
Ο «καταπληκτικός μάγος του θεάτρου», όπως αποκάλεσε τον Άιφμαν ο σπουδαίος αμερικανός κριτικός, Κλάιβ Μπέρνς, έρχεται για τρίτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής - αξέχαστες παραστάσεις του, η Κόκκινη Ζιζέλ και η συγκλονιστική Άννα Καρένινα - με ένα έργο για την τραγική φύση της ιδιοφυίας, την απελπισμένη αναζήτηση της αναγνώρισης και το συνοδεύει με μουσική από το γαλλικό ρομαντικό ρεπερτόριο - Ραβέλ, Σεν Σανς, Μασνέ - απόλυτα σύγχρονη και ταιριαστή υπόκρουση σε αυτή την τραγική σχέση.
Ο «Ροντέν» του Μπορίς Άιφμαν έχει στην πραγματικότητα για πρωταγωνίστρια την Καμίγ Κλωντέλ, την ερωμένη που παραμερίστηκε στη διαδρομή του εραστή της προς τη φήμη και το μεγαλείο και παρακολουθεί τη βασανιστική της κάθοδο στην παραφροσύνη και σε μια ματαιωμένη ζωή. Το μπαλέτο αρχίζει και τελειώνει σε ένα άσυλο ψυχοπαθών, εκεί όπου η Καμίγ πέρασε τα τελευταία 30 χρόνια της ζωής της, εξόριστη από την οικογένειά της και την κοινωνία, που δεν ανεχόταν μεγάλες αποκλίσεις από τους συμφωνημένους κανόνες.
Ο «Ροντέν» είναι γεμάτος εικόνες με φαντασία και εικαστικές αναφορές στα μεγάλα έργα του Γάλλου γλύπτη και μας δίνει συγκλονιστικές φυσικές εκδοχές τους: Το Αιώνιο Είδωλο, Οι Πύλες της Κολάσεως, Οι Αστοί του Καλέ, Η Εποχή του Χαλκού. Ο Άιφμαν χρησιμοποιεί τα σώματα των χορευτών, όπως ο γλύπτης Ροντέν θα χρησιμοποιούσε τα υλικά του: τεντώνει, λειαίνει, διορθώνει και επανατοποθετεί χέρια, παλάμες και κορμιά και φτιάχνει ένα μπαλέτο – σπουδή για την μοναξιά, το ταλέντο αλλά και τη σκληρότητα του δημιουργού.
Η Καμίγ Κλωντέλ συναντιέται με το Ροντέν σωματικά και διανοητικά, γίνεται πηγή έμπνευσης για εκείνον και μούσα του, ο καταλύτης για να βρει νέους δρόμους έκφρασης και να δημιουργήσει γλυπτά που άλλαξαν την τέχνη αυτή και την απογείωσαν σε νέες εκφράσεις. Η ίδια, μια γυναίκα που ισορροπεί τη ζωή της στην κόψη του ξυραφιού, βασανισμένη από την αγωνία της πτώσης, εκδηλώνει κοντά του ένα εκρηκτικό ταλέντο, αρχίζει να μεταμορφώνεται σε σημαντική καλλιτέχνη, αλλά με την πρώτη αρνητική υποδοχή του γλυπτού της, «Κλωθώ», πείθεται ότι δεν πρόκειται να αναγνωριστεί και βουλιάζει στα βάθη της απελπισίας.
Η κουρτίνα πέφτει καθώς ο Ροντέν δουλεύει απορροφημένος με μανία μια σύνθεση ενός άνδρα που γονατίζει μπροστά σε μια γυναίκα, ένα από πιο εξαιρετικά έργα του, «Το Αιώνιο Είδωλο». Η πραγματική γυναίκα είναι πια έγκλειστη σε άσυλο και εκεί θα τελειώσει τη ζωή της ενώ εκείνος θα συνεχίσει τον ανήφορο για τη δόξα και το μεγαλείο, που ήταν πάντα ο μοναδικός προορισμός του.
Πληροφορίες: «Mπορίς Άιφμαν: Roden», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 1, 2, 3 Φεβρουαρίου, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, ώρα:20:00. Τιμές εισιτηρίων: 18 ευρώ, 33 ευρώ, 47 ευρώ, 65 ευρώ. Ειδικές τιμές :9 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 12 ευρώ (για άνω των 65 ετών και πολύτεκνους). Τηλ. 2107282333.







