Μαργαρίτα Καραπάνου: ο θρύλος της παραμένει ζωντανός στο θέατρο
KIKI PAPADOPOULOU Η «Κασσάνδρα και ο λύκος» σε σκηνοθεσία του Ένκε Φεζολλάρι θα ανέβει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 22 Φεβρουαρίου.
Τα γραπτά αλλά και η προσωπικότητα της Μαργαρίτας Καραπάνου, δεν ασκούν γοητεία μόνο στους αναγνώστες των βιβλίων της αλλά παραμένουν πηγή έμπνευσης για πολλούς σκηνοθέτες από το χώρο του θεάτρου.
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί ο Ένκε Φεζολλάρι, ο οποίος θα ξεδιπλώσει στον συμπυκνωμένο θεατρικό χρόνο μόλις μίας ώρας, το εμβληματικό-και ίσως καλύτερο-μυθιστόρημα της Μαργαρίτας Καραπάνου «Η Κασσάνδρα και ο Λύκος» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από τις 22 Φεβρουαρίου.
Σαν μια άλλη «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» η ηρωίδα της Καραπάνου στέκεται έκθαμβη, φοβισμένη και τραυματισμένη μπροστά στον κόσμο των μεγάλων, διατηρώντας την κριτική διάθεση του «παρθένου» βλέμματος.
Με το σκοτεινό αυτό παραμύθι ενηλικίωσης, η Μαργαρίτα Καραπάνου κατόρθωσε να αρθρώσει για πρώτη φορά τη δική της λογοτεχνική φωνή-απένταντι σε μια εξίσου σημαντική συγγραφέα-στη μητέρα της Μαργαρίτα Λυμπεράκη, με την οποία την ένωνε μια περίπλοκη σχέση ανταγωνισμού, ανάγκης για άνευ όρων αποδοχή και βαθιάς αγάπης.
Στην παράσταση που μας ετοιμάζει ο Ένκε Φεζολλάρι στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης η Έλλη Μερκούρη θα ερμηνεύσει την μικρή ηρωίδα, ενώ τους υπόλοιπους-ενίοτε τρομαχτικούς-χαρακτήρες του βιβλίου θα ενσαρκώσει ο Σόλων Τσούνης.
Το λογοτεχνικό σύμπαν της Μαργαρίτας Καραπάνου, γεμάτο από την πάλη της με την μανιοκατάθλιψη, την πολυκύμαντη σχέση με την μητέρα της αλλά και τις λιγοστές φωτεινές χαραμάδες, συγκινεί και εξακολουθεί να τροφοδοτεί διαφορετικές θεατρικές προσεγγίσεις τα τελευταία χρόνια.
Αναφέρουμε ενδεικτικά τις παραστάσεις του «Rien ne va plus» στη σκηνή του 104, σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Κωνσταντίνου, με την Φένια Σχοινά που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα με επιτυχία αλλά και την αρχική προσέγγιση της Γεωργίας Ανδρέου πάνω στο έργο «Η Κασσάνδρα και ο Λύκος» πριν λίγα χρόνια.
Όσο για την ίδια την Καραπάνου και την κομβική σχέση της με τη μητέρα της, θυμόμαστε ακόμη την Ρένη Πιττακή και την Πέγκυ Τρικαλιώτη, ως αντιμέτωπες Μαργαρίτες (μητέρα και κόρη) με αφετηρία την αλληλογραφία Καραπάνου στο βιβλίο της Φωτεινής Τσαλίκογλου «Μ’ αγαπάς, δεν μ’ αγαπάς», σε σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια.
Στο παρελθόν και η Άντζελα Μπρούσκου βούτηξε στον εύθραυστο ψυχισμό της Καραπάνου και θέλησε να αξιοποιήσει κείμενά της στην παράσταση «Μαμά, η ζωή είναι αγρίως απίθανη».
Ο εκρηκτικός συνδυασμός του ελλειπτικού, σπαραχτικού λόγου της Καραπάνου και το ψυχολογικό πλέγμα που όριζε τους προσωπικούς δαίμονές της, παραμένουν ανεξάντλητο πεδίο προς διερεύνηση και ίσως θα πρέπει να αναμένουμε κι άλλες παραστάσεις. Ποιος είπε ότι η Μαργαρίτα Καραπάνου πέθανε;
Ταυτότητα παράστασης: «Η Κασσάνδρα και ο λύκος» της Μαργαρίτας Καραπάνου. Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι, σκηνικά και κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη, βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Κανελλοπούλου, φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, βίντεο: Γιάννης Gizmo Μπερερής. Παίζουν οι : Έλλη Μερκούρη και Σόλων Τσούνης.
Πληροφορίες: «Η Κασσάνδρα και ο Λύκος» της Μαργαρίτας Καραπάνου. Από τις 22 Φεβρουαρίου-23 Μαρτίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, κάθε Σάββατο και Κυριακή, τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ. Διάρκεια παράστασης:60 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Ώρα έναρξης: 21:30.
Μάνια Στάικου







