«Η Κυρία Χ» εκτέθηκε στη σκηνή της Φρυνίχου

i-kuria-x
ΤΕΤΑΡΤΗ, 25 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2019

...στο πλαίσιο του 16ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αναλόγιο.

Συνεπής στην ανάδειξη της ζωντάνιας και της ιδιαιτερότητας της γραφής της Καλλιόπης Εξάρχου, στάθηκε η παράσταση «Η Κυρία Χ» που σκηνοθέτησε η Αναστασία Ρεβή. Το έργο παρουσιάστηκε στο θέατρο Κάρολος Κουν (στην σκηνή της Φρυνίχου) , στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αναλόγιο.  

Η «Κυρία Χ» είναι ένας μονόλογος διαρθρωμένος σε 15 σκηνές. Κεντρικό πρόσωπο είναι η ομώνυμη Κυρία, η οποία εκτίθεται ολοκληρωτικά, καταθέτοντας όλα τα ζητήματα της ζωής της, χωρίς συγκάλυψη, εξωραϊσμούς και παρακάμψεις. Πρόκειται για μια ευάλωτη και ευθυτενή γυναίκα, που πέφτει και σηκώνεται κάθε φορά, κουβαλώντας ολόκληρη τη γη στους ώμους της. 

Η παράσταση  
Η θεατρική απόδοση του κειμένου της Εξάρχου προσανατολίστηκε στην εκφραστικότητα των ηθοποιών (Λυδία Βη, Αλέξα Κορμαρή, Χριστιάνα Μητρολλάρη, Χρύση Τζανέτου, Φαίδρα Φαϊτάκη, Ειρήνη Φασιά, Σέβη Φιλιππίδου, Petra Verhulst) που βγήκαν στη σκηνή για να μας μεταφέρουν αποσπάσματα υπό τη μορφή μονολόγου από το κείμενο της συγγραφέως- ο τρίτος ενικός του βιβλίου γίνεται πρώτος στη σκηνή. Ο λόγος της Εξάρχου είναι η βάση και το κέντρο της παράστασης- η σκηνική μορφή άλλωστε του αναλόγιου θέτει το κείμενο εξέχον θεατρικό συστατικό.  

Στη σκηνή βρίσκεται μονάχα ένας καναπές και οι ηθοποιοί μπαινοβγαίνουν με τα ροζ, ζωηρά φορέματά τους (μονάχα η μεγαλύτερη λίγο ηλικιακά φοράει ένα ξεθωριασμένο ροζ χρώμα) για να ερμηνεύσουν τα μικρά διηγήματα του βιβλίου. Αν και βρίσκονται συχνά πάνω από μία επάνω στη σκηνή, ο λόγος βρίσκεται πάντα στη μία. 

  Εξαίρεση θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι σκηνές στις οποίες συμμετέχει η Petra Verhulst μιλώντας στα γαλλικά. Υπέροχη έμπνευση, και ταιριαστή στο κείμενο, η προσθήκη κομματιών στα γαλλικά αποτέλεσε σκηνοθετική πρόκληση που πρόσθεσε θεατρικότητα στον ήδη θεατρικό λόγο της Εξάρχου. Έτσι βλέπουμε πάντα την Verhulst ζευγάρι με κάποια άλλη ηθοποιό, πότε μεταφέροντας, και άρα μεταφράζοντας, η μία φράση φράση όσα λέει η άλλη στα γαλλικά, πότε ερμηνεύοντας η μία και μετά η άλλη ολόκληρο το κομμάτι στη γλώσσα της, και πότε απαγγέλοντας παράλληλα και σαν να είναι η μία αντίλαλος και θόρυβος στην άλλη.  

Γενικά η Ρεβή φαίνεται πως πίστεψε στην Κυρία Χ που ήθελε «να μην της στερούν την πρόσβαση στο άπειρο» και εμπιστεύτηκε το λόγο της Εξάρχου. Γι’ αυτό και ζητώντας από τις δικές της Κυρίες Χ να είναι άμεσες και πειστικές μέσα από τον καθαρό λόγο και την διακριτική κίνηση ανέδειξε τον σωματικό λόγο της συγγραφέως ενώ προσθέτοντας μικρές, ευρηματκές λεπτομέρειες (σημαντική και η λειτουργία της μουσικής) ολοκλήρωσε την θεατρική πια Κυρία Χ. 

Το κείμενο 
Μεταφορικός, ποιητικός, αστείος, σωματικός ο λόγος της Εξάρχου
 φτιάχνει την Κυρία Χ έτοιμη για να βγει στη σκηνή και να πει τις ιστορίες της, για τη σύλληψή της, για τα ντέρτια της, για εκείνη την ημέρα στην παραλία που έπεσε πάνω στην μαντάμ Μποβαρί και τον Άσενμπαχ. Η Κυρία Χ της Εξάρζου γεννήθηκε ελλιπής και μουγγή και με τις ιστορίες της όλοι μας θα βρούμε κάτι να ταυτιστούμε, γιατί η Κυρία Χ είναι παντού γύρω μας και μέσα μας καθώς προσπαθούμε και μεις να κολλήσουμε «ένα ένα τα απόντα κομμάτια».  

Το κόκκινο φόρεμα ετοιμοπόλεμο 
Το ντύθηκε με βαθύ ντεκολτέ 
Να φαίνεται η τρύπα στην καρδιά 

Το φεστιβάλ 
Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναλόγιο, μέλος του οργανισμού EFA/EFFE (European Festivals Association/ Europefor Festivals – Festivals for Europe), ένας επιτυχημένος θεσμός αφιερωμένος στο θέατρο και στη σύγχρονη γραφή, δραματική και σκηνική, διοργανώνεται φέτος για 16η συνεχή χρονιά, 21-26 Σεπτεμβρίου 2019 και πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου.  

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για το φεστιβάλ.  

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]