Χριστίνα Αλεξανιάν: «Έχουμε ανάγκη να νοσταλγήσουμε, να αγαπήσουμε, να γλυκάνουμε»

xristina-aleksanian-exoume-anagki-na-nostalgisoume-na-agapisoume-na-glukanoume

ΤΡΙΤΗ, 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2013

Η Χριστίνα Αλεξανιάν ενσαρκώνει τις αγαπημένες μούσες του Αλέκου Σακελλάριου, σε μια μουσικοθεατρική, ιδιότυπη «βιογραφία» του αξέχαστου ευπατρίδη της κωμωδίας που παρουσιάζεται στη σκηνή του Badminton.

«Ο Αλέκος βγήκε από τον παράδεισο» του Δημήτρη Μαλισσόβα είναι μια παράσταση, «σαν παλιό σινεμά», γεμάτη από τους ήχους και τα χρώματα μιας Ελλάδας που τολμούσε να ελπίζει και να γελά. Οι αγαπημένες πρωταγωνίστριες του Αλέκου Σακελλάριου παρελαύνουν επί σκηνής, μέσα από την…θεατρική σκυταλοδρομία της Χριστίνας Αλεξανιάν: Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Τζένη Καρέζη, η Γεωργία Βασιλειάδου, η Σπεράντζα Βρανά, όλα εκείνα τα γυναικεία πρόσωπα που ταυτίσαμε με τις καλύτερες στιγμές της ελληνικής κωμωδίας, μας προσκαλούν σε ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο. Στο πλευρό της Αλεξανιάν, ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης υποδύεται τον Σακελλάριο παρουσιάζοντες όλες τις εκδοχές του πληθωρικού ταλέντου αυτού του ακαταπόνητου συγγραφέα και σκηνοθέτη που άφησε πίσω του αμέτρητα θεατρικά έργα, κινηματογραφικά σενάρια, χρονογραφήματα, τραγούδια και σατιρικά σκίτσα-αδιάψευστα ντοκουμέντα μιας άλλης εποχής. Η παράσταση αποτελεί φόρο τιμής για την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Α. Σακελλάριου.

Ποιες λιγότερο γνωστές πτυχές του Αλέκου Σακελλάριου μας αποκαλύπτει η παράσταση;

Το έργο του Δημήτρη Μαλισσόβα αρχίζει λίγο πριν γεννηθεί ο Αλέκος Σακελλάριος και αναφέρεται στη μητέρα του, την Ελένη Ζάππα, καθώς και στα παιδικά του χρόνια. Αυτά είναι κομμάτια που αγνοούσα. Δεν είχα ιδέα ότι το Ζάππειο μέγαρο του ανήκε και δεν ήξερα για τη ζωή του πριν τον πόλεμο. Το καινούργιο στοιχείο είναι η παιδική ηλικία του Αλέκου Σακελλάριου και παρουσιάζει φοβερό ενδιαφέρον, αφού δείχνει και την ιδιαίτερη σχέση με την μητέρα του, στην οποία οφείλει πολλή από την ευαισθησία του.

Ποια είναι η εμπειρία σας από το μουσικό κομμάτι της παράστασης στο οποίο συμμετέχετε;

Τραγουδάω για πρώτη φορά κι ομολογώ ότι είχα πολλούς ενδοιασμούς για το αν θα τα καταφέρω. Τελικά με την πολύ μεγάλη βοήθεια του Νίκου του Λαβράνου που είναι ο μαέστρος μας και τη στήριξη του Δημήτρη Μαλισσόβα- χωρίς αυτόν πραγματικά δε θα μπορούσα να πιστέψω ότι μπορώ να το κάνω- τραγουδάω περίπου 22 τραγούδια. Δεν ήταν «άντε θα πεις ένα τραγούδι», ήταν «θα πεις πολλά τραγούδια», γιατί υποδύομαι τις «πρωταγωνίστριές» του, που ο Σακελλάριος καθόρισε και την καριέρα τους: τις Σπεράντζα Βρανά, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Τζένη Καρέζη, Γεωργία Βασιλειάδου… Είμαι πολύ χαρούμενη που συμμετέχω στην παράσταση. Αν μου το λέγατε πέρυσι, πριν εμπλακώ θα έλεγα αποκλείεται, οτιδήποτε κι αν κάνω στη ζωή μου, δε θα τραγουδήσω ποτέ. Το ότι το έκανα κι ήταν κάτι που «έφτασε κάτω» με πολλή τρυφερότητα και συναίσθημα, με χαροποιεί ιδιαιτέρως.

Ποια από τα ιερά τέρατα που διασταυρώθηκαν με το πληθωρικό ταλέντο του Αλέκου Σακελλάριου, ξεχωρίζετε;

Είναι τόσο σημαντικές οι πρωταγωνίστριές του. Τι να πεις για την Αλίκη που μεγάλωσε πολλές γενιές με το ταμπεραμέντο, το ταλέντο και τη λάμψη της. Όσες έχει επιλέξει ο Δημήτρης Μαλισσόβας ως κομβικές του πρωταγωνίστριες, είχαν όλες λάμψη, ήταν φοβερά πλάσματα. Δεν μπορώ να τις ξεχωρίσω. Η Σπεράντζα Βρανά ήταν σαρωτική, η Βουγιουκλάκη λαμπερή και χαριτωμένη…Αγαπώ την κάθε μια τους ξεχωριστά για διαφορετικούς λόγους. Τη μία για τον ταμπεραμέντο, την Σπεράντζα Βρανά για τη μαγκιά της. Για τη Γεωργία Βασιλειάδου κάνουμε και τη σκηνή του καφέ, μαζί με τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη που ενσαρκώνει πολύ ωραία τον Σακελλάριο σε όλη την πορεία της ζωής του. Τη λατρεύω τη Βασιλειάδου και λέω μια ατάκα της που νομίζω ότι από όλο το έργο ανήκει στις αγαπημένες μου: «Αχ, Παναγία μου, καλή σεζόν να έχουμε!»

Προσπαθείτε να ενσαρκώσετε μια σειρά από μεγάλες πρωταγωνίστριες. Τι διλήμματα αντιμετωπίσατε;

Το σημαντικό είναι ότι ούτε εγώ, ούτε ο Δ.Μαλισσόβας, δεν προσπαθήσαμε να μιμηθούμε αυτά τα πρόσωπα. Δεν είχε κανένα νόημα να μιμηθούμε την Αλίκη ή την Καρέζη. Θέλαμε να είναι πάντα η Χριστίνα κυρίαρχη. Όταν κάνω ένα πρόσωπο, προσθέτω ένα μικρό χαρακτηριστικό, για παράδειγμα στην Αλίκη βάζω ένα λουλούδι στο αυτί. Δεν θέλαμε υπάρχει μίμηση ούτε φωνητικά, ούτε κινησιολογικά, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν ανόητο. Αυτά τα πρόσωπα είναι σχεδόν αρχετυπικές μορφές.

Τι είναι αυτό που σας συγκινεί στην Ελλάδα που σκιαγράφησε ο Αλέκος Σακελλάριος, μέσα από τα έργα και τους στίχους του;

Η αλήθεια εκείνων των χρόνων. Η Ελλάδα έβγαινε χτυπημένη μετά τον πόλεμο όμως παρόλα αυτά είχε νόημα το έρωτας και το φλερτ. Είχε ανάγκη ο Έλληνας να του δώσεις τη γλύκα και την αισιοδοξία του. Νομίζω ότι τα έργα του Σακελλάριου βγάζουν αισιοδοξία-μιλάμε για έναν πολύ χαρισματικό άνθρωπο, ο οποίος όχι μόνο έγραφε καλά αλλά είχε αυτό που λέμε το ταλέντο της ζωής. Όλοι μας, όταν βλέπουμε μια ελληνική ταινία, γλυκαίνουμε αμέσως γιατί μας γυρίζει σε μια χαμένη εποχή που πολύ θα θέλαμε να την αναβιώσουμε.

Αυτήν τη χαμένη αθωότητα πιστεύετε ότι βγάζει η ατμόσφαιρα της παράστασης;

Ναι, με μια αλήθεια και φρέσκο τρόπο. Έχει να κάνει πολύ με το κείμενο του Δημήτρη Μαλισσόβα, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Το κείμενο, ο καμβάς είναι αυτό που μας βοηθά περισσότερο. Είχα να πατήσω σε ευαίσθητα λόγια, βαλμένα με δεξιοτεχνικό τρόπο και τα τραγούδια του Σακελλάριου.

Αναφερθήκατε σε μια χτυπημένη Ελλάδα που παρόλα αυτά ονειρευόταν και λάτρευε τη ζωή. Ας πάμε όμως και στο σήμερα. Περνάμε και πάλι δυσκολίες, όμως τώρα απουσιάζει η αισιοδοξία ότι μπορούμε να τις ξεπεράσουμε…

Είμαστε ακριβώς στο κρεσέντο της δυσκολίας, στο πιο ψηλό σημείο του παγόβουνου. Δεν ξέρω καν αν έχουμε φτάσει ακριβώς πάνω για να δούμε κάτω την πεδιάδα και ό, τι αισιόδοξο έρχεται. Νομίζω πως τώρα -περισσότερο από ποτέ- έχουμε ανάγκη να νοσταλγήσουμε, να αγαπήσουμε, να γλυκάνουμε, γιατί όλη αυτή η κατάσταση μας έχει αγριέψει όλους. Θέλεις να σιγοτραγουδήσεις τραγούδια που σε μεταφέρουν στην παιδική την εφηβική σου ηλικία, όταν ένιωθες μεγαλύτερη ασφάλεια. Νομίζω ότι κάπως έτσι λειτουργεί η παράστασή μας. Κατανοώ που συγκινούνται οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θεατές, αλλά έρχονται και άνθρωποι της δικής μου γενιάς που ξαφνικά ένιωσαν να μπαίνουν σε ένα παραμύθι, σε ένα ασπρόμαυρο φιλμ.

Η ταυτότητα της παράστασης: Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαλισσόβας. Ενορχήστρωση – Διεύθυνση Ορχήστρας: Νίκος Λαβράνος. Κοστούμια Χριστίνας Αλεξανιάν: Miltos. Κοστούμι Αλέξανδρου Μπουρδούμη: Άντρια Παπαδοπούλου. Φωτογραφίες: Δημήτρης Καλογερής – Νίκος Έξαρχος. Σύμβουλος: Τίνα Σακελλάριου. Παίζουν: Χριστίνα Αλεξανιάν (Στον ρόλο των γυναικών της ζωής του Αλέκου). Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Στο ρόλο του Αλέκου Σακελλάριου). Τα τραγούδια του Αλέκου ερμηνεύουν ζωντανά οι: Αλέξανδρος Μακρής (πιάνο), Άγγελος Γαβριήλ (κιθάρα – παραδοσιακά όργανα), Δημήτρης Σουρμαίδης (κοντραμπάσσο), Μαρία Νίττη (ακορντεόν), Νίκος Λαβράνος (ντραμς).

Πληροφορίες: Θέατρο Badminton, Αύλειος χώρος, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, για όλο τον Ιούλιο. Ώρα έναρξης: 21:00. Εισιτήρια: 15 € και 10 € (φοιτητικό, ανέργων). Προπώληση: www.abcd.gr , www.viva.gr , 210-8840600, καταστήματα Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots.

MANIA ΣΤΑΪΚΟΥ