Η Ιζαμπέλ Ιπέρ και 14 άνδρες σε ένα έργο για την τρέλα της αγάπης στη Στέγη

berenicecredit Jean Michel Blasco
ΠΕΜΠΤΗ, 06 ΜΑΡΤΙΟΥ 2025

Είναι ο έρωτας αλήθεια; Ή συμβαίνει μέσα στο μυαλό μας; Ο Ρομέο Καστελούτσι σκηνοθετεί την Ιζαμπέλ Ιπέρ και 14 άνδρες σε ένα έργο για την τρέλα, την αλήθεια και το ψέμα του να αγαπάς και να αγαπιέσαι.

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης Ρομέο Καστελούτσι και ένα από τα πιο ριζοσπαστικά κείμενα της Δυτικής λογοτεχνίας. Η Βερενίκη του Ρακίνα μεταμορφώνεται από μια Ιζαμπέλ Ιπέρ όπως δεν την έχουμε ξαναδεί, με τους ανδρικούς ρόλους να στέκονται γύρω της ως βουβά πρόσωπα και τον θρήνο του χαμένου έρωτά της να αντηχεί μέσα μας και γύρω μας. H Βερενίκη του Καστελούτσι, σε συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή από 26 έως 30 Μαρτίου και μας κάνει να αναρωτηθούμε τι είναι πιο ζωντανό; Αυτό που ζούμε ή αυτό που φανταζόμαστε;

«Ο έρωτας είναι το Θέατρο της Σκληρότητας» λέει ο Καστελούτσι με αυτή την παράσταση, όπου μια λαβωμένη ηρωίδα απεκδύεται το βασιλικό πέπλο της και 14 άνδρες παίρνουν αποφάσεις ερήμην της. Η Βερενίκη παρουσιάζεται ως το ακίνητο και κεντρικό σημείο του χάους και ως η αρχή ενός τυφώνα που μας συμπαρασύρει. Όπως αναφέρει η "Libération": «Η ηθοποιός και ο σκηνοθέτης σκάβουν βαθιά. Εξερευνούν τον εφιάλτη της απουσίας».

Jean Michel Blasco

Η Βερενίκη είναι ένα μανιφέστο έρωτα και απώλειας, που συνορεύει με την αλήθεια και το όνειρο, την τρυφερότητα και την τρέλα. Ένα συγκλονιστικό σκηνικό σύμπαν σε δημιουργία του Καστελούτσι, με κοστούμια που μαγνητίζουν από τη διάσημη Ολλανδή σχεδιάστρια μόδας Iris van Herpen, ενώ η μουσική του Scott Gibbons συνθέτει μοναδικά τη μοναξιά και την εγκατάλειψη. Ο Καστελούτσι σημειώνει: «Πραγματικά εισερχόμαστε στο αληθινό, στο σκοτάδι του σώματος, σε ό,τι παραμένει κρυμμένο από το δέρμα. Ένα θέατρο φτιαγμένο από αληθινά, ψεύτικα και φαντασιωμένα σώματα. Η παιδεία και η αγνότητα σηματοδοτούν τα όρια μιας ερωτικής νοσηρότητας που συνθλίβει τα σώματα: η βία είναι πλέον ενδοκρινική και τα φρένα είναι πιο ισχυρά από το γκάζι. Αυτή η ενέργεια δεν εκρήγνυται, καθώς συγκρατείται από ένα σώμα που δεν έχει πια λόγια. Για αυτό και η "Βερενίκη" είναι ίσως η πιο ακίνητη, στατική και ανησυχαστική “τραγωδία” που έχει συλληφθεί ποτέ. Κι όμως, μας φέρνει δάκρυα στα μάτια, γιατί στη "Βερενίκη" –θα μπορούσε να πει κανείς – "είμαι εγώ"».

Alex Majoli
Συντελεστές

Bérénice του Romeo Castellucci

ελεύθερα εμπνευσμένο από τη Βερενίκη του Ρακίνα (Jean Racine)

Ένας μονόλογος με την Isabelle Huppert

Και με τη συμμετοχή των Cheikh Kébé και Giovanni Armando Romano

Και με την παρουσία δώδεκα Ελλήνων

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Romeo Castellucci

Πρωτότυπη Μουσική: Scott Gibbons

Κοστούμια: Iris Van Herpen

Βοηθός Σκηνοθέτη: Silvano Voltolina

Τεχνική Διεύθυνση: Eugenio Resta

Τεχνικοί Σκηνής: Andrei Benchea, Stefano Valandro

Τεχνικός Φωτισμών: Andrea Sanson

Τεχνικός Ήχου: Claudio Tortorici

Ενδυματολόγος: Chiara Venturini

Σχεδιασμός Κομμώσεων & Μακιγιάζ: Sylvie Cailler & Jocelyne Milazzo

Γλυπτά Σκηνής & Αυτοματισμοί: Plastikart Studio Amoroso & Zimmermann

Διεύθυνση Παραγωγής: Benedetta Briglia, Marko Rankov

Παραγωγή & Περιοδεία: Giulia Colla, Bruno Jacob

Οργάνωση: Caterina Soranzo

Συμβολή στην Παραγωγή: Gilda Biasini

Τεχνική Ομάδα: Lorenzo Camera, Carmen Castellucci, Francesca Di Serio, Gionni Gardini

Ασκούμενη Ενδυματολόγος: Madeleine Tessier

Φροντιστήριο Κίνησης: Serena Dibiase

Φροντιστήριο Κειμένου: Agathe Vidal

Συντονισμός: Michela Medri, Elisa Bruno, Simona Barducci, Leslie Perrin

Οικονομικός Σύμβουλος: Massimiliano Coli

Υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης

Μετάφραση υπερτίτλων: Λουίζα Μητσάκου

Εκτελεστικοί Παραγωγοί: Societas, Cesena και Printemps des Comédiens / Cité du Théâtre Domaine d’O, Montpellier

Συμπαραγωγοί: Théâtre de La Ville Paris (Γαλλία), Comédie de Genève (Ελβετία), Ruhrtriennale (Γερμανία), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (Λουξεμβούργο), deSingel International Arts Center (Βέλγιο), Festival Temporada Alta (Ισπανία), Teatro di Napoli – Teatro Nazionale (Ιταλία), Onassis Culture (Ελλάδα), Triennale Milano (Ιταλία), National Taichung Theater (Ταϊβάν), Holland Festival (Ολλανδία), LAC Lugano Arte e Cultura (Ελβετία), TAP – Théâtre Auditorium de Poitiers (Γαλλία), La Comédie de Clermont-Ferrand – Scène Nationale (Γαλλία), Théâtre national de Bretagne – Rennes (Γαλλία)

Με την υποστήριξη του Fondation d’entreprise Hermès

Η παράσταση περιλαμβάνει γυμνό και δυνατή ένταση μουσικής.

Η παράσταση είναι στα γαλλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Τετάρτη 26 Μαρτίου μετά το τέλος της παράστασης θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με τον Romeo Castellucci και την Isabelle Huppert.

Alex Majoli
Σύνοψη

Ρώμη, 79 μ.Χ. – Ο Τίτος, έχοντας επιστρέψει θριαμβευτής από τον Πρώτο Ιουδαϊκό Πόλεμο και μετά τον θάνατο του πατέρα του, Βεσπασιανού, ετοιμάζεται να τον διαδεχθεί ως Ρωμαίος αυτοκράτορας. Κατά τη διάρκεια της πολεμικής εκστρατείας γνώρισε τη Βερενίκη, μια Ιουδαία πριγκίπισσα της Κιλικίας, την οποία ερωτεύτηκε. Όταν εκείνη ανταποκρίνεται στον έρωτά του, αυτός αποφασίζει να επιστρέψει μαζί της στη Ρώμη και της υπόσχεται ότι θα την παντρευτεί. Ο φίλος και σύμμαχός του, Αντίοχος, βασιλιάς της Κομμαγηνής, είναι κι αυτός κρυφά ερωτευμένος με την πριγκίπισσα. Όταν πλησιάζει η μέρα του γάμου ανάμεσα στον Τίτο και τη Βερενίκη, ο Αντίοχος τής αποκαλύπτει τον έρωτά του και της εκμυστηρεύεται ότι θέλει να φύγει από τη Ρώμη για να μη χρειαστεί να παρευρεθεί στη γαμήλια τελετή. Ο Τίτος, στο μεταξύ, πληροφορείται την αντίθεση της Συγκλήτου και του ρωμαϊκού λαού στον γάμο του. Στην αυτοκρατορική Ρώμη, εν γένει, αποδοκιμαζόταν η ένωση του αυτοκράτορα με μια ξένη βασίλισσα και, επιπλέον, η δημοκρατική Σύγκλητος απεχθανόταν κάθε μορφή μοναρχίας. Ο Τίτος αναγκάζεται να αποκηρύξει τον γάμο του με τη Βερενίκη, αλλά επειδή δεν έχει το θάρρος να συζητήσει μαζί της τον λόγο του χωρισμού τους, στέλνει τον Αντίοχο να της ανακοινώσει την απόφασή του. Η Βερενίκη ορμάει τότε στα διαμερίσματα του Τίτου για να βεβαιωθεί ότι δεν πρόκειται για κάποια παρεξήγηση ή λάθος –τόσο σίγουρη ήταν για τον έρωτα του Τίτου στο πρόσωπό της– και εκεί συναντά κάποιους συγκλητικούς που έχουν έρθει για να συγχαρούν τον Τίτο επειδή επέλεξε το συμφέρον του κράτους με την απόφασή του να τη χωρίσει. Η Βερενίκη βρίσκει τον Τίτο να κλαίει. Απελπισμένη, θέλει να αυτοκτονήσει. Ο Τίτος αισθάνεται τότε συντετριμμένος. Η Βερενίκη, αντιλαμβανόμενη το βάθος των συναισθημάτων του Τίτου για εκείνη, επιλέγει να εγκαταλείψει τη Ρώμη και να απαρνηθεί τον έρωτα της ζωής της.

Διαβάστε περισσότερα

Info
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συγγρού 107
Κεντρική Σκηνή
Από 26 έως 30 Μαρτίου 2025
Τετάρτη έως Σάββατο, 20:30, Κυριακή, 14:00
Διάρκεια: 90 λεπτά
Έναρξη προπώλησης: Τετάρτη 5 Μαρτίου, 17:00

Εισιτήρια

Κανονικό εισιτήριο: 30 €, 40 €, 50 €, 60 €

Μειωμένο εισιτήριο, Φίλος, Κάτοικος Γειτονιάς: έκπτωση 20% επί της τιμής του κανονικού εισιτηρίου

Παρέα 5-9 άτομα: έκπτωση 10% επί της τιμής του κανονικού εισιτηρίου

Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός ΑμεΑ: 10 €

Εισιτήριο περιορισμένης ορατότητας: έκπτωση 50% επί της τιμής του κανονικού εισιτηρίου

Ομαδικές κρατήσεις στο [email protected]