Ο χορός της Aννας Καρένινα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

o-xoros-tis-annas-karenina-sto-megaro-mousikis-athinon

ΠΕΜΠΤΗ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2011

Ο Μπόρις Άιφμαν, ο αστέρας-χορογράφος της μετασοβιετικής Ρωσίας, φέρνει στην Αθήνα την «Άννα Καρένινα» του Τολστόι.

Ο Μπόρις Άιφμαν, ο αιρετικός ρώσος χορογράφος, ξεδιπλώνει το δράμα της Άννας Καρένινα που είναι διχασμένη ανάμεσα στο ερωτικό πάθος και το καθήκον, στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (17, 18, 19, 20/2).

Με σημείο αναφοράς την ιστορία και τη λογοτεχνία, ο Άιφμαν έχει αφηγηθεί χορευτικά τις ιστορίες όσων ηττήθηκαν από τις κοινωνίες τους και τις εποχές τους. Στα έργα του προτιμά να παρουσιάζει χαρακτήρες καταδικασμένους ή διαταραγμένους και φιγούρες επικών δραμάτων. Στη χορευτική πινακοθήκη του συμπεριλαμβάνονται ο Δον Κιχώτης, η Άννα Καρένινα, ο Άμλετ, ο Καραμαζόφ, ο Ονιέγκιν κ.α. Στο ελληνικό κοινό, ο Άιφμαν είχε συστηθεί πριν δύο χρόνια με την «Κόκκινη Ζιζέλ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο διάσημος χορογράφος επιστρέφει τώρα στον ίδιο χώρο για να παρουσιάσει την ηρωίδα του Τολστόι, με μια μοντέρνα οπτική, πέρα από το ιστορικό πλαίσιο του μυθιστορήματος, υπό τους ήχους της μουσικής του Τσαϊκόφσκι. Το ερωτικό τρίγωνο της Άννα Καρένινα, του συζύγου της Αλεξέι Αλεξάντροβιτς Καρένιν και του εραστή της Βρόνσκι, αποκτά με αυτό τον τρόπο διαφορετική δυναμική.

Tην ηρωίδα θα ενσαρκώσουν εναλλάξ, οι χορεύτριες Nina Zmievets και Anastasia Sitnikova. Ο Oleg Gabyshev και ο Sergey Volobuev θα ερμηνεύσουν τον Βρόνσκι, ενώ Καρένιν θα είναι ο Oleg Markov και ο Dmitry Fisher. Ο Άιφμαν εμπνεύστηκε τη χορογραφία της «Άννα Καρένινα» το 2005 και η παράσταση του έργου του έχει ανέβει στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου.

Ποιος είναι ο Μπόρις Άιφμαν

Γεννήθηκε το 1946 στην Σιβηρία και άρχισε την καριέρα του ως χορογράφος στο Ωδείο του Λένινγκραντ, το 1966. Μια δεκαετία αργότερα, το 1977, δημιούργησε το Χοροθέατρο Μπόρις Άιφμαν της Αγίας Πετρούπολης, διακηρύσσοντας έτσι τη ρήξη του με τη ρωσική παράδοση του μπαλέτου και αρχίζοντας την έντονα προσωπική του διαδρομή. Προτεραιότητά του, από τότε, είναι η αισθητική, χωρίς να θεωρεί τη φορμαλιστική ομορφιά της κίνησης αυτοσκοπό. «Με την κίνηση θέλω κυρίως να εκφράσω συγκίνηση, συναίσθημα, εκφράσεις αισθητικής ανάγκης», έχει δηλώσει ο ίδιος.

Ο Άιφμαν άνοιξε το δικό του βήμα σε χρονική στιγμή που οι περιορισμοί του σοβιετικού καθεστώτος είχαν αρχίσει να χαλαρώνουν. Οι αρχές τον δυσκόλεψαν αρκετά στην αρχή, αλλά δέκα χρόνια μετά την ίδρυση της ομάδας του και μετά την Περεστρόικα, μεταμορφώθηκε από αντιφρονούντα σε σύμβολο της χορογραφικής πρωτοπορίας.

Το 1997, ο ναός του μπαλέτου, το Μπαλσόι της Μόσχας, άνοιξε τις πόρτες του σε τρία έργα του Άιφμαν –Κόκκινη Ζιζέλ, Ρώσος Άμλετ, Τσαϊκόφσκι- που είχαν θριαμβευτική επιτυχία, ενώ ο ρωσικός τύπος τον ανακήρυξε σε αναμορφωτή του ρωσικού μπαλέτου και την ομάδα του σε μια από τις καλύτερες της χώρας. Το 2001, το ίδιο θέατρο, αφού είχε περιλάβει στο ρεπερτόριό του τον Ρώσο Άμλετ, παρουσίασε, για πρώτη φορά, μια αναδρομή στο έργο του.

Η ομάδα του αποτελείται από 60 χορευτές και έχει πια την πολυτέλεια ενός δικού της κέντρου χορού, το οποίο έγινε με τη στήριξη του ρωσικού κράτους και του Δήμου της Αγίας Πετρούπολης. Το 2009 ο Άιφμαν ανέλαβε την νέα Ακαδημία Χορού και το 2012 η ομάδα του θα αποκτήσει ένα καινούργιο θέατρο, ενταγμένο στο μεγάλο σχέδιο επαναδιαμόρφωσης της πόλης.

Πληροφορίες: «Άννα Καρένινα», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 17, 18, 19, 20 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Τιμές εισιτηρίων: 11,50 (φοιτητικό), 20 ευρώ, 36 ευρώ, 53 ευρώ, 72 ευρώ.