Μουσικό θέατρο στα άκρα για τον Κωνσταντίνο Ρήγο

mis-ntonithorn

Σκηνή από το έργο «Μις Ντόνιθορν» (1974-Miss Donnithorne’s Maggot).

ΠΕΜΠΤΗ, 06 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2014

Ο Κωνσταντίνος Ρήγος αγαπά τις προκλήσεις. Για αυτό και επιστρέφει δριμύτερος στο Μέγαρο Μουσικής για να μας συστήσει τον σερ Πήτερ Μάξγουελ Ντέιβις, τον Βρετανό συνθέτη που είχε σοκάρει κριτικούς και κοινό τη δεκαετία του ΄60, με τους πειραματισμούς του.

Ο Ρήγος παραμένει στο χώρο του μουσικού θεάτρου προτείνοντας  έναν σχεδόν άγνωστο στο ελληνικό κοινό συνθέτη-συνενώνοντας σε ενιαία παράσταση, τις «Εικόνες του Βεσάλιου», μουσικό έργο για χορευτή, σόλο τσέλο και ενόργανο σύνολο αλλά και τη «Μις Ντόνιθορν» που θα παρουσιαστούν στις 11 και 12 Φεβρουαρίου (αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, ώρα έναρξης: 20:00).

Η παράσταση θα είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 16 ετών και μάλλον θα πρέπει να αναμένουμε μια ακόμη τολμηρή χορογραφία από τoν ταλαντούχο χορογράφο και σκηνοθέτη. Θυμόμαστε ακόμη για παράδειγμα το εκπληκτικό, χοροθεατρικό σόλο της Έλενας Τοπαλίδου στην εισαγωγή της παράστασης «Κόκκινα φανάρια» στο Εθνικό Θέατρο. Και είναι «νωπή» ακόμη η εμπορική επιτυχία του «Καμπαρέ» που είχε ανεβάσει στο Μέγαρο Μουσικής-παρά τις όποιες ενστάσεις διατυπώθηκαν από την κριτική.

Αφορμή για τη «συνάντηση» του Ρήγου με το έργο του Μάξγουελ Ντέιβις, είναι ο εορτασμός των 80 χρόνων του εκκεντρικού συνθέτη. Επιλέγονται δύο έργα αντιπροσωπευτικά της πιο δημιουργικής και επαναστατικής περιόδου του που θα ερμηνεύσουν οι σολίστ Άρτεμις Μπόγρη (Μις Ντόνιθορν) και Τάσος Καραχάλιος.

Στις  «Εικόνες του Βεσάλιου» υπάρχουν αναφορές στο ρωμαιοκαθολικό τυπικό, στις στάσεις των σωμάτων στις ξυλογραφίες που συνόδευαν την πραγματεία του Ανδρέα Βεσάλιου «Περί Κατασκευής του ανθρώπινου σώματος» (1543) αλλά και στην έλευση του απόλυτου Κακού. Η «Μις Ντόνιθορν» (1974-Miss Donnithorne’s Maggot) από την άλλη πλευρά, είναι το ψυχολογικό πορτρέτο της γυναίκας που ενέπνευσε στον Ντίκενς, τον χαρακτήρα της μις Χάβισαμ, στις «Μεγάλες Προσδοκίες». Ο Ντέιβις σκιαγραφεί με το δικό του τρόπο το δράμα της προδομένης νύφης που ο αγαπημένος της την εγκατέλειψε λίγο πριν την γαμήλια τελετή.

Ο Πήτερ Μάξγουελ Ντέιβις ανήκει πλέον στις αξιοσέβαστες φιγούρες της βρετανικής καλλιτεχνικής σκηνής και οι δηλώσεις του για  καυτά πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα έχουν μεγάλη απήχηση, όμως η πορεία του δεν ήταν  εύκολη. Σε  συνέντευξή του εξομολογήθηκε πόσο τρομαγμένος είχε νιώσει όταν είχε παρουσιάσει ένα ορχηστρικό κομμάτι για το BΒC, στο Proms του Λονδίνου το 1969: «το ένα τρίτο του κοινού εγκατέλειψε την αίθουσα και οι υπόλοιποι το αποδοκίμασαν. Τότε το μισούσαν…».

Το ίδιο κομμάτι όταν παίχτηκε μετά από πολλά χρόνια σε  μια μικρή πόλη της Βόρειας Αγγλίας, αποθεώθηκε από το κοινό. «Τα χρόνια κάνουν τη διαφορά», πιστεύει ο ίδιος. Το αθηναϊκό κοινό, εκπαιδευμένο πλέον- χάρη στην πληθώρα και ποικιλία παραστάσεων που ανεβαίνουν- είναι ώριμο να υποδεχτεί το άλλοτε «τρομερό παιδί» της Βρετανίας. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την οπτική του Κωνσταντίνου Ρήγου.

Πληροφορίες: «Πίτερ Μάξγουελ Ντέιβις: Vesalii Icones και Miss Donnithorne’s Maggot», στις 11 και 12 Φεβρουαρίου, στις 20:00, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η παράσταση απευθύνεται σε ενήλικες. Δεν συνιστάται για ηλικίες κάτω των 16 ετών.

Μάνια Στάικου