«Από Κοινού»: Ο νέος συνδυασμός που κατεβαίνει στις εκλογές του ΣΕΗ

apo-koinou
ΤΡΙΤΗ, 09 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020

«Είμαστε η γενιά των ηθοποιών, που συγκροτήσαμε την επαγγελματική μας ταυτότητα μέσα στα χρόνια της κρίσης και της απαξίωσης».

Στις 20 με 25 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι εκλογές του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και ένας νέος συνδυασμός ονόματι “Από Κοινού” έχει κάνει την εμφάνισή του. Τον γνωρίζουμε λίγο καλύτερα μέσα από την ανακοίνωση των μελών του:

Είμαστε η γενιά των ηθοποιών, που συγκροτήσαμε την επαγγελματική μας ταυτότητα μέσα στα χρόνια της κρίσης και της απαξίωσης. Εμείς, που τα πτυχία μας ισοδυναμούν με απολυτήριο Λυκείου. Εμείς, που βγήκαμε στην αγορά εργασίας, όταν αυτή πλέον είχε απορρυθμιστεί. Εμείς, που διαμορφώσαμε την συνείδησή μας μέσα από τις απλήρωτες πρόβες, το θέατρο της ομάδας, την παράσταση με «ίδια έξοδα», το Low – budget (ή μήπως no budget;) θέατρο. Εμείς, που δεν προλάβαμε να εργαστούμε προστατευμένοι από τη συλλογική σύμβαση εργασίας του ηθοποιού. Εμείς, που κατακερματιστήκαμε και παλέψαμε ο καθένας μόνος του, μακριά από τα Σωματεία μας.

Εμείς, που καιρό τώρα συζητούσαμε πως κάτι πρέπει, επιτέλους, να αλλάξει. Εμείς, που κατά τη χειρότερη δυνατή συγκυρία για το επάγγελμά μας, το ξέσπασμα της πανδημίας δηλαδή, αντιληφθήκαμε με τον πιο οδυνηρό τρόπο ότι αυτά τα δέκα περίπου χρόνια, που ήμασταν ενεργοί, δεν ήταν αρκετά για να μας προστατεύσουν.

Εμείς, που αντιληφθήκαμε πως είναι, πλέον, δική μας ΕΥΘΥΝΗ, ευθύνη της δικής μας γενιάς, να αναλάβουμε δράση «ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ». Από κοινού, να επαναφέρουμε τη συλλογικότητα, τόσο στην αντιμετώπιση των χρόνιων ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΩΝ στον χώρο του θεάτρου, όσο και στην διεκδίκηση της ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ του μέλλοντός μας.

Εμείς, η γενιά γύρω στα 30, όλοι μας χωρίς προηγούμενη συνδικαλιστική εμπειρία, κομματικά αδέσμευτοι και ανεξάρτητοι, αλλά με πολιτική συνείδηση, αποφασίσαμε πως ήρθε η ώρα να διεκδικήσουμε την ενεργή συμμετοχή μας στο Σωματείο μας. Με πρόταγμα την προσωπική μας εμπλοκή και την εμπέδωση ενός ανοιχτού διαλόγου ως τρόπου λειτουργίας, κατεβαίνουμε ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ στις φετινές, κρίσιμες εκλογές του ΣΕΗ. Επιθυμούμε ο μέχρι τώρα τρόπος λειτουργίας μας να γίνει τρόπος ύπαρξης όλων μας.

Όπως ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ, μαζευτήκαμε, ζυμωθήκαμε, συν – αποφασίσαμε, έτσι ακριβώς επιδιώκουμε την έναρξη ενός διαρκούς και συμμετοχικού διαλόγου με όλους τους συναδέλφους μας. Επιθυμούμε τη δημιουργία ενός ανοιχτού πεδίου συν – διαμόρφωσης τόσο των αιτημάτων μας, όσο και της μεθόδου διεκδίκησής τους. Δεν επιθυμούμε να γίνουμε μία ακόμα παράταξη, που θα λειτουργεί μόνο στα στενά πλαίσια του Σωματείου της. Επιθυμούμε μέσα από αυτόν το διάλογο να επιτύχουμε όλοι μαζί, όλες οι γενιές ηθοποιών, τη διαμόρφωση του μέλλοντος στην εργασία μας.

Πάνω από όλα να καταφέρουμε να επαναφέρουμε την αντίληψη και να απαιτήσουμε την εκ νέου αποδοχή της Τέχνης μας ως επαγγέλματος και όχι ως πάρεργου.

ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ, μέσα από επισταμένη μελέτη, προσπαθήσαμε να βρούμε τον τρόπο που αυτός ο στόχος θα γίνει εφικτός. Προτείνουμε ένα σφαιρικό, αντικειμενικό και ενδελεχές πλαίσιο αναμόρφωσης των συνθηκών εργασίας μας: από την εκπαίδευση ως τις συμβάσεις μας, και από τον τρόπο λειτουργίας του Σωματείου μας, ως τον τρόπο λειτουργίας του Υπουργείου Πολιτισμού και την αντιμετώπιση του Πολιτισμού ως δημόσιου αγαθού. Μαζί με την ανακοίνωση του Σχηματισμού μας, σας το παρουσιάζουμε, όχι ως άλλη προγραμματική εξαγγελία, αλλά ως βάση διαλόγου ενός πλαισίου που θα συνδιαμορφώσουμε, όλοι μαζί, ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ.

Γνωρίζοντας, τέλος, τις παθογένειες του χώρου, επιθυμούμε παράλληλα να συν – διαμορφώσουμε ένα Σωματείο – ψύχραιμο και αποτελεσματικό συνομιλητή της Πολιτείας και των θεσμών.

Σε ένα ακραία διασπασμένο πολιτικό τοπίο, επιμένουμε στην κλαδικότητα του Σωματείου μας, όχι από μονομέρεια, αλλά από την πεποίθηση ότι, στοχευμένα και με επιμονή, μπορούμε τελικά, να γίνουμε εμείς, οι ηθοποιοί, να ανοίξουμε τον δρόμο για μια ουσιαστικότερη διεκδίκηση του δικαιώματος στην αξιοπρεπή εργασία όλων των
εργαζομένων στις Τέχνες, και να θέσουμε τα θεμέλια για μια νέα αντίληψη, βαθύτερης σύνδεσης των Τεχνών με την βάση της κοινωνίας.

Είναι – νομίζουμε – η καλύτερη στιγμή να συμμετέχουμε εκ νέου όλοι μαζί…

…ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ
ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΤΥΧΟΥΜΕ:
Α1) ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΥΠΠΟ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΑΠΑΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ. Αύξηση της ετήσιας κρατικής δαπάνης για τον πολιτισμό, τουλάχιστον στο 1,3% ετησίως (μ.ό. Ευρώπης), από 0,3% που είναι σήμερα.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ:
– αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων και πόρων από την Περιφέρεια.
– Σύσταση ταμείου υπέρ Τεχνών: 1% από τον φόρο κάθε εισιτηρίου πολιτιστικής παραγωγής συγκεντρώνεται σε ειδικό λογαριασμό
– χορηγικός νόμος: συζήτηση εφαρμοστέου πλαισίου
– ενεργοποίηση υπαρχόντων νόμων (για στήριξη ΕΚΚ κ.ά.)

ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ: διαγωνισμοί και υποβολή προτάσεων για όλες τις διαδικασίες. Από τις επιχορηγήσεις έως και τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των κρατικών φορέων.

Α2) ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ:
Δημιουργία ανεξάρτητης επιτροπής από καλλιτέχνες κύρους που θα διαμορφώνει τη θεατρική πολιτική. Διάρκεια θητείας 5 ετών (υπερβαίνει χρονικά τις κυβερνητικές θητείες, ώστε να μην ταυτίζεται η πολιτική του εκάστοτε Υπουργού με την πολιτιστική πολιτική). Στις αρμοδιότητες του Κέντρου, και η ελεγκτική επιθεώρηση φορέων ότι όλα γίνονται με βάση τους κανονισμούς.

Β) ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΚΛΑΔΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ηθοποιών – κατά το πρότυπο της κλαδικής των ξενοδοχοϋπαλλήλων και υπαλλήλων εστίασης. (Εφικτός στόχος) – ΠΡΟΤΥΠΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ για όλους τους ηθοποιούς

ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ εργασίας ηθοποιού ως ΜΙΣΘΩΤΗΣ υπηρεσίας (ενιαία σύμβαση, ένας τρόπος ασφάλισης, ελάχιστος χρόνος σύμβασης που προϋποθέτει και αναγνωρίζει επιτέλους την πρόβα ως εργασία – τέλος στην ωρομίσθια απασχόληση και τις συμβάσεις έργου / για όλους τους εργοδότες: θέατρο, εκπαίδευση, κινηματογράφος, τηλεόραση)

ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ σύμβασης στο θέατρο – για ΝΕΕΣ παραγωγές – η τρίμηνη απασχόληση.
Ειδική μέριμνα για συμβάσεις επαναλήψεων και περιοδειών

ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΩΝ ηθοποιών στις παραγωγές (80%)
Εξαιρούνται: 1. οι παραστάσεις documentary, 2. οι επαγγελματικές παραστάσεις με μη επαγγελματίες ηθοποιούς (υπάρχει είδος τέτοιο), 3. οι παραστάσεις συμπερίληψης ή συμμετοχικού θεάτρου (participatory theatre). Αντίστοιχα ορίζεται κατώτατη αποζημίωση για τους συμμετέχοντες σε τέτοιου είδους παραστάσεις.

ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΜΕΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ στους εποπτευόμενους φορείς:
Υποχρεωτικές ανοικτές, δημόσιες ακροάσεις. ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ 70% ηθοποιών, που δεν απασχολήθηκαν την προηγούμενη σαιζόν στον εκάστοτε φορέα.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΝΑΡΞΗΣ πρόβας πριν από κάποια έγγραφη συμφωνία, σύμβαση, συμβόλαιο.

Γ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ:
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ – Αυστηρό Νομοθετικό Πλαίσιο:
– Αναθεώρηση προϋποθέσεων λειτουργίας δραματικών σχολών (υποδομές, καταστατικό, όριο απουσιών για τους μαθητές, αριθμός μαθητών, αντικειμενική αξιολόγηση διδασκόντων κλπ.)
– η κάθε σχολή θα μπορούσε να ενθαρρυνθεί με κάποιον τρόπο να αποκτήσει συγκεκριμένη ταυτότητα (π.χ. θέατρο περισσότερο εστιασμένο στο λόγο, στο
physical theatre κτλ.)

ΙΣΟΤΙΜΗΣΗ ΠΤΥΧΙΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΟ 2003
ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΕΧΝΩΝ:
με μεικτό σχήμα (με και χωρίς αναπηρία φοιτητές) με ΥΨΗΛΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ και Αναγνωρισμένους Καλλιτεχνικά Εκπαιδευτικούς

Δ) ΕΡΕΥΝΑ
Εισαγωγή θεσμού RESIDENCY καλλιτεχνών για έρευνα – επιμόρφωση. Καθιέρωση ειδικού σκοπού επιχορήγησης αποκλειστικά για αυτό.
ΕΠΕΝΔΥΣΗ σε εκπαιδευτικά προγράμματα, συμμετοχικά προγράμματα, προγράμματα καλλιέργειας κοινού

Ε1) ΠΑΡΑΓΩΓΗ – ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ και ανάλογη αντιμετώπιση της κάθε ανάγκης: Θεατρικοί παραγωγοί// θεατρικές ομάδες με εταιρική ταυτότητα//ανεξάρτητοι αυτοαπασχολούμενοι καλλιτέχνες

ΕΓΚΑΙΡΟΣ προγραμματισμός (ένας χρόνος πριν την εκάστοτε σεζόν)

ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ όλων των περιπτώσεων

Ιδιαίτερη ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΘΕΑΤΡΑ

ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ σε: θέατρα με ρεπερτόριο και θιάσους με διαρκή παρουσία (επιχορήγηση για διετή ή τριετή προγραμματισμό) και μεμονωμένες παραγωγές (ετήσιος προγραμματισμός)

Οι επιχορηγήσεις ΠΡΕΠΕΙ να διασφαλίζουν τις εργασιακές σχέσεις που περιγράψαμε ΑΥΞΗΣΗ του ποσού των θεατρικών επιχορηγήσεων, ώστε να διασφαλίζουν όλα τα
παραπάνω

Ε2) ΑΥΞΗΣΗ – ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ:
Εκπόνηση ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΟΙΝΟΥ – Πολιτικές καλλιέργειάς του (ενδεικτικά Λύκεια υποχρεωτικά παρακολουθούν θέατρο ως εκπαιδευτική δραστηριότητα – θεατρική αγωγή ξανά στο σχολείο από το Δημοτικό έως το Λύκειο κ.ά.) – Επαναφορά εισιτηρίων τύπου ΟΕΚ / ΟΑΕΔ

ΣΤ) ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ – ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ
Ι. ΔΗΠΕΘΕ.
Απεξάρτηση των ΔΗΠΕΘΕ από την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Προώθηση συμπαραγωγών με επιχορηγούμενες παραγωγές
ΙΙ. Περιοδείες
Ενίσχυση – υποστήριξη θεσμού περιοδείας με επιπλέον επιχορήγηση
Δημιουργία Δικτύου θεάτρων στην περιφέρεια για ενίσχυση του θεσμού
ΙΙΙ. Εξωτερικό:
Θεσμοθέτηση περιοδείας στο εξωτερικό (έξτρα πυλώνας χρηματοδότησης)

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ στο Υπουργείο με αντικείμενο τη διεθνή προώθηση των παραστάσεων και τη δικτύωση με θέατρα και οργανισμούς του εξωτερικού.
Καθιέρωση ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ – διεθνών Συμπαραγωγών

Ζ) ΣΕΗ
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ του ΣΕΗ ως προς:
Λειτουργία ΣΕΗ – επικαιροποίηση καταλόγου (ποιους κατοχυρώνεται ως μέλος και πώς) –
Ποιος μπαίνει στο Επαγγελματικό Σωματείο – Καταστατική συνέλευση (λειτουργία συνέλευσης, δυνατότητα ΔΣ να παρακάμψει το Καταστατικό κ.λπ.)

Η) ΑΡΤΙΜΕΛΕΙΑ – ΦΥΛΟ – ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
– Να διαγραφεί το άρθρο περί αρτιμέλειας για την πρόσβαση στην εκπαίδευση.
– Ελεύθερη πρόσβαση και transgender ατόμων
– Οι Δραματικές Σχολές να επιχορηγούνται επιπλέον για την ένταξη ΑΜΕΑ
– Κρατική ενίσχυση Θεάτρου ΑΜΕΑ – Κωφών κλπ. (πρότυπο Γερμανίας)

Θ) ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ πνευματικών δικαιωμάτων ηθοποιών στην streaming εποχή (πρότυπο ΑΠΟΛΛΩΝΑ για μουσικούς – οργανοπαίχτες και ΔΙΟΝΥΣΟΥ για τηλεοπτικά δικαιώματα)

Ι) ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
– Πρόσβαση σε εναλλακτικούς χώρους (ανοιχτοί χώροι – μη θεατρικοί – site specific)
– Κατοχύρωση έννοιας αποζημίωσης λόγω πανδημίας
– Ορισμός έννοιας ανωτέρας βίας, υπό τα νέα υγειονομικά δεδομένα: όπως πάντα ο παραγωγός πρέπει να βαρύνεται με το ρίσκο της παραγωγής. Ο εργαζόμενος δεν μπορεί να το αναλαμβάνει. (Ανεξάρτητα από το αν ο παραγωγός μπορεί με την σειρά του να διεκδικήσει αποζημίωση ή ενίσχυση από το κράτος).

ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ: (αλφαβητικά και μέχρι στιγμής, καθώς η λίστα θα επικαιροποιηθεί τις επόμενες ημέρες)

  • Μάνος Βαβαδάκης
  • Μικές Γλύκας
  • Θανάσης Δόβρης
  • Δήμητρα Δρακοπούλου
  • Ελένη Ευθυμίου
  • Τρύφωνας Ζάχαρης
  • Φιλία Κανελλοπούλου
  • Χρήστος Κοντογιώργης
  • Μελίνα Κοτσέλου
  • Αντώνης Κυριακάκης
  • Άρης Λάσκος
  • Βασίλης Μαγουλιώτης
  • Ειρήνη Μακρή
  • Νικόλας Μακρής
  • Κωνσταντίνος Μάρκελλος
  • Ερρίκος Μηλιάρης
  • Μαρία Μοσχούρη
  • Κωνσταντίνος Μπιμπής
  • Ελένη Μποζάκη
  • Καλλιόπη Παναγιωτίδου
  • Γιάννης Παναγόπουλος
  • Αγγελική Πασπαλιάρη
  • Μαρία Προϊστάκη
  • Ελένη Στεργίου
  • Μιχάλης Συριόπουλος
  • Σταύρος Τσιτσόπουλος
  • Γιώργος Χουσάκος
  • Γιώργος Χριστοδούλου