Κωνσταντίνος Μαγκλάρας: «Ο άνθρωπος σήμερα αντιγράφει τη ζωή από μηχανές αναζήτησης»

magklaras
ΔΕΥΤΕΡΑ, 29 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Ο Κωνσταντίνος Μαγκλάρας, εκ των ηθοποιών που συμμετέχουν στην παράσταση του Ντάριο Φο «Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού» που ανεβαίνει στο θέατρο Γκλόρια, μιλά στο clickatlife.gr για το καυστικό χιούμορ του συγγραφέα, τον ρόλο του τον οποίο προσεγγίζει χωρίς να κρίνει και το αναπόσπαστο κομμάτι της παράστασης. Ο ίδιος περιμένει να δει στο κοινό από τον πιο σκληρό αριστερό μέχρι τον πιο συστημικό καπιταλιστή, ενώ θεωρεί πως ο ανθρωπος πλέον δε ζει.

Σας συναντάμε στην παράσταση «Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού». Πείτε μας δυο λόγια για το έργο.

Το έργο του Ντάριο Φο γράφτηκε σε μια κρίσιμη εποχή για την Ιταλία . Σς σκεφτούμε ότι τότε, το 1970, είχαμε δικτατορία εμείς ως γειτονική χώρα. Βασίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός που συνέβη στο Μιλάνο. Την εκπαραθύρωση ενός αναρχικού από την γενική αστυνομική Διεύθυνση του Μιλάνου (σαν να λέμε από τη δικής ΓΑΔΑ),  ο οποίος ήταν  υποτιθέμενος ύποπτος για την φονική έκρηξη στην πιάτσα Φοντάνα και του σιδηροδρομικού σταθμού. Με ένα καυστικό χιούμορ ο Φο δείχνει το ωμό και βίαιο πρόσωπο της εξουσίας εν προκειμένω της αστυνομίας, η οποία μπορεί εύκολα να καλύψει τα νώτα της ακόμα και  σε ένα κραυγαλέο φόνο. Στη δική μας παράσταση ο Γιάννης Κακλέας υπογράφει την διασκευή. Μια διασκευή που ζητείται από τον ίδιο τον Ντάριο Φο. Οποιος ανεβάζει αυτό το έργο πρέπει να το φέρνει στα δικα του μέτρα ανάλογα με την εποχή που ζει έχει δηλώσει.

Ποιος είναι ο ρόλος σας και πώς τον προσεγγίζετε;

Ο ρόλος που κρατώ είναι ενός αστυνόμου εν ονόματι Πιζανι. Είναι ο πραγματικός δολοφόνος του αναρχικού. Αυτός που τον εκπαραθυρωσε την ώρα της ανάκρισης. Δεν ξέρω να πω πώς τον προσέγγισα ακριβώς. Τέτοιους ρόλους άμα τους κρίνεις σίγουρα δεν μπορείς να  μπεις στο πετσί τους . Προσπάθησα να μπω στον  τρόπο με τον οποιο αντιδράει στα πράγματα που του συμβαίνουν .

Τι διαφορετικό θα δούμε στη σκηνή του θεάτρου Γκλόρια και ποια η λειτουργία της μουσικής στην παράσταση;

Νομίζω θα δείτε κάτι τελείως διαφορετικό από ό,τι παιζόταν σε αυτό το θέατρο. Ο  Γιάννης Κακλεας προσπάθησε να φτιάξει μια ομάδα ανάλογη με αυτή του τεχνοχωρου ή του παγοποιειου. Η διασκευή είναι φτιαγμένη στα μέτρα του κάθε ένα μας αναδεικνύοντας όσα υποκριτικά όπλα διαθέτει ο καθένας μας. Είναι ένας θίασος που παρασέρνει ο ένας τον άλλο ιδρωνοντας όλοι τη φανέλα τους. Φουλ ενέργεια . Η μουσική δε γίνεται να λείπει γιατί είναι αναπόσπαστο κομμάτι της αφήγησής μας. Χωρίς αυτή δεν θα υπήρχε συνέχεια ούτε ροή.

@PATROKLOS_SKAFIDAS
Το έργο, αν και γραμμένο το 1970, φέρει μια περίεργα φρέσκια επικαιρότητα. Αναδεικνύεται αυτό επί σκηνής;

Νομίζω ναι. Όπως ανέφερα έχει γίνει μια διασκευή που μόνο επικαιρη είναι. Βασισμένη βέβαια στο διαχρονικό έργο του Φο .

Ο «τρελός» αποτελεί μια σχεδόν αρχετυπική μορφή στο θέατρο που προωθεί την δράση. Στο έργο το φαρσικό στοιχείο λειτουργεί καταλυτικά στην αναζήτηση της αλήθειας. Παράλληλα, αναδεικνύει τη σατιρική διάθεση του Ντάριο Φο. Ακολουθείται αυτό το πνεύμα στην παράσταση;

Ο τρελος σε αυτή την παράσταση είναι ο γελωτοποιός μας, ο οποίος έρχεται από πολύ παλιά .Ακαθόριστο το ποσό παλιός είναι. Είναι μια βιασμενη ψυχή που την τραγική  ιστορία του την μοιραζεται ανά τους αιώνες με τον κόσμο γύρω του. Αναζητάει, ψάχνει, γυρνάει όλο τον κόσμο για να πει την ιστορία του με λόγια κοφτερά που χτυπούν στην καρδιά του συμπολίτη του κατακεραυνώνοντας πάντα την εξουσία . Ο γελωτοποιός φτάνει στο σήμερα και συγκεκριμένα στο θέατρο Γκλόρια για να πει την ιστορία του. Το πνεύμα του είναι καθαρά σατυρικό . Δεν θα γινόταν διαφορετικά .

Ποια χαρακτηριστικά της γραφής του Ντάριο Φο διατηρούνται στην παράσταση;

Η πλοκή της φάρσας και η εύστροφη εναλλαγή από το καυστικό χιούμορ στο ξεγύμνωμα της αλήθειας.

@PATROKLOS_SKAFIDAS
Σε ποιο κοινό πιστεύετε πως θα έχει απήχηση η συγκεκριμένη παράσταση;

Νομίζω από ηλικίες 18 μέχρι 100. Από τον πιο σκληρό αριστερό μέχρι τον πιο συστημικό καπιταλιστή. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο κοινό όταν καταπατούνται δικαιώματα και κακή χρήση  της εξουσίας .

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος θάνατος για τον σύγχρονο άνθρωπο;

Η πραγματική  αποστασιοποίηση  λόγω της τεχνολογίας . Άλλο να μιλάς και να μοιράζεσαι  με έναν συνάνθρωπό  με τη φυσική σου παρουσία σε ένα χώρο που σπαταλας ενέργεια για να τον επιλέξεις και εν τέλει να βρεθείς και άλλο πίσω από μια οθόνη χωρίς να σπαταλάς σκέψη, κόπο, ιδρώτα . Ο ανθρωπος πλέον δε ζει . Αντιγράφει τη ζωη από μηχανές αναζήτησης. Την μετράει σε αλγόριθμους .

Ποια είναι αγαπημένη σας στιγμή/ατάκα στην παράσταση;

Παρά πολλές γιατί όλο το έργο είναι στιγμές και ατάκα. Μια από αυτές είναι όταν εισβάλει ο Θοδωρής Σκυφτούλης ως διοικητής στην αίθουσα ανάκρισης χωρίς να ξέρει ότι έχει έρθει ο Δικαστής για να διερευνήσει την υπόθεση του αναρχικού ..ε και γίνεται το σώσε.

 Επόμενα σχέδια;

Στη φάση αυτή δεν έχω κάποιο μελλοντικό σχέδιο ..Μακάρι αυτή η παράσταση να πάει καλά και  να αρέσει στον κόσμο .

Πώς είναι το θέατρο στον καιρό του κορωνοϊού;

Αν το αφήσουν ανοιχτό θα είναι μια χαρά. Άνοιξε κλείσε εδώ και 1.5 χρόνο δεν είναι και πολύ καλά. Παντως είναι το πιο ασφαλές μέρος. Τηρούμενες πάντα οι αποστάσεις και μόνο μάσκα.Ο κόσμος που το απαρτίζει πάντως σίγουρα έφαγε ένα γερό χαστούκι και σίγουρα είναι πιο ανανεωμένος και πολύ πιο δημιουργικός από ποτέ 

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]

Info
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 20.00, Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 και 21.00, Κυριακή 20.00
Εισιτήρια:18€ κανονικό, 15€ φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων, άνω 65 ετών
Προπώληση 
Θέατρο Γκλόρια, Ιπποκράτους 7, Αθήνα