Η Κατερίνα Αγγελίτσα ταξιδεύει μία αρχαία τραγωδία στο σήμερα

katerinas-aggelitsa _dm_
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 07 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2020

Η ηθοποιός ερμηνεύει και συμμετέχει στην σκηνοθεσία και τη συγγραφή του κειμένου της παράστασης «Αφρική ή Πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδελφό σας» στο Θέατρο Νέου Κόσμου.

Η ομάδα Fem Tettix, μετά τη νίκη της στο Bob Theatre Festival 2019, παρουσιάζει αυτή την περίοδο την ολοκληρωμένη εκδοχή του έργου Αφρική ή Πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδελφό σας στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Μια «μεταφυσική» κωμωδία, που δανείζεται τα δομικά στοιχεία της τραγωδίας για να γαργαλήσει ηθικές αξίες της σύγχρονης κοινωνίας και να θέσει μεταφυσικά ερωτήματα. Μια ιστορία ύμνος στη ζωή μέσα από το πρίσμα του θανάτου.

Η Κατερίνα Αγγελίτσα, που συνυπογράφει τη συγγραφή και τη σκηνοθεσία του έργου με τις Αγγελική Γρηγοροπούλου και Ίριδα Κατσούλατου, ενώ παράλληλα εμφανίζεται επί σκηνής μαζί τους, συστήνεται στο click@life. 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, του Αριστοτελείου, επίσης στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα για 4 χρόνια γύρισα σε διάφορα νησιά της χώρας ως αναπληρώτρια δασκάλα. Άλλα κάτι μου έλειπε κι έτσι το 2014 αιφνιδίασα κι εγώ η ίδια τον εαυτό μου και παράτησα την εκπαίδευση. Θυμάμαι ακόμα πολύ έντονα το πρωινό που ενώ με προσέλαβαν αναπληρώτρια στην Κρήτη, αποφάσισα να μην πάω και να κατέβω στην Αθήνα για να σπουδάσω σε κάποια δραματική σχολή. Τελικά ξεκίνησα στη σχολή του Θόδωρου Γράμψα, την Πράξη Επτά. Εκεί γνώρισα και την Αγγελική με την Ίριδα, με τις οποίες έμελλε να δημιουργήσουμε τις Fem Tettix και να γράψουμε το πρώτο μας θεατρικό έργο. Συνεχίζω λοιπόν να ζω μέχρι και σήμερα στην Αθήνα – αν και κάποια στιγμή θα’ θελα να ζήσω σε νησί.

_dm_
Μικρή ήθελα ν’ ανοίξω μπουγατσερί (καθημερινό μου παιχνίδι ήταν να κάνω ότι κόβω κομμάτια παζλ και τα τυλίγω σε χαρτί να τα πουλήσω), τραγουδίστρια, ψυχολόγος, ιδιοκτήτρια bistro, καθηγήτρια αγγλικών, ταμίας σε σούπερ μάρκετ, φιλόλογος, συγγραφέας, εγκληματολόγος, ενδυματολόγος και δεν ξέρω και πόσα άλλα ξεχνώ. Ευτυχώς έγινα ηθοποιός για να μπορώ εν δυνάμει να περάσω απ’ όλα τα επαγγέλματα.

Θυμάμαι πολύ έντονα μια παράσταση που είχα δει με τη μητέρα μου όταν ήμουν στο λύκειο. Μέχρι τότε δυστυχώς με την οικογένειά μου δεν πηγαίναμε πολύ θέατρο. Πήγαμε λοιπόν οι δυο μας να δούμε στο θέατρο Εγνατία στη Θεσσαλονίκη, το έργο «Η Μαργαρίτα Γκοτιέ ταξιδεύει απόψε» του Άκη Δήμου, με την Πέμη Ζούνη στον ομώνυμο ρόλο. Δε θα ξεχάσω τη συγκίνηση και την ανατριχίλα που ένιωσα από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό. Θυμάμαι προσπαθούσα να κρατηθώ να μη βάλω τα κλάματα. Δε μπορούσα να το εξηγήσω, αλλά είχα πλημμυρίσει από συναισθήματα. Φύγαμε και για μέρες σκεφτόμουν το έργο. Μάλιστα μου είχε κολλήσει η μουσική της παράστασης - που είχε γράψει ο Θοδωρής Οικονόμου – και τη σιγομουρμούριζα συνεχώς. Νομίζω πως εκείνο ήταν το βράδυ που ουσιαστικά αποφάσισα να ασχοληθώ με το θέατρο. Αν και πέρασαν πολλά χρόνια για να το τολμήσω και να το δοκιμάσω έμπρακτα.

Οι καλλιτεχνικές μου επιρροές είναι ο Γούντι Άλεν, ο Γούντι Άλεν και ο Γούντι Άλεν.

Το έργο "Αφρική ή Πώς να φυτέψετε τον νεκρό αδελφό σας" είναι μία σύγχρονη μεταφυσική κωμωδία, εμπνευσμένη από την «Αντιγόνη», του Σοφοκλή. Το έργο διαδραματίζεται στη σημερινή Θήβα. Δύο δίδυμες αδερφές, η Αντιγόνη και η Ισμήνη χάνουν απρόσμενα στην Αφρική από κίτρινο πυρετό, τον αδερφό τους Ορέστη, που είχε πάει εκεί για επαγγελματικούς λόγους. Η Αντιγόνη έρχεται λοιπόν από την Αθήνα πίσω στο πατρικό της στη Θήβα για να εμποδίσει την επικείμενη κηδεία του αδερφού της, καθώς γνωρίζει πως επιθυμούσε να μην κηδευτεί χριστιανικά, αλλά να φυτευτεί στους πρόποδες του όρους Κιλιμάντζαρο. Φυσικά τίποτα δεν είναι εύκολο σε αυτή τη ζωή…

Στο έργο υποδύομαι την Ισμήνη, την αδερφή της Αντιγόνης. Σε αντίθεση με την Αντιγόνη, η Ισμήνη μένει στη Θήβα, κάτω από τη σκιά του στρατηγού πατέρα τους - κυριολεκτικά και μεταφορικά - αφού ο στρατηγός μένει στο επάνω διαμέρισμα και η Ισμήνη στο κάτω. Διάγει ένα πολύ ήσυχο και μοναχικό βίο μαζί του στη Θήβα μέχρι να επιστρέψει η Αντιγόνη με αφορμή το θλιβερό συμβάν και να αλλάξει αναπόφευκτα τη ζωή της και την ίδια.

_dm_
Η ιδιαιτερότητα του έργου θα έλεγα πως είναι το ίδιο το έργο. Πρόκειται για ένα πείραμα που θέλαμε να κάνουμε με τα άλλα δύο κορίτσια της ομάδας, την Αγγελική Γρηγοροπούλου και την Ίριδα Κατσούλα. Θέλαμε να δοκιμάσουμε να φέρουμε μια τραγωδία στο σήμερα. Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητα. «Πειράζουμε» τις δομές της, πατώντας όμως σε αυτές. Υποθέτουμε ποια θα μπορούσαν να είναι τα διλήμματα και τα ηθικά ερωτήματα των ηρώων σήμερα. Ποια θα άλλαζαν και ίσως ποια θα έμεναν και ίδια. Τι θα μπορούσε να αλλάξει στις συγκρούσεις των τραγικών ηρώων ώστε να ευσταθούν με έναν τρόπο στη σύγχρονη Ελλάδα, μη χάνοντας όμως το μέγεθος και τις διαστάσεις που παίρνουν στο αρχαίο κείμενο. Προσπαθώντας να απαντήσουμε σε όλα αυτά και παίρνοντας έμπνευση από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, τελικά μας προέκυψε κάτι με τίτλο «Αφρική ή πώς να φυτέψετε το νεκρό αδερφό σας».

Το έργο «Αφρική ή πώς να φυτέψετε το νεκρό αδερφό σας», είναι τόσο παράλογο όσο κι η κοινωνία που ζούμε. Από κει και πέρα, βλέπουμε τα παιδιά της οικογένειας -ζωντανά και νεκρά- όλα εξαρτώμενα μέλη με διάφορους τρόπους του πατέρα τους, να βρίσκονται σε μία καθοριστική για τη ζωή (ή το θάνατό) τους μετάβαση, χωρίς όμως να ξέρουν πώς ακριβώς να τη διαχειριστούν. Να παλεύουν να βρουν ένα νόημα ή ένα σκοπό τόσο ιερό και ουσιαστικό ώστε όλα όσα τους κρατούν πίσω να μη φαντάζουν πια τόσο τρομακτικά και δυσοίωνα. Κάτι που το συναντάμε πιστεύω πολύ συχνά πια γύρω μας, ειδικά στα νέα άτομα. Η «Αφρική» είναι για μένα όλα τα όνειρα κι οι ανάγκες μας που αφενός είναι τόσο δύσκολο σήμερα ακόμη και να τα γνωρίζουμε, γιατί αυτό προϋποθέτει ότι έχουμε καλή σχέση με τον εαυτό μας, τον ακούμε και τον φροντίζουμε, αφετέρου είναι και όλα όσα εκείνα στην προσπάθεια για την «Αφρική» θα κερδίσουμε ή θα χάσουμε ασχέτως αν θα πάμε τελικά εκεί. Γιατί όπως και να το κάνουμε, μπορούμε να πάμε και σε άλλα μέρη, δεν είναι μόνο η Αφρική! Το θέμα είναι να ξεκουνηθούμε λίγο.

Είναι τόσο νωρίς να γνωρίζω το θέατρο που θέλω να κάνω. Αυτό που έχω καταλάβει στην τόσο σύντομη πορεία μου είναι ότι θέλω να κάνω ένα θέατρο που αφηγείται ιστορίες πρωτότυπες, ιστορίες που αξίζει να ειπωθούν, ιστορίες που το κοινό θα κουβαλά μαζί του για καιρό.

Θα ήθελα μια από τις αμέτρητες φορές που μιλάω στο σκύλο μου Ερμή, να γυρίσει και να μου απαντήσει.

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου, Ίρις Κατσούλα
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης
Επιμέλεια κίνησης: Έλιο Φοίβος Μπέικο
Μουσική επιμέλεια: Αγγελική Γρηγοροπούλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Οργάνωση παραγωγής:  Λίνα Αξιωτάκη 

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Κατερίνα Αγγελίτσα, Αγγελική Γρηγοροπούλου, Ίρις Κατσούλα, Βασίλης Ψυλλάς

Info
Θέατρο Νέου Κόσμου - Κάτω Χώρος. Έως 14.04.2020. ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: 90 λεπτά. ΜΕΡΕΣ / ΩΡΕΣ Δευτέρα 21:15 Τρίτη 21:15. ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ Κανονικό 13€ Μειωμένο 10€. Εισιτήρια για την παράσταση προπωλούνται.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ