«Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα»: Παράταση παραστάσεων και νέο trailer

tsitax-i-erimia-tou-termatofulaka
ΔΕΥΤΕΡΑ, 09 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023

Mετά τις εξαιρετικές κριτικές και τη θερμή υποδοχή που έχει λάβει, ο καινούργιος μονόλογος «Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα» του συγγραφέα των μεγάλων επιτυχιών Βασίλη Κατσικονούρη («Το γάλα», «Καγκουρό») με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Νινιό, παίρνει παράταση για 10 ακόμα παραστάσεις, από τις 21 Ιανουαρίου στο Θέατρο Σταθμός.

Ο μονόλογος στο θέατρο αποτελεί πάντα μία πρόκληση καθώς στηρίζεται εξ’ ολοκλήρου στις ερμηνευτικές ικανότητες και τις αντοχές ενός μόνο ηθοποιού.

Στον μονόλογο του Βασίλη Κατσικονούρη «Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα» που παρουσιάζεται στο θέατρο Σταθμός, σε σκηνοθεσία Ερμίνας Κυριαζή και Γιώργου Νινιού με τον δεύτερο να ανεβαίνει επίσης στη σκηνή, η συνθήκη του μονολόγου αποκτά και συμβολική σημασία.

Βλέπουμε ένα άνθρωπο που έμεινε μόνος στη ζωή να αφηγείται μόνος πάνω στη σκηνή πώς έφτασε εκεί, την πορεία από προς τα πάνω κι έπειτα την πτώση, την καριέρα του στα ποδοσφαιρικά γήπεδα, την καταξίωση και τις ματαιώσεις, το όριο της αξιοπρέπειάς του, την σχεδόν βίαιη δραματική τροπή της ιστορίας του.

Η ιστορία

Ένας παλαίμαχος τερματοφύλακας, που έμεινε γνωστός με το παρατσούκλι  Τσιτάχ, εξιστορεί γεγονότα και εμπειρίες από τη ζωή και την καριέρα του σε μια μαθητική τάξη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αθλητισμού.

Ο απολογισμός του ήρωα ξεκινάει με χιούμορ και χαλαρή διάθεση, για να πάρει στην πορεία δραματική τροπή. Ο Τσιτάχ καταλήγει ανάμεσα σε δύο δυνάμεις που τον πιέζουν, την ανάγκη να συνεισφέρει στην προσπάθεια να κρατηθεί στη ζωή ένας πολύ δικός του άνθρωπος και στην προσωπική του ανάγκη αυτό να γίνει τηρώντας την αξιοπρέπειά του. Αμφιταλαντεύεται, και σε αυτό λειτουργεί εξαιρετικά η αναφορά στον Δανό ποδοσφαιριστή που τον έλεγαν Άμλετ.

Αυτή την πράξη ισορροπίας μπορεί να φαίνεται ότι αρχικά την κινεί ο ίδιος, ωστόσο, καθώς εξελίσσεται η ιστορία στην πραγματικότητα ο ήρωας έχει ολοένα και λιγότερο έλεγχο. Ο ίδιος γίνεται έρμαιο των περιστάσεων.

Η παράσταση

Το κείμενο του Κατσικονούρη αποδεικνύεται μεγάλο πλεονέκτημα, απλό στις εκφράσεις του αλλά βαθύ στα νοήματά του: το αδιέξοδο της ζωής.

Είναι επίσης από αυτές τις αφηγήσεις που φτιάχνουν ένα ολοκληρωμένο ήρωα, που αναγνωρίζεις τις προθέσεις, τις αναποδιές και τις σκέψεις του. Μπορεί να σου θυμίσει και κάποιον, απλά γιατί είναι αληθινός και καθημερινός, στον λόγο και τα βιώματα.

Αυτές οι αρετές του κειμένου αναδεικνύονται από τον Γιώργο Νινιό, που λάμπει μέσα στην απλότητα της ερμηνείας του. Διατηρεί μια γλυκόπικρη στάση καθώς περιπλανιέται στις αναμνήσεις της ζωής του, είναι άμεσος και κλιμακώνει την συναισθηματική του κατάσταση, σπαράζει χωρίς να φωνάζει και αναδεικνύει τη λαϊκότητα, τα διλήμματα και τις ματαιώσεις του ήρωά του.

Σε μια προσπάθεια μάλλον να μην «πνίξει» την γοητεία του κειμένου, η σκηνοθετική προσέγγιση είναι αρκετά στατική και αφαιρετική. Εγκαταλείπει τον ήρωα στην εξομολογητική του διάθεση να συνδιαλέγεται με το κοινό, χωρίς να επενδύει τόσο στο να αναδείξει το δραματικό στοιχείο.

Ούτε καν το σκηνικό αξιοποιείται πλήρως, με την μαριονέτα που τοποθετείται πλάι στον ήρωα αν και διαθέτει ένα επίπεδο συμβολισμού περνάει, ωστόσο, σχεδόν απαρατήρητη. Ούτε λόγος για αλληλεπίδραση με τον ήρωα. Και αν αυτή ήταν η πρόθεση, να υπάρχει εκεί διακριτικά, τότε και πάλι παρατηρείται μια «τρύπα», λείπει αυτή η «κόλλα» που θα αναδείξει και θα εμβαθύνει το δραματικό στοιχείο.

ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ- [email protected]

Info
Θέατρο Σταθμός
Προπώληση

Συντελεστές
Κείμενο Βασίλης Κατσικονούρης
Σκηνοθεσία: Ερμίνα Κυριαζή – Γιώργος Νινιός                                            
Ερμηνεία: Γιώργος Νινιός
Μουσική-Στίχοι: Γιώργος Νινιός
Σκηνογραφική ιδέα: Ερμίνα Κυριαζή
Κατασκευή μαριονέτας: Βασίλης Βασιλάκης
Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Πετεινάρης
Βοηθός σκηνοθέτη-Χειρίστρια κούκλας: Γεωργία Μανελίδου
Φωτογραφίες: Δημήτρης Βαττής
Περιγραφή αγώνα: Χρήστος Κυριαζής