«Η Φάρμα των Ζώων»: Είδαμε τη must-see παράσταση της σεζόν

i-farma-ton-zoon @PATROKLOS_SKAFIDAS
ΤΡΙΤΗ, 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021

Ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετεί το εμβληματικό έργο του Τζωρτζ Όργουελ.

Ο εφιάλτης ενός σκεπτόμενου ανθρώπου βαμμένος με έντονα παιδικά χρώματα.Με αυτά τα λόγια μας περιέγραψε ο Προημθέας Αλειφερόπουλος την παράσταση «Η Φάρμα των Ζώων», σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη,  που φιλοξενείται στο Rex του Εθνικού Θεάτρου. Και είχε δίκιο.

Το έργο του Τζωρτζ Όργουελ δεν χρειάζεται συστάσεις. Η ιστορία είναι γνωστή, διαχρονική και εμβληματική. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο η παράσταση φέρει ένα μεγάλος βάρος, να ανταποκριθεί στην πρόκληση και να σηκώσει το βάρος του κειμένου του Όργουελ.

Με σεβασμό στο έργο, το πιο εύστοχο στοιχείο της παράστασης είναι η δραματουργική του επεξεργασία (Έλενα Τριανταφυλλοπούλου). Είτε συμφωνείς με τα στοιχεία στα οποία δίνει έμφαση είτε όχι, δεν μπορείς παρά να παραδεχτείς πως είναι αξιέπαινη η θεατρική διασκευή που παίρνει μια αφήγηση κάπως άκαμπτη όσον αφορά τον διάλογο και την κάνει αφηγηματική και «ζωντανή».

Πού δίνει έμφαση; Στην επανάσταση και την εξαθλίωση που ακολουθεί μετά την επικράτηση του νέου «καθεστώτος». Μεγάλο μέρος της παράστασης αφιερώνεται στην απολαυστική παρουσίαση των ζώων, στον Γερο-Στρατηγό που θα τα εμπνεύσει, στις επαναστατικές ζυμώσεις, τη νέα ζωή και την εξαθλίωση που συνοδεύει.

@PATROKLOS_SKAFIDAS

Από την άλλη, δεν επιμένει στην επανάληψη των κανόνων στην «ελεύθερη» ζωή μετά την επανάσταση, και άρα στον τρόπο με τον οποίο παραβιάζονται συστηματικά από τα γουρούνια-ηγέτες. Ούτε βλέπουμε εκτενώς τη διαμάχη μεταξύ Σνόουμπολ και Ναπολέοντα, την οποία εκμεταλλεύεται ο δεύτερος για να αποδώσει κάθε αναποδιά στον αντίπαλό του. Αντίστοιχα, η διασκευή δεν δίνει έκταση στην επαναληπτική πορεία των αναποδιών για την κατασκευή του ανεμόμυλου ούτε το σημείο καμπής της ιστορίας, την «μεταμόρφωση» των γουρουνιών σε άνθρωπο. Προτιμάει να αναδείξει τη «μεταμόρφωση» από ζώο σε εξαθλιωμένο εργαζόμενο, λες και θεωρεί δεδομένη τη διαφθορά και τον εκφυλισμό της επανάστασης, γι’ αυτό τα παραλείπει.  

Το δεύτερο μέρος μάλιστα «πατάει» όλο και λιγότερο στο έργο του Όργουελ, επιλέγοντας να κλείσει με την ειρωνεία της φράσης-κλειδί στην ιστορία «Όλα τα ζώα είναι ίσα, αλλά κάποια ζώα είναι πιο ίσα από τα άλλα».

@PATROKLOS_SKAFIDAS

Παρατηρώντας την παράσταση διακρίνεται για ένα πλήθος μεμονωμένων στοιχείων που λειτουργούν συμπληρωματικά για να την κάνουν απολαυστική, παρά την απαισιοδοξία που κρύβει η ουσία της. Έτσι ο αφηγητής αναλαμβάνει την εξιστόρηση της ιστορίας κι έπειτα επί σκηνής η δράση κυλάει με τη σύμπραξη πολλών παραγόντων: ομαδικότητα- αμεσότητα του θιάσου, σωματικότητα και κινησιολογία, φωτισμοί, μουσική και μουσικότητα του λόγου,  ποπ αισθητική, χιούμορ και κωμική σκηνική απόδοση, και φυσικά το αγαπημένο στοιχείο του Μπινιάρη που εδώ φαίνεται πιο ταιριαστό από ποτέ, θόρυβος και βαβούρα.

Όσον αφορά τις ερμηνείες, αν και το βάρος σηκώνουν επάξια Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Πάνος Παπαδόπουλος και Μιχάλης Βαλάσογλου, τον θίασο χαρακτηρίζει το συνολικό «βάδισμα» που είναι ενιαίο και άκρως εκφραστικό. Δεν μπορεί να μην αναφερθεί η πιο to the point Γάτα της Γρηγορίας Μεθενίτη ή το πειστικό και απνευστί ξεσήκωμα του Κώστα Μπερικόπουλου. Επίσης απολαυστική, πειστική και συγκινητική είναι η κατσίκα  Μύριελ της Βάσως Καβαλιεράτου, όπως και η φοράδα Μόλυ της Ελένης Μπουκλή. Τρομερά δίδυμα επίσης είναι οι Κότες των Άννας Θεοχάρη και Μαριάμ Ρουχάτζε και των Σκυλιών Άρη Μπινιάρη και Πάνου Ζυγούρου. Η αγελάδα Κλοβέρ της Ιωάννας Μαυρέα μας παρασέρνει στην επανάσταση. Το άλογο Μποξέρ του Γιώργου Τριανταφυλλίδη συγκινεί με την απώλεια της δύναμης και την αδιαφορία της ηγεσίας στον πόνο του και γάιδαρος Μπένταμιν του Μάριου Παναγιώτου γοητεύει με την γκρίνια του.

@PATROKLOS_SKAFIDAS

Συμπερασματικά, πρόκειται για μια παράσταση άκρως εμπνευσμένη, φρέσκια και απολαυστική που ακολουθεί με μοντέρνο τρόπο ένα κείμενο-σταθμό στη λογοτεχνία, αναδεικνύοντας τη λειτουργία του συνόλου σε ένα έργο που εκφράζει τη (διαχρονική) ματαίωση της ιδανικής κοινωνίας γιατί υπερίσχυσε το εγώ της εξουσίας. 

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ / [email protected]

Info
Θέατρο Rex, Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο  στις 21:00, Κυριακή στις 19:30
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr και στο 2107234567 (με χρήση πιστωτικής-χρεωστικής κάρτας)
Πληροφορίες στα ταμεία κτηρίου Τσίλλερ (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24): 2105288170-171