Θεατρική έξοδος γένους θηλυκού για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Γυναίκας
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, επιλέγουμε θεατρικές παραστάσεις που ανατέμνουν και σκιαγραφούν την γυναικεία ψυχολογία αλλά και τους αγώνες του «ωραίου φύλου» για ελευθερία και ειρήνη. Γιατί η 8η Μαρτίου δεν είναι απλώς μια ακόμη επέτειος για να «κινηθεί η αγορά» με δώρα και ρομαντικά ραντεβού.
Με αφορμή τον εορτασμό της ημέρας το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά διοργανώνει το τριήμερο αφιέρωμα «Μονόλογοι γυναικών» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (7-9 Μαρτίου). Παρουσιάζονται συγκεντρωμένες μερικές από τις καλύτερες παραστάσεις του είδους που έχουμε δει τα προηγούμενα χρόνια σε θεατρικές σκηνές και φεστιβάλ. Η Εύα Κεχαγιά θα ερμηνεύσει το «Μοrendo» της Όλγας Λασκαράτου, την χειμαρρώδη «εξομολόγηση» της Μαρίας Κάλλας για όσα γεγονότα σφράγισαν την προσωπική ζωή και την καριέρα της.

Γυναικών Μονόλογοι στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Η Μαρίνα Ασλάνογλου επιστρέφει στον παλαιότερο ρόλο της, στο έργο «Τζόρνταν» των Άννα Ρέυνολντς και Μόιρα Μπουφίν. Βασισμένο σε πραγματικά περιστατικά, το έργο μας παραδίδει το ρεαλιστικό ψυχογράφημα μιας κακοποιημένης γυναίκας.
Η Υρώ Μανέ, ακροβατώντας ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό, θα ενσαρκώσει την στερημένη Ερασμία του «Συμβολαιογράφου» του Νίκου Βασιλειάδη: ο μικρόκοσμος του περιπτέρου της ηρωίδας και ο ασφυκτικός περίγυρος μιας επαρχιακής πόλης, αποτελούν το φόντο του δράματος της.
Η Ρένη Πιττακή επανέρχεται στη μονόπρακτη όπερα του Γιώργου Σισιλιάνου «Η κυρία του σεληνόφωτος» που είναι εμπνευσμένη από το θεατρικό ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Η σονάτα του σεληνόφωτος». Ο μονόλογος μιας ηλικιωμένης γυναίκας αποκαλύπτει μια ταραγμένη θάλασσα συναισθημάτων και αναμνήσεων.
Το έργο είναι γραμμένο για μεσόφωνο και ενόργανο σύνολο. Η Ρένη Πιττακή υποδύεται τη «Γυναίκα με τα μαύρα» και τη συνοδεύουν η μεσόφωνος Μαρία Μαρκέτου και ο Άρης Παπαδόπουλος. Αφήγηση: Ηλίας Κουντής.

Το αντιπολεμικό δράμα της Χέδερ Ράφο «Ιράκ-εννέα τόποι επιθυμίας» αντανακλά την πραγματικότητα των γυναικών της εμπόλεμης ζώνης της Μέσης Ανατολής. Ένα ψηφιδωτό συγκλονιστικών μονολόγων που τους ζωντανεύουν οι Χάρις Συμεωνίδου, Έφη Μεράβογλου, Χριστίνα Δενδρινού, Έλενα Τυρέα, Δήμητρα Βαμβακάρη, Στέλλα Δρογγίτη και Δήμητρα Σύρου μας περιμένει στον πολυχώρο Vault, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Τσαρούχα. Οι παραστάσεις παρατείνονται έως τις 12 Απριλίου.
Στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (στη σκηνή της οδού Φρυνίχου) δύο παραστάσεις ζωντανεύουν εξεγερμένες γυναικείες φιγούρες. Στις «Φανερωμένες», η Μαρία Ζορμπά, με τις σκηνοθετικές οδηγίες της Κατερίνας Ευαγγελάκου, ενσαρκώνει δύο ηρωίδες-θύματα του συντηρητισμού της εποχής τους: στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται αποσπάσματα από την «Αυτοβιογραφία» της Ζακυνθινής Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου- μια αποκαλυπτική μαρτυρία για την καταπίεση του γυναικείου φύλου, τις παραμονές της επανάστασης του 1821.

Στο δεύτερο τμήμα της παράστασης, η «Φανερωμένη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου είναι το χρονικό μιας επαναστατημένης νέας την περίοδο της χούντας, η οποία αποκτά τερατώδεις διαστάσεις για το οικείο οικογενειακό της περιβάλλον.
Στην ίδια σκηνή παίζεται και η μουσικοθεατρική παράσταση «Woman» του Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη, με την Εύα Κοτανίδη στον πρωταγωνιστικό ρόλο να πλαισιώνεται από μια ομάδα ηθοποιών με εκρηκτική ενέργεια και κέφι (Κατερίνα Μαούτσου, Γιάννης Παπαγιάννης, Θεοδοσία Σαββάκη, Γιώργος Τζαβάρας, Ευαγγελία Τσιάρα).
Ένα ηχητικό, ιστορικό καλειδοσκόπιο που τα χωράει όλα: την περίοδο της μητριαρχίας, τις καλύτερες και χειρότερες στιγμές του φεμινιστικού κινήματος, τις καταπιεσμένες γυναίκες του Ισλάμ, την αμήχανη δυτική γυναίκα του σήμερα και μια σειρά γυναικείων ειδώλων. Η παράσταση της 8ης Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί σε εορταστικό κλίμα και μετά την ολοκλήρωσή της, ο Γιώργος Κοτανίδης έχει σχεδιάσει μια ωραία βραδιά, με προσκεκλημένες γυναίκες με σημαντική προσφορά στον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού, όπως για παράδειγμα οι Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Ιωάννα Καρυστιάνη, Ζυράννα Ζατέλη, Κική Δημουλά κ.α.
Μάνια Στάικου







