Η Σταχτοπούτα της «Μεγάλης Ύφεσης»
Με την κωμική όπερα «Σταχτοπούτα» του Ροσσίνι που παρουσιάζεται σε πρεμιέρα στις 25 Οκτωβρίου, ξεκινά η νέα καλλιτεχνική περίοδος για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Το διάσημο παραμύθι της Σταχτοπούτας μεταφέρεται σε ένα off Broadway θέατρο της Νέας Υόρκης στην εποχή της «Μεγάλης Ύφεσης», ενώ αντί για γοβάκι την λύση δίνει ένα ακριβό βραχιόλι. Σκηνοθετεί, στην πρώτη της συνεργασία με την ΕΛΣ, η ανερχόμενη Ροδούλα Γαϊτάνου, η οποία έχει διαγράψει μια αξιοσημείωτη πορεία σε βρετανικά θέατρα μεταξύ των οποίων και η Royal Opera του Λονδίνου.
Τα σκηνικά του Σάιμον Κόρντερ μας παραπέμπουν στα άδυτα ενός αμερικάνικου θεάτρου της δεκαετίας του ’30. Από τη μια βλέπουμε τους αφανείς ήρωες του παρασκηνίου στα υπόγεια του θεάτρου και από την άλλη τους υψηλά ιστάμενους στο roof garden να απολαμβάνουν τη θέα στο Μανχάταν στα πάρτι μετά τις πρεμιέρες. Τα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη αντικατοπτρίζουν τα κοινωνικά στερεότυπα της εποχής, ενώ την ίδια στιγμή έχουν κάτι από την θαμπή λάμψη της ματαιοδοξίας του κόσμου του θεάματος.
Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνει ο μαέστρο Γιώργος Πέτρου, ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο εναλλάσσονται οι καταξιωμένες μέτζο σορπάνο Μαίρη – Έλεν Νέζη και Ειρήνη Καράγιαννη. Στον ρόλο του Ντον Ραμίρο οι Αντώνης Κορωναίος και Βασίλης Καβάγιας, ενώ στον ρόλο του Νταντίνι οι Ντέιβιντ Μενέντεθ και Χάρης Ανδριανός. Την Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγέλος Γεωργακάτος.
Όπως επισημαίνει στο σκηνοθετικό της σημείωμα η Ροδούλα Γαϊτάνου: «Η Σταχτοπούτα ή Ο θρίαμβος της καλοσύνης, όπως είναι ο πλήρης τίτλος της όπερας του Ροσσίνι, αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του οπερατικού ρεπερτορίου. Ο Ροσσίνι και ο λιμπρετίστας του Γιάκοπο Φερρέττι δανείζονται στοιχεία από το κλασικό παραμύθι του Περρώ, δημιουργώντας τη δική τους διδακτική εκδοχή του μύθου. Από τη μία, το ρόλο της νεράιδας νονάς, η οποία ως άλλος από μηχανής θεός βοηθά την ηρωίδα να πάει στο χορό, αναλαμβάνει εδώ ένας αντρικός χαρακτήρας, ο οποίος παρατηρεί και καταγράφει τη στάση της Σταχτοπούτας απέναντι στις δοκιμασίες που της θέτει η ζωή.
Παράλληλα, η μορφή της κακιάς μητριάς αντικαθίσταται από έναν εχθρικό πατριό, ο οποίος προάγει τις δυο φυσικές του κόρες σε βάρος της ηρωίδας, ενώ η τελευταία θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί τον εκλεκτό της καρδιάς της προτού πάει καλεσμένη του στο χορό -δηλαδή, χωρίς τα φτιασίδια της κοσμικής περιβολής- και χωρίς καν να γνωρίζει την κοινωνική του θέση.
Ο Ροσσίνι και ο Φερρέττι αφαιρούν το στοιχείο της μαγικής παρεμβολής κάνοντας έτσι ξεκάθαρο ότι τα ψυχικά χαρίσματα, η καλόψυχη στάση, το θάρρος, ο δυναμισμός και η γεναιοδωρία της Σταχτοπούτας, αποτελούν εφαλτήριο για την προσωπική και κοινωνική της επιτυχία. Η ηρωίδα του Ροσσίνι είναι ένα φωτεινό παράδειγμα των αξιών του Διαφωτισμού: το άτομο είναι υπεύθυνο για τη ροή της προσωπικής του ιστορίας και μέσα απο τις πράξεις του και την καλόψυχη στάση απέναντι στη ζωή έχει τη δύναμη να εκτοπίσει το σκότος των κακουχιών.
Στην Σταχτοπούτα του Ροσσίνι ένα ακόμη θέμα επανέρχεται συχνά: αυτό του ταξικού διαχωρισμού και της διακαούς επιθυμίας ορισμένων χαρακτήρων για κοινωνική ανέλιξη, πλούτη και δόξα. Η κάθετη διαστρωμάτωση βρίσκει μια άμεση προβολή στη ζωή ενός θεάτρου ως μία κοινωνική μικρογραφία: οι αφανείς ήρωες του παρασκηνίου, οι εμφανείς ήρωες της σκηνής και οι υψηλά ιστάμενοι που παίρνουν τις αποφάσεις. Ο καθρεφτισμός αυτός αποτέλεσε και την έμπνευση για την τοποθέτηση της δράσης σε ένα θέατρο που παρακμάζει κατά την περίοδο της «Μεγάλης ύφεσης» του 1929. Η κρίση και οι κακουχίες μεταλλάσσουν τους ανθρώπους, αλλά όποιος καταφέρει να διατηρήσει την ακεραιότητά του θα αναδειχθεί νικητής.
Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο, η Σταχτοπούτα είναι η θετή κόρη του επιστάτη Μανίφικο και η ψυχή του θεάτρου. Είναι γεννημένη για τη σκηνή αλλά έχει επωμιστεί όλα τα βάρη μιας δύσκολης καθημερινότητας. Ο πατριός της προωθεί με σθένος τις δύο κόρες του, οι οποίες χωρίς ίχνος ταλέντου αλλά με μεγάλη δόση ματαιοδοξίας οδηγούν ολοταχώς το θέατρο προς την καταστροφή του.
Όλα θα αλλάξουν όταν ο γέρος ιδιοκτήτης πεθαίνει και αφήνει τη διαχείριση του θεάτρου στο γιο του Ραμίρο, ο οποίος μετά απο άσωτη ζωή χρόνων, επιστρέφει για να αναλάβει τα νέα του καθήκοντα υπό έναν όμως βασικό όρο: να βρει μία άξια κοπέλα για σύντροφο. Όλοι θα περάσουν απο ακρόαση, η αρετή και η ψυχική ακτινοβολία θα κερδίσουν, ανατρέποντας έτσι το κατεστημένο και αλλάζοντας το πεπρωμένο όλων για πάντα».
Πληροφορίες: Παραστάσεις στο θέατρο Ολύμπια: 25, 26, 30 Οκτωβρίου, 1, 2, 3, 10, 13 Νοεμβρίου. Ώρα έναρξης:20:00. Τιμές εισιτηρίων, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 ευρώ. Στην παράσταση της Παρασκευής 1 Νοεμβρίου 2013, όλες οι κατηγορίες των εισιτήριων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ. Όπως σε όλες τις παραγωγές της σεζόν 2013-13, στο Θέατρο Ολύμπια στην δεύτερη παράσταση της παραγωγής -το Σάββατο 26 Οκτωβρίου- θα διατεθούν 150 θέσεις για ανέργους στην τιμή των 5 ευρώ ευρώ. Για την αγορά των εν λόγω εισιτηρίων απαιτείται η επίδειξη κάρτας ανεργίας και δελτίου ταυτότητας. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου Ολύμπια, Ακαδημίας 59, από Τρίτη έως Κυριακή, 09:00-21:00 και Δευτέρα: 09:00-16:00. Τηλ. Πωλήσεις: 210 36 62 100, www.nationalopera.gr .







