Η θεατρική σκηνή του Λονδίνου και η επανάσταση του streaming

lungs Helen Maybanks

Οι θεατές από 69 χώρες πληρώνουν έως και 90 δολάρια για την παράσταση «Lungs» στο Zoom

ΔΕΥΤΕΡΑ, 24 ΜΑΙΟΥ 2021

Οι τρισδιάστατες κάμερες και η διαδραστική τεχνολογία βοηθούν στην προσέλκυση των «σκεπτικιστών».

Με το ξέσπασμα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού και την παύση στην οποία οδήγησε την ζωή, την οικονομία, τον πολιτισμό και πολλές άλλες δραστηριότητες της σύγχρονης πραγματικότητας, τα θέατρα του Λονδίνου, όπως και οι θεατρικές σκηνές σε πολλά μέρη του κόσμου, άρχισαν να μεταδίδουν παραστάσεις μέσω streaming.

Για όσο ήταν κλειστά τα θέατρα και για όσο διαρκούσαν οι περιορισμοί για τον έλεγχο του ιού. Ο στόχος ήταν να επιβιώσουν και να εκφραστούν οι θεατρικοί χώροι από την πανδημία και το νέο περιβάλλον που δημιουργεί η υγειονομική κρίση.

Στο Λονδίνο όμως οι online παραστάσεις λειτούργησαν τόσο καλά που δεν θα σταματήσουν.

Σχεδόν οι μισές θεατρικές σκηνές στην πόλη που έχει ιδιαίτερη σχέση με το θέατρο διαθέτουν ψηφιακές θεάσεις για την εξασφάλιση μιας νέας πηγής εισοδήματος πολύ μετά το άνοιγμα των θυρών τους μετά τον Covid, σύμφωνα με το The Society of London Theatre.

«Έχει αναπτυχθεί ένα κοινό σε όλο τον κόσμο και δεν μπορείς να αφήσεις αυτό το κοινό να φύγει», εξηγεί η Susannah Simons, διευθύντρια της Marquee TV, η οποία στριμάρει περιεχόμενο από σημαντικές παραστάσεις όπως του θιάσου Royal Shakespeare Company.

Η κρίση έχει αλλάξει πολλούς διευθυντές θεατρικών σκηνών κάνοντάς τους να μετακινηθούν από την απροθυμία που έδειχναν να μετατρέψουν τη φυσική εμπειρία του θεάτρου σε εικονική. Αντί να βρουν λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να προβάλουν live θέατρο στην τηλεόραση, ψάχνουν τρόπους για να το κάνουν εντυπωσιακό.

«Το θέατρο έχει ωθήσει πραγματικά τα όρια αυτού που μπόρεσε να επιτύχει ψηφιακά», δήλωσε ο Michael Longhurst, καλλιτεχνικός διευθυντής στο  Warehouse Donmar του West End.

Το Donmar χρησιμοποιεί τεχνολογία 3D από το ScanLab Projects για να ηχογραφήσει περισσότερους από 50 καλλιτέχνες και μέλη από το κοινό σε τρεις διαστάσεις για το «Adult Children», μία παράσταση για την ευθραυστότητα των σχέσεων στην εποχή του Covid.

Το Young Vic στο Lambeth σχεδιάζει να στριμάρει κάθε νέα παραγωγή. Το «οικιακό» κοινό μπορεί να παρακολουθήσει ένα  live edit ή να δημιουργήσει τη δική του εμπειρία χρησιμοποιώντας την ειδική πλατφόρμα streaming  του θεάτρου που μπορεί να εναλλάσσεται μεταξύ πολλών καμερών που τοποθετούνται γύρω από το αμφιθέατρο.

«Η βιομηχανία παιχνιδιών μάς έχει διδάξει ότι οι άνθρωποι αγαπούν τις αφηγήσεις, αλλά αγαπούν επίσης τις αφηγήσεις στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν», δήλωσε στο Bloomberg ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Young Vic, Kwame Kwei-Armah. Τα εισιτήρια για την υπηρεσία streaming κοστίζουν περίπου 15 λίρες, σε σύγκριση με τις 43 λίρες για τις πιο ακριβές θέσεις.

Οι online παραστάσεις δεν είναι απαραίτητα φθηνότερες. Το Old Vic, από την άλλη, έχει επιμεληθεί μια σειρά παραστάσεων που ονομάζεται «In Camera» (ή «In Private») με κορυφαία ταλέντα, συμπεριλαμβανομένης της Claire Foy του «The Crown», που έχουν δημιουργηθεί για απομακρυσμένη προβολή στο Zoom.

Η πρώτη παραγωγή ήταν το έργο «Πνεύμονες» («Lungs»), για ένα ζευγάρι που παλεύει με την απόφαση για το αν θα αποκτήσει παιδί εν μέσω της κλιματικής κρίσης. Τα εισιτήρια κοστίζουν έως και 65 λίρες (90 δολ.), όσο και ένα κανονικό εισιτήριο θεάτρου δηλαδή.

«Επέτρεψε στους ανθρώπους να δουν την αξία του θεάτρου, ότι είναι κάτι για το οποίο αξίζει να πληρώσουμε. Αλλά ήταν ένα στοίχημα », είπε η Kate Varah, εκτελεστική Διευθύντρια του Old Vic. Το στοίχημα φαίνεται να αποδίδει, με περισσότερα από 100.000 άτομα από 90 χώρες να κάνουν κράτηση εισιτηρίων για τις παραστάσεις στο Zoom.

Οι προσδοκίες ότι η τεράστια ζήτηση για το φυσικό θέατρο και τα… καθίσματα θα επιστρέψουν γρήγορα μόλις ανοίξουν τα θέατρα τις επόμενες εβδομάδες, εν μέρει οδήγησε στην έκρηξη της ψηφιακής δημιουργικότητας.

Σε κανονικές συνθήκες, τόσοι πολλοί άνθρωποι θέλουν να δουν παραστάσεις του Λονδίνου όπως «Come From Away» και «Harry Potter and the Cursed Child», ακόμη και σε τιμές τόσο υψηλές όσο 200 λίρες, που οι χρόνοι αναμονής εκτείνονται σε μήνες και οι εν δυνάμει πελάτες χάνονται εν τέλει στην αναμονή. Το streaming μπορεί να ανακτήσει ένα μέρος από τη σπατάλη εσόδων.

Το Broadway αντιμετωπίζει παρόμοιο πρόβλημα χωρητικότητας, αλλά το streaming δεν έχει ακόμα εξελιχτεί με τον ίδιο τρόπο. Σύμφωνα με τον Simons στο Marquee TV, οι συμφωνίες συνδικάτων σημαίνουν ότι η τοποθέτηση κάμερας κοστίζει πολύ περισσότερο από ό, τι στο Λονδίνο. Ο αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Jeremy O. Harris έγραψε στο Twitter ότι συνάντησε «απίστευτη αντίσταση» όταν πρότεινε εκπομπές ζωντανής ροής.

«Η κάμερα ως εργαλείο πρόσβασης είναι εδώ για να μείνει, και τα περισσότερα θέατρα θα κοιτάζουν και θα κατευθύνονται προς αυτή την κατεύθυνση», δήλωσε ο Kwei-Armah του Young Vic.

Με πληροφορίες από Bloomberg